Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Casal
Hej!

Snart är körkortet klart och 940:n (91) hamnar på gården.
Det är en 2,3:a vad jag har förstått med overdrive.

Jag är sugen på att skaffa en 16v topp och har några frågor om det:

Behöver grenrör bytas?
Är det samma kolvar?

Om något av det behöver bytas så håller jag mig nog till 8v i nuläget.
Men passar grenrör och är det samma kolvar som original som med 531?

Vad heter min nuvarande topp?

Det jag mest är ute efter är lägre bränsleförbrukning, då tänkte jag skaffa en topp och porta, men 16v ska gå snålare vad jag har fattat det som?

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag tror att du hamnar runt en liter hur du än gör. Men om jag får bestämma så har du nog mkt roligare karaktär i 16V toppen än med 531.
Hur vida det är samma bottendel tvivlar jag på, men är osäker.

By the way, om du vill bli av med din 531 topp så är du välkommen att skicka mig ett PM.

/Ticken
av Vovlo_Henrik
16v drar ingen mer soppa än en 8v har en själv :wink:

Om du ska behålla det befintliga blocket är det lite pill att få dit 16v toppen, endra byter du kolvar till en 16v eller fräser ur spår för ventilerna på de kolvarna som sitter i.

Grenröret och insuget är inte lika.

Sen behöver du bygga en egen konstruktion på löphjul och spännrulle då fästena i blocken skiljer sig mot B234, har en kompis som byggde med spännrulle från golfdiesel, löphjul från audi och kamrem till opel combo (heter de så?)
Även färdiga satser för kamdrivningen finns att köpa :wink:

Kanske lättare att ta en komplett motor? :-)-)
av Casal
Tack så mycket för bra svar!

Det var ju lite synd att det inte var hyfsat bolt on, för jag har ingen lust att hänga ur kolvarna direkt i nuläget.
Har jag 531toppen redan? Man kanske skulle hänga av den och putsa lite gjutskägg för den ska väl vara rätt fin? 530 sa min bror var sämre portad.

Nix, Säljer inte toppen, vill ha en extra "lektopp".:D

Hur taskigt portad är toppen från början? Ifall man kanske ville vinna lite effekt istället.
av Vovlo_Henrik
Det du kan göra är att putsa bort gjutskägg mer behöver du inte göra sålänge du inte ska ta ut allt för mkt effekt :wink:
av DDD
Obs! Det kan bli problem att besiktiga bilen eller vid en flygande besiktning med en 16V topp om bilen inte är "typad" med b234 motorn . Eller om du byter motorn till en b234. Modellbeteckningen på befintlig topp ser du på sidan av motorn där grenröret sitter. Där står något i stil med 00531 eller 00530.....

MVH

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

De senaste dagarna upplever jag att mina bromsar t[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]