greenbay skrev:Oj va kinkiga vi blev...
Nu är det ju på det viset att en avgasreningsrelaterad komponent är av STÖRSTA intresse för bilprovningen.
Och eftersom jag arbetar med emissioner och motorutveckling till vardags, så bryr jag mig inte ens om att kommentera ditt "förkatalysatorn" och "späda" mm mm.
/greenbay
Du får jobba exakt med vad du önskar till vardags, för att också briljera med ett yrke så är jag mekaniker och har jobbat som fordonslärare tätt inpå volvo vad nu det skulle göra för skillnad i det här fallet, det är bra att du också har ett yrke. Men det gör ingen som helst skillnad på saken eftersom volvos egen info och utbildningsmaterial anger detta. Eller menar du att volvo envisas med att ljuga om sin envägskatalysator som förkaten är på äldre modeller. Du ser den tydligt om du kikar under. Det är en 15cm lång ca 100x150mm stor plåthylsa extrasvetsad på den vanliga standard 3vägskaten innehållandes en egen liten kisse.
För du är insatt i att det sitter TVÅ katalysatorer på en äldre volvo med luftpump?
En liten förkat insvetsad strax framför huvudkatalysatorn alltså. Senare modeller fick dom i samma skal men även där skilda invändigt. Du är ju tydligt insatt i att pumpen endast verkar max 180 sekunder på dom modeller där den går längst och att den endast verkar i temp under 30grader celsius på kylvattnet?
Och nej.. bilprovningen är inte ett skit intresserad, dom är inte certifierade för att ta mina avgasprover med kall bil. Om inte felkod satts så bryr dom sej inte ens om pumpen är där eller inte. Men jag citerar väl ur orginalhandboken för systemet som sitter på B5252S för att göra alla nöjda..
*Tillsatsluftsystemets syfte är all minimera kolväte och koloxidutsläpp vid kallstarter samt att möjliggöra snabbare uppvärmning av katalysatorn. Genom att tillföra friskluft till avgasportarna vid start med kall motor, bidrar luftpumpen till att skapa en efterförbränning av oförbrända kolväten. Detta gör det möjligt att öka insprutningsliden och sänka tändningen vilket ger högre avgastemperatur och därmed snabbare aktivering av katalysatorn. Tillsatsluftsystemet aktiveras 20 sekunder efter start av motor om kylvallentemperaturen är under 30 °C och bilen fortfarande ej går på tomgång . När systemet har aktiverats arbetar det i 45 sekunder och stängs sedan av automatiskt.*
OBS ovanstående text är specifik för B5252S alltså.