Jag har ingen aning om när ett stift anses vara slut, så länge det inte finns synliga skador på det.
men jag byter stift vid den årliga servicen, där jag byter filter (eller ja, inte byter, en av alla rengörningar av sportfiltret iaf), stift, rotor mm. Fördelarlocket byter jag om det är slitet. Med slitet menar jag då alltså såna skador på kontaktorerna att man inte kan putsa bort lite avlagringar bara. Men locket byts mycket mycket sällan på mina bilar.
Rotorn byter jag bara för mitt eget höga nöjes skull.
Tändkablarna byter jag när jag ser att det börjar komma lite sprickor i dom. Så kan man även mäta om dom är bra eller inte.
Men på detta sätt vet jag att jag inte blir ståendes pga dåligt tändsystem för motorn iaf.
För vintertid, när det är 30 minus eller kallare, då vill det till att tändsystemet är ok för att bilen ska gå alls. Man får inte många varv på startmotorn i dessa temperaturer innan batteriet är tömt.
Ändå har jag ett Volvo 60A med 560 cca (Cold Crank Amps), det vill säga bra batteri i kyla.
Så detta med att byta stift eller inte, det är enligt min åsikt nått man gör 1 gång om året, för bästa kvalitet på stift. Dom är ju inte speciellt dyra heller. 140 kr på Bilbolaget Strömsund för 4 stift till en standard Volvo.
Jämför det med ett tömt batteri som fryser sönder, och se vad som är billigast (ja, det fryser sönder fort när det är kallt, och med kallt menas inte 5 minus).
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy