Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av timor
Bilen i fråga är en 940 gl -1992.
Har under en tid haft problem med ryckig gång, bytte fördelare+rotor, stift, filter osv. Rycken blev mindre men finns fortfarande kvar.

Dock har bilen börjat "knacka" vid start, detta försvinner då bilen blivit varmkörd. Sen hör man även vad som kan uppfattas som ett "pys" ljud vid jämna mellanrum. Satt och läste och surfa runt lite, kom fram till att man skulle byta kolvringar. Kan detta åtgärda problemet ? (Har inte gjort ett komptest)

Hur stort ingrepp är det egentligen, någon pedagogisk människa med information kan väl dra iväg en liten guide. :roll:

Räcker det att man lyfter toppen ? eller måste man ta ur hela motorn och greja ?.
Användarvisningsbild
av emwtur
Knackandet kan vara ett sprucket grenrör !
ryckiga gången kan vara tjuvluft !

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
timor skrev:Så när den blir varm expanderar metallen och knacket slutar ?

Är kolvringsbyte ett svårt ingrepp ?
a: jepp Det är inte helt ovanligt ! - upp med huven och lyssna när motorn är kall !

b: - vet inte hur jag skall säga - eftersom du frågar så är det nog det för dig !

/emwtur
Användarvisningsbild
av timor
A: Får göra det, ska även ta ett komptest.

B: Jo, så mycket har jag också insett. Men behöver man lyfta mer än bara toppen ? Kommer givetvis inte ge mig in på ett byte utan att ha hjälp. Satt mest och kollade runt för lite information om själva bytet, blev nyfiken och ville veta mer. Därav ställde jag frågan på detta forum, lär väl betraktas som korkad av många, men frågar man inte så får man inget veta. (sägs det)
Användarvisningsbild
av emwtur
a: kolla efter tjuvluft också på insugssidan - startgas sök på forumet efter "tjuvluft" så finns det många goda råd !

b: du måste ha ur kolvarna - dock förstår jag inte riktigt varför du vill byta kolvringarna !
dålig kompression ? - slammer i ringarna ? - oljeförbrukning ?

ett allmänt råd till vetgiriga ( INTE korkade ) är att lägga några hundra på en en Haynes manual, det står mycket mer i en sådan än vad som pratas om här i forumet - dessutom kan man ha med den i garaget och sätta svarta tummar i den !

/emwtur
Användarvisningsbild
av timor
A: Ska jaga ett komptestverktyg, och inhandla startgas. Klubbat och klart... :P

B: Kan det inte bero på dåliga kolvringar om bilen knackar, bara då den är kall ?.
av Lesjö
Glöm kolvringarna. När man plockar ned en motor i dess beståndsdelar så är kolvringarna en av de sista delarna att demontera. Så det får nog anses som en svår reparation. Och kolvringsbyte föranleds vanligen av dålig kompression eller hög oljeförbrukning.
Beträffande pysljudet - hur är det med vevhusventilationen? Är den igensatt?
När motorn är kall så är vissa toleranser ogynnsamma. Toleranserna i motorn är beräknade för varm motor. Grunddelarna i de gamla gjutjärnsgaltarna håller hur länge som helst. Under förutsättning att man byter olja och filter emellanåt och kylningen har fungerat. Till slut får man slå ihjäl dem.
Upphör knackningarna när du trycker ned kopplingspedalen? Då är felet vanligtvis i kopplingen, eller i växellådan vilket vanligtvis är relativt ofarligt. Har du AC kan det komma från kompressorns koppling. Kan ju komma från ventilmekanismen också. Eller något av felen som du redan fått tips om. Som du förstår är det väldigt svårt att säga något om ljud utan att ha hört det själv.
Försök att lokalisera varifrån ljudet kommer, jag menar från främre delen av motorn eller bakre.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]