Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenning
Jag har grejjat lite idag och tänkte att ni kanske var lite intresserade av resultat nu när ni har hjälpt mig!
Det var från vattenpumpen det läckte, det var den vanliga packningen som sitter mellan pumpen och motorn, så nu är läckan fixad.

Kallstarts problemet återstår men jag fick igång den efter många försök och upprepade gasningar och testade tipset med startspray. Det gav inget resultat så förmodligen var det inga läckor runt om kring insuget. En liten konstig sak är dock att när jag testade att spruta in startgas i luft insuget i förgasaren så dog nästan motorn, snarare än att öka i varv.

Det enda jag har kvar är att testa så att tändningen är rätt inställd, det har jag inte gjort än men det får jag göra så fort som möjligt. Tittade dock lite där nere idag och såg "grad tavlan" osv så det ska nog gå.

Tack för hjälpen igen iaf.

Edit: Förresten så märkte jag en rolig sak idag, att generatorn laddar 17volt när jag mäter mot batteriet. Hah.
av Amarace
Att den ä svårstartad kan ju vara att choken är helt felinställd.
Kolla på chokereglaget på förgasaren så att det rör sig när du drar ut choken och är helt öppet när chokreglaget är helt utdragen, samt att gasspjället även öppnar sig lite ju mer du drar ut choken (det är snabbtomgången).

Har du externt laddrelä på generatorn? Isåfall kan det vara att det inte är jordat ordentligt, då får man skenladdning.
av svenning
Choken chokar som den ska tror jag, men jag kan ju testa att ställa på den bara för att se resultatet. Fast jag tvekar att det hjälper då dom första starterna dör motorn hur som helst nästan direkt även om jag har mycket gas.

Har ingen aning om jag har externt laddrelä, får kolla upp det.
av svenning
Jag har testat att ställa tändingen nu och det(och ett byte utav tändstift) hjälpte avsevärt. Tändningen låg runt 5-7 grader när den ska ligga på 12. Däremot satt fördelaren extremt hårt tillslut kunde vi röra den måttligt med polygrip, att knacka hjälpte ingenting det försökte jag i en timme eller något.

Hur som helst står den på ca 14 grader nu men efter som det får vara +- 2 så är det ju dugligt och bilen går mycket bättre.

Ville bara tacka så mycket för hjälpen och ge er besked att felet är löst!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]