Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NCR
Hehe, det märks att pettson inte har mycket att göra i skolan nu på mellandagarna ... :lol:
av *pettson*
NCR skrev:Hehe, det märks att pettson inte har mycket att göra i skolan nu på mellandagarna ... :lol:
(RO) tja.... jobbar med lite dokument just nu om utbildningarna för volvos räkning för våren 2006.. kanske kan lära dom fulländade mekanikerna litegrand....iallafall tror volvo detta då dom kontrakterat oss för att lära dom.... :lol:
av Frigge
Ditt liv ligger VÄLDIGT risigt till pettson :wink: . Jag (och säkerligen Carman också) har tittat i åtskilliga fördelarlock som gått bra mycket mer än 12 000 mil o satt tillbaka dom igen för att det är en onödig kostnad att byta. DET är fakta pettson !

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Ditt liv ligger VÄLDIGT risigt till pettson :wink: . Jag (och säkerligen Carman också) har tittat i åtskilliga fördelarlock som gått bra mycket mer än 12 000 mil o satt tillbaka dom igen för att det är en onödig kostnad att byta. DET är fakta pettson !

/Fredrik
Ja vist går dom i just volvos 5 or mycke längre än 12 000 mil. det är ju ganska stor skilnad på hur länge ett fördelarlock håller på olika motorer.

Det är stor skilnad om vi pratar generelt, eller om vi pratar om en spesefik motor i detta fall.
av Ebbe
Äuhum... Nu var det tändstift det var frågan om här, inte fördelarlock!
Pettson hade ett uttömande svar!? Men här var det mest frågan om normala motorer utan herrejössestrim!
Har nog inte fått svar på frågan vad som gör att ett tändstift "är slut"!
Att någon kör 6000mil utan att ens skruva ur och titta på stiften kan ju förklara historierna om dåliga stift som inte håller?
Mittelektroden på normala stift slits och gapet ökar, men efter en rengöring och justering av elektrodavståndet bör ju stiftet, förutsatt att det är mekaniskt ok, fungera lika bra som när det var nytt?
Ebbe
Användarvisningsbild
av CarMan
Ebbe skrev:Äuhum... Nu var det tändstift det var frågan om här, inte fördelarlock!
Pettson hade ett uttömande svar!? Men här var det mest frågan om normala motorer utan herrejössestrim!
Har nog inte fått svar på frågan vad som gör att ett tändstift "är slut"!
Att någon kör 6000mil utan att ens skruva ur och titta på stiften kan ju förklara historierna om dåliga stift som inte håller?
Mittelektroden på normala stift slits och gapet ökar, men efter en rengöring och justering av elektrodavståndet bör ju stiftet, förutsatt att det är mekaniskt ok, fungera lika bra som när det var nytt?
Ebbe
på morderna stift har jag inte sett att elektroderna slits.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Moderna motorer skulle jag vilja säga. Med brytarsystem fick tändspolen mer tid att ladda upp sig på låga varv med onödigt skarp gnista som följd. Sen blir det klenare på höga varv. Plus en glappig stromberg som skvätter in lite bränsle på tyck... :-/O/
Men stiften slits helt klart mindre på nya motorer.

Vad var det för en 240, pettson? H-kam och k-jet låter som VOC, men då får du ju inte fila i toppen?
av *pettson*
Sparkz skrev:Moderna motorer skulle jag vilja säga. Med brytarsystem fick tändspolen mer tid att ladda upp sig på låga varv med onödigt skarp gnista som följd. Sen blir det klenare på höga varv. Plus en glappig stromberg som skvätter in lite bränsle på tyck... :-/O/
Men stiften slits helt klart mindre på nya motorer.

Vad var det för en 240, pettson? H-kam och k-jet låter som VOC, men då får du ju inte fila i toppen?
*240:n var min egen.. boforsvev balanserad..smidda mahle hemi..405 topp, svanhalsinsug.. trattportad på insug och avgas.. andra hårdare ventilfjädrar.. extractor..inte en tävlingsbil. bara lite roligare till vardags..*

för övrigt så.. vad gäller tändstifts slitage.. ja vem ska man lita på..? gäller det att byta delar antingen på en fast intervall för dit klarar sej dom flesta.. eller ska det bytas vid behov endast?..
Egentligen berättar ju inte tillverkaren av produkterna ett endaste dugg heller. Ni kan ju ta en titt i bosch reklamen här.. vad är det dom säger .. egentligen?. Först slits i princip inte stiftet alls.. sen lovar man att.. det klarar sej galant mellan serviceintervallerna?..
*Tändstift: Yttrium säkrar kvaliteten.
Den nya generationen tändstift från Bosch kallas Super Plus och har en mittelektrod av Yttrium. Detta gör att dessa tändstifts elektroder i princip inte slits alls. Ett Super Plus-stift fungerar optimalt under hela bilens serviceintervall.*

går man istället till NGKs hemsida http://www.ngk.se så får man annan information... tändstiften går till och med fortfarande att både blästra.. och rengöra kemiskt..så det ska endast bytas när stiftets elektrod är sliten..med slitet menas att elektrodernas sidor inte längre är skarpa utan börjar bli rundade..

min syn på slitage är när jag dels får rundade kanter.. sen när jag ser beläggningar runtom som inte hör hemma där..
nu är inte jag nån fantast av att köra 12000 mil på ett stift.. detta eftersom en motor runt mellan dessa 12000 och nästa 24000 börjar förbränna lite mera olja...som ger avlagringar.. kör man turbo.. ja då är det ännu mera som hänger på hur du kör.. det gör att jag tror inte på att man håller ett stift fräscht tills det byts med den intervallen.. och jag har inte sett nån långmilare som är fräsch vid bytesdags.. men visst fungerar det....logiskt sett har jag råd att för samma pengar köpa mej 3 omgångar fräscha stift och köra dessa mil(sålänge jag gör jobbet själv så kostar det inte)så gör jag detta.. den tiden stiftet är fräscht måste vara längre än den totala tiden för ett 12000 mila stift..som mitt läge är nu får jag 5....vanliga stift... mot ett platina med mina rabatter och då kör jag ändå på NGK.
av Addekarlsson
Jag har ingen aning om när ett stift anses vara slut, så länge det inte finns synliga skador på det.
men jag byter stift vid den årliga servicen, där jag byter filter (eller ja, inte byter, en av alla rengörningar av sportfiltret iaf), stift, rotor mm. Fördelarlocket byter jag om det är slitet. Med slitet menar jag då alltså såna skador på kontaktorerna att man inte kan putsa bort lite avlagringar bara. Men locket byts mycket mycket sällan på mina bilar.
Rotorn byter jag bara för mitt eget höga nöjes skull.
Tändkablarna byter jag när jag ser att det börjar komma lite sprickor i dom. Så kan man även mäta om dom är bra eller inte.
Men på detta sätt vet jag att jag inte blir ståendes pga dåligt tändsystem för motorn iaf.
För vintertid, när det är 30 minus eller kallare, då vill det till att tändsystemet är ok för att bilen ska gå alls. Man får inte många varv på startmotorn i dessa temperaturer innan batteriet är tömt.
Ändå har jag ett Volvo 60A med 560 cca (Cold Crank Amps), det vill säga bra batteri i kyla.

Så detta med att byta stift eller inte, det är enligt min åsikt nått man gör 1 gång om året, för bästa kvalitet på stift. Dom är ju inte speciellt dyra heller. 140 kr på Bilbolaget Strömsund för 4 stift till en standard Volvo.
Jämför det med ett tömt batteri som fryser sönder, och se vad som är billigast (ja, det fryser sönder fort när det är kallt, och med kallt menas inte 5 minus). :wink:

Mvh/ Adde
av *pettson*
Addekarlsson skrev:Jag har ingen aning om när ett stift anses vara slut, så länge det inte finns synliga skador på det.
men jag byter stift vid den årliga servicen, där jag byter filter (eller ja, inte byter, en av alla rengörningar av sportfiltret iaf), stift, rotor mm. Fördelarlocket byter jag om det är slitet. Med slitet menar jag då alltså såna skador på kontaktorerna att man inte kan putsa bort lite avlagringar bara. Men locket byts mycket mycket sällan på mina bilar.
Rotorn byter jag bara för mitt eget höga nöjes skull.
Tändkablarna byter jag när jag ser att det börjar komma lite sprickor i dom. Så kan man även mäta om dom är bra eller inte.
Men på detta sätt vet jag att jag inte blir ståendes pga dåligt tändsystem för motorn iaf.
För vintertid, när det är 30 minus eller kallare, då vill det till att tändsystemet är ok för att bilen ska gå alls. Man får inte många varv på startmotorn i dessa temperaturer innan batteriet är tömt.
Ändå har jag ett Volvo 60A med 560 cca (Cold Crank Amps), det vill säga bra batteri i kyla.

Så detta med att byta stift eller inte, det är enligt min åsikt nått man gör 1 gång om året, för bästa kvalitet på stift. Dom är ju inte speciellt dyra heller. 140 kr på Bilbolaget Strömsund för 4 stift till en standard Volvo.
Jämför det med ett tömt batteri som fryser sönder, och se vad som är billigast (ja, det fryser sönder fort när det är kallt, och med kallt menas inte 5 minus). :wink:

Mvh/ Adde

*140 kr på Bilbolaget Strömsund för 4 stift till en standard Volvo* jepps här ser vi nu.. hur det blir när man blandar vit och rödblockare..

140 spänn för 4 stift till en 4 cylindrig..
153 kronor styck för stiften till min turbo 1994 års modell (platina stift som original är) :lol:
apropå batteri så.. i 850 serien går XC90s batteri in galant.. det är betydligt större. så att säga.. :wink:

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]