Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#265363
Marlboroman skrev:
*pettson* skrev:Det handlar om att motorn med laddtryck slits koniskt i cylindrarna. Vid drygt 40.000mil skiljer det upp till 1,5mm mellan vändkantens undersida och en osliten punkt i cylindern. Det problemet har inte en motor utan överladdning förräns många många mil senare om man nu inte använder konstig olja eller nåt, eftersom kolvringarna inte pressas ut på samma sätt mot cylinderväggarna.
Sen så ökar ju även slitaget pga att volvo valt korta staktar vilket ökar risken för brytning och ovala lopp.
men slitaget på lagringen i veven och kolvbulten minskar för att vevstaken är lättare :-)

hur man än vänder sig.....

/emwtur
#265380
Beroende på vilka bränslekrav man nu har så är ju säkert 10 ventilaren att föredra även om den kan verka en aning seg i sin framfart på vägen beroende på om man någon gång behöver en snabbare omkörning utan alltför mycket adrenalin i ådrorna efteråt.Med en för tillfället välanvänd 20 ventilare utan turbo i samband med automatlåda som servas normalt med högt miltal och som körs med blandad stil utan minsta tendens till att ge upp är ju valet förmodligen roligare och lite rappare med denna 20 ventils motor oavsett växellåda med tanke på min tidigare bil som var en Ford Scorpio med automatlåda som åt växellådor på löpande band.I samband med detta verkar ta mig fan en Volvo 850 GLT vara en mindre evighetsmaskin med raketmotor.
#265397
Det är ju inte så stor skilnad på motorerna vi har att välja på.
kort sagt så är dieseln en helt annan motor & är den som är dyrast i underhåll av dessa. de andra är ganska lika & hållar mycket bra.

tittar vi på de älsta vi har att välja på så skule jag välja bort dom just på grud av att dom är älst o inget annat.

vilken funkar bäst ihopp med automatlåda??? tja, det är ju bättre lådor på de nyare, så de funkar ju bäst oavsett vilken motor du har till dom.

Men tänk på att du nu har gett oss 10-15 år gammla bilar att välja på, ska du köpa en sån så är det stor skilnad på bil & bil beroende på hur den är skött !!!
#265437
andreas_lofgren skrev:
Claes74 skrev:Min 2,5T vill ha ca 1,02 stadskörning.

Claes
Intressant. Min likadana motor men med automat och fyrhjulsdrift vill ha runt 1,4 liter milen då. Undrar vilket som får mest effekt på förbrukningen, byta bil eller flytta till jönköping? :wink:
min har ju inte fyrhjulsdrift och manuell låda istället för automat, där har du väl 1-2dl av din förbrukning. resten ligger i högerfoten :D

kan ju samtidigt på peka att det är väldigt svårt att få ner den under litern, knappt möjligt.

sedan såg jag att siffrorna jag skrev inte stämmer riktigt, skall vara landsväg 1,02 :oops: och stadskörning 1,1 - 1,15
#265471
CarMan.

Jivetvis vet jag ju att bilens underhåll och skötsel har stor betydelse. Särskilt att motorn har fått
sina oljebyten vid rätta intervall. Därför är jag också enbart intresserad av en riktigt välskött bil.

Anledningen att jag just satt gränsen 1995 - 2000 är ekonomisk. De pengar jag vill satsa på en bil
gör att årsmodellerna hammnar just där. Sen så föredrar jag en något äldre men välskött bil före
en nyare misskött bil. Så en sen 850 är nog en skarp kandidat. Om det nu går att hitta en riktigt
bra med lite utrustning till vettiga pengar. Många av dessa är ju tyvärr rena skrothögar idag.
#265598
Men alltså, 2200 rpm betyder ju inte fullt laddtryck..Det beror ju på hur högerfotens vinkel läggs an mot golvet oxå..

Går ju köra en turbobil utan att använda turbon särskilt mycket och då går den ju relativt snålt, samt att motorn slits rätt lite.

Min 2.0T-5 har sen jag köpte den snittat 1.2 och då är det i huvudsak stadskörning och en del friskt gasande, har nu gått 20200 mil. Det tycker jag är helt okej, har inga problem åka 0.8-0.85 på långkörning.
#265648
*pettson* skrev: ... Det handlar om att motorn med laddtryck slits koniskt i cylindrarna. Vid drygt 40.000mil skiljer det upp till 1,5mm mellan vändkantens undersida och en osliten punkt i cylindern. Det problemet har inte en motor utan överladdning förräns många många mil senare om man nu inte använder konstig olja eller nåt, eftersom kolvringarna inte pressas ut på samma sätt mot cylinderväggarna....
.

Hej!

Jag är lite nyfiken på varför en överladdad bil sliter mer på cylinderväggarna?
Jag förstår det som om att slitaget är relaterat till cylindertrycket, och inte hurvuda motorn är överladdad eller ej.
Vad missar jag?'

Edit: Jag är också med på att geometrin spelar roll.
#265681
så om det är bil du letar efter så är det ofta mest fördelaktigt att hitta en så ny som möjligt istället för en som gått få mil.

det är inte motorn du ska solla bilar efter, så alla är bra...
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]