Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonken82
Lämnade in min volvo 850 -96 på service för någon dag sedan, men när jag hämtade den sa dom att jag bör byta sekundärluftpump. Kan jag vänta nån månad innan jag byter och går bilen igenom besiktningen i fall jag inte hinner byta innan jag besiktar???
av *pettson*
jonken82 skrev:Lämnade in min volvo 850 -96 på service för någon dag sedan, men när jag hämtade den sa dom att jag bör byta sekundärluftpump. Kan jag vänta nån månad innan jag byter och går bilen igenom besiktningen i fall jag inte hinner byta innan jag besiktar???
Pumpen ska endast fungera vid kallstart. Bilprovningen ska mäta och kontrollera din bil varm. Sålänge inte motorlampan lyser så stör dom sej inte på din trasiga pump.
av greenbay
Hrrrrmmmm!
Denna &%¤%#¤##" Citering......

Nå..
Om verkstaden har hittat fel på din luftpump bör du fundera på ett byte. Pumpen ingår trots allt i "avgasrelaterade komponenter", vilket SBP är intresserade av.

/Greenbay
av sylta
Dert här verkar vara ett väldigt vanligt problem på 96-97or
jag får släcka min motorlampa 6-7 gånger om året pga detta fel
vägrar byta luftpump för 2-3000:- pga Konstruktionsfel :-(O)
av *pettson*
Greenbay.. Bilprovningen är ENDAST till för att kontrollera din bil VARM. Bilens varma avgaser är alltså det dom är certifierade att kontrollera.
Luftpumpen är ENDAST till för att få katalysatorn att fungera fortare. Den pumpar in luft i avgaserna i höjd med avgasventilerna, för att späda ut dessa så förkatalysatorn som tänder vid drygt 300grader ska tända. När den tänder värmer den blixtsnabbt avgaserna till 600grader som då tänder stora katalysatorn fortare. Pumpen kom endast till för att man snarade åt tiden på avgasproverna. Alltså hur lång tid det får gå innan full rening uppnåtts via katalysatorn. Förkatalysatorns reningsverkan är ca 1-2%.
Bilprovningen struntar Fullständigt i om du så tar bort luftpumpen, under försättning att felkod inte sätts.
av greenbay
Oj va kinkiga vi blev...
Nu är det ju på det viset att en avgasreningsrelaterad komponent är av STÖRSTA intresse för bilprovningen.
Och eftersom jag arbetar med emissioner och motorutveckling till vardags, så bryr jag mig inte ens om att kommentera ditt "förkatalysatorn" och "späda" mm mm.

/greenbay
av DrEvilBoy
greenbay skrev:Oj va kinkiga vi blev...
Nu är det ju på det viset att en avgasreningsrelaterad komponent är av STÖRSTA intresse för bilprovningen.
Och eftersom jag arbetar med emissioner och motorutveckling till vardags, så bryr jag mig inte ens om att kommentera ditt "förkatalysatorn" och "späda" mm mm.

/greenbay

Om du nu arbetar emissioner och motorutveckling så är jag väldigt intresserad av att du kommenterar inlägget..... har på känn att du gör bort dig.
av *pettson*
greenbay skrev:Oj va kinkiga vi blev...

/greenbay
Du får jobba exakt med vad du önskar till vardags, för att också briljera med ett yrke så är jag mekaniker och har jobbat som fordonslärare tätt inpå volvo vad nu det skulle göra för skillnad i det här fallet, det är bra att du också har ett yrke. Men det gör ingen som helst skillnad på saken eftersom volvos egen info och utbildningsmaterial anger detta. Eller menar du att volvo envisas med att ljuga om sin envägskatalysator som förkaten är på äldre modeller. Du ser den tydligt om du kikar under. Det är en 15cm lång ca 100x150mm stor plåthylsa extrasvetsad på den vanliga standard 3vägskaten innehållandes en egen liten kisse.
För du är insatt i att det sitter TVÅ katalysatorer på en äldre volvo med luftpump?
En liten förkat insvetsad strax framför huvudkatalysatorn alltså. Senare modeller fick dom i samma skal men även där skilda invändigt. Du är ju tydligt insatt i att pumpen endast verkar max 180 sekunder på dom modeller där den går längst och att den endast verkar i temp under 30grader celsius på kylvattnet?

Och nej.. bilprovningen är inte ett skit intresserad, dom är inte certifierade för att ta mina avgasprover med kall bil. Om inte felkod satts så bryr dom sej inte ens om pumpen är där eller inte. Men jag citerar väl ur orginalhandboken för systemet som sitter på B5252S för att göra alla nöjda..

*Tillsatsluftsystemets syfte är all minimera kolväte och koloxidutsläpp vid kallstarter samt att möjliggöra snabbare uppvärmning av katalysatorn. Genom att tillföra friskluft till avgasportarna vid start med kall motor, bidrar luftpumpen till att skapa en efterförbränning av oförbrända kolväten. Detta gör det möjligt att öka insprutningsliden och sänka tändningen vilket ger högre avgastemperatur och därmed snabbare aktivering av katalysatorn. Tillsatsluftsystemet aktiveras 20 sekunder efter start av motor om kylvallentemperaturen är under 30 °C och bilen fortfarande ej går på tomgång . När systemet har aktiverats arbetar det i 45 sekunder och stängs sedan av automatiskt.*

OBS ovanstående text är specifik för B5252S alltså.
Användarvisningsbild
av emwtur
Dom kunde ju kombinera det med alkolås - så kunde man blåsa igång katten själv :-)
/emwtur
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]