Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ruben
har en 740 -87 med 230f (jetronic) skulle åka en sväng för någon dag sedan, bilen dog som om jag skulle stängt av den med nyckeln under färden, har sedan ej fått igång den, gnistor finns, bränsle får den i överflöd, suger in så mycket att motorn ej går runt tillslut, har testat att byta styrboxar, lmm, stift mm, fördelare blev bytt för någon månad sedan. söker här lite fler tips vad som kan vara fel, hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej med sina tips? mvh: Ruben.
av Mutterdragare
Tempgivaren till styrenheten som sitter i bakant på toppen under insugnings röret kan spela dig ett spratt och ge info att det är kallt och då vräker insprutet in bränsle så den surar ner sig.
av Vovlo_Henrik
Tändmodul?? Har du ordentlig gnista och gnistan hoppar inte hur som helst??

På bränslesidan är ett möjligt fel att startinsprutaren kan läcka och orsaka problem med sur motor
av Ruben
tempgivaren är ny, gnistan på stiften är jätte bra så jag har inte testat någon tändmodul än, ska testa en annan på torsdag. någon start spridare finns ej på denna bil. (kan iaf inte hitta någon.)
av Vovlo_Henrik
Startinsprutare finn inte på alla, men om du har en så sitter den på undersidan av insuget på mitten :wink:

Bränsletrycksregulatorn kan även den sura ner motorn om den inte fungerar då du får för högt tryck i systemet :-)-)
av Ruben
kommer att få hem tändmodul, fördelare, spridare mm, med andra ord allt, kommer att byta del för del tills jag hittar felet, blir dock ingen skruvning på bilen idag (torsdag) på grund av regn, återkommer med info hur det går.
av Volvo_740_GLT
Byt spridarrelät jag hade samma fel på min 740, men när jag bytte det så gick bilen igen hur bra som helst,
Reläet sitter vid expantionskärlet, om du öppnar reläet ser du att lödningarna har släppt det är mycket vanligt fel.
av Ruben
Ruben skrev:det va spridarna som va slut, har dock inte testkört den än, endast startat å varmkört på parkeringen utan problem.
provkörde idag 12/5 va som en ny bil. :)
Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]

En sommar under min 850

Jag tycker du gör rätt i att fixa bilen […]