Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlErik
Hej!

Jag har en 240 B230F -88 som när den senast fungerade stannade vid 2 trafikljus på väg till akuten. När jag efter en stund skulle köra hem igen, så startade inte bilen. Jag har haft problem tidigare med att bilen bara dör och då var det bränslepumpreläet som krånglade. Jag har byglat i reläkontakten och hör då att bränslepumpen går igång, så jag fixade ett nytt relä men det blev inget bättre. Bytte även styrboxen för insprutningen utan förbättring.
Vad är det som styr tillslaget i bränslepumpreläet? Är det tändimpulsgivaren som styr detta eller finns det någon annan funktion som kan ha falerat och som ger dessa symtom? När jag läser i reparatörshandboken står det inget om ¨något tändimpulsrelä, finns det överhuvudtaget på 88:an eller kom det senare?

Tacksam för snar hjälp!

Mvh / Karl-Erik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du kollar om pumparna går när du kör på starten? Kollat gnista?

"Tändimpulsrelä" var nåt nytt, är det det gröna pumprelät på gamla E-motorn du menar? Det drog när det fick pulser från tändspolen, samma signal som varvräknaren. På F-motorn har "pulsräknarfunktionen" flyttat in i styrenheten, och relät innehåller ingen elektronik. Styrenheten startar pumparna genom att jorda 86/2 på relät när motorn snurrar.
av KarlErik
Bränslepumparna går inte när jag gnuggar på startmotorn, det surrar inte i tankröret heller då jag slår på tändningen. Detta med tändimpulsrelä (heter det ju inte så klart utan tändimpulsGIVARE !! ) såg jag på ett annat forum, den heter tydligen också svänghjulsgivare, tändlägesgivare m.m. och skall vara en givare som sitter fastskruvad i svänghjulskåpen på vänster sida motorn under insugningsröret. Jag har inte bilen här hemma just nu, den står parkerad på en sidogata i stan så jag kan inte kolla om det finns någon just nu.

Jag har inte kollat gnistan, jag har uteslutande gått på att bränslepumpsreläet inte drar och inbillar mig att en styrsignal för reläspolen saknas och vad jag förstår så är det styrenheten som driver reläspolarna i bränslepumpsreläet. Men frågan är om det är några yttre faktorer som måste uppfyllas för att styrenheten skall dra bränslepumpsreläet.

Sedan är det det här med att motorn stannade vid trafikljusen precis innan den dog helt. Jag kunde starta motorn vid dessa tillfällen...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pilla av kåpan på relät så du kan se vad som händer. Det är ett dubbelrelä, det ena drar när du sätter på tändningen och matar spridare och lite annat i motorrummet, det andra är till pumparna.
Som jag skrev ovan så ska styrenheten ha varvtalssignal från tändsystemet för att dra pumprelät, så är våran kära givare med många namn kass så händer inget. Men då har du heller ingen gnista.
Så börja med att kolla gnistan och felsök tändsystemet i första hand om den saknas.
av erikeriksson
Hej, kom att tänka på några möjliga fel.

Har du kollat den ensamma säkringen för bränslepumpen som sitter ovanför vä hjulhus i motorrummet, en klassiker att den oxiderar.

De elektriska enslutningarna till huvudpumpen, vid bränslefiltret under förararsätet, kan oxidera.

Det sitter en "impulsförstärkare" eller det du kallar "tändimpulsrelä" eller vad den heter, mellan tändgivaren och tändspolen, som sitter på vä hjulhus (eller var det på 740 den sitter där), den kan "ta slut". Finns på -88 bosch system.
av KarlErik
Tack alla för tipsen, nu skall jag köra ner till bilen och kolla upp hur landet ligger :)
Återkommer säkerligen i ämnet, för varför skulle den starta idag? ;)
av KarlErik
Jag mätte upp tändimpulsgivaren som sitter på sprängkåpan bakom toppen (skittrångt) och det var avbrott mellan stift 1 o 2 där det skall vara ca 170 ohm vid kall givare. Köpte en ny för 300 pix på Mekonomen och nu startar bilen och går som den skall! Men man måste ha små händer och ett enormt tålamod för man ser inte ett smack och det är otroligt trångt om utrymme.

Tack igen för all hjälp!
av Rådlös
Bra! Du har upptäckt och åtgärdat ett klassiskt Volvofel. Hoppas att din bil hänger med 20 år till nu när du har kommit förbi det här och bilen fungerar igen.
:wink:
Användarvisningsbild
av marasp
lånar tråden lite ...
Min kompis har en 240-88 B230F.
Har haft svårt att starta ibland..
Nu senast så startar den lätt på morgonen men den totalvägrar starta på eftermiddagen :???: den vägrar tända

-stiften blir våta
-gnista finns
-provat ny tändspole

kan det vara givaren som sitter på fördelaren?
Var sitter tändförstärkaren? har letat...
vad är det för stor box sidan om spolarbehållaren? står VOLVO USA och något nr och en vakuumslang.
av Rådlös
Troligen ett annat fel. Det blir ingen tändgnista till stiften förrän "nolllägesgivaren" (övre dödpunktgivare, svänghjulsgivare, flera namn på samma sak) har talat om hur vevaxeln snurrar.
Har ni kollat feldiagnosboxen, om den har sådan? (Sena 88'or)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]