Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
1. Ingen kat/lambda som ställer till det. Värsting-kam från fabrik. Tror att de e högre komp i E-motorn också.
2. Helt annat insprutningssystem. Inte en skruv gemensamt med F-motorn. Och som sagt ingen dum och äcklig kat/lambda. Bosch K-Jetronic is da shit. :D
3. Spridarna sitter i toppen längst upp, alldeles innan ventilkåpan typ. Du ser dom två längst fram på bilden.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Vad är det för kam i dom där då ? :P
och förlorar man så mycket i effekt med en kat? :???:
:lol:
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag vet inte om kammen heter VX eller VX3...
Se det så här... En gammal B230A alltså förgasare är på 112 hästar. B230F är ju på 116. Det känns som att F-motorn är medvetet lite små-förslöad... Jag tycker att det borde gå att få till lite högre effekt med så stora skillnader på motorn. Alltså mellan A-motorn och F-motorn.
av lollan
Tjena kul att tråden lever =)
nu till dom dåliga nyheterna..

jag lyckades fixa papprena idag så jag kunde hämta bilen, och jag kan säga som så att jag är så förbannad just nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen.... :-(O)

hämtade som sagt bilen, körde lugnt och fint bort till närmsta mack och tankade upp den för det var nere i botten, kör en lite runda i byn med den och sen ut på 90 vägen hem...
hinner komma ca 3 km sen säger det poff och hela bilen e fylld med vattenånga och jag har ett vattenfall mellan knäna..

behöver väl inte berätta för er vad felet var :P

men jag fick ringa en polare o bogsera tillbaka den, detta var ju nu på kvällen så han hade sätngt, men jag ska ner dit imorn o snacka med honom...

vad tycker ni? är det min skyldighet att kolla upp att det var glykol i skiten eller vad?
för bilhandlaren sa att den gick jättebra och att det inte var några problem, och att den inte stått still sålänge, för det första så hade handbromsen lagt på sig när jag skulle köra iväg, så ett litet tag lär han nog stått.
men jag menar borde inte detta vara hans ansvar, så han får fixa den? eller är det totalt mitt fel att jag inte kollade detta innan jag körde? ?:-/

fan vad sur jag är just nu. det är inget litet skitjobb heller att byta ut. får ju slita väck instrumentpanelen m.m.m :S

fan fan fan :(

mvh =)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bilhandlare = företag? Isf finns det väl garanti i 3 månader iaf?
Användarvisningsbild
av Ticken
Om du köpt den på en bilhandlare så har du GARANTI.

Åk dit att prata med honom, i det här fallet har han inte ett skit att säga till om. Se till att han fixar bilen!

/Turbo+
av lollan
sådärja nu har man varit o snackat med bilhandlarn... han muttrade lite o sa han skulle kolla på det,

men vad han sa så trodde han att det var kranen under ratten som hade spruckit, men jag tycker inte det låter rätt, kan det verkligen bara vara den? för jag menar det pös till riktigt ordentligt bilen blev ångfylld på 1 sek och vattnet bara forsade ut?
jag tror ju mer på att det är elementet som gått åt helvete... för den bilen lär ju ha stått där ett tag, och han sa idag att han inte kollat glykol på den...:S

iallafall, fick en ny fundering. vad tycker ni? ska jag snacka med honom(om det nu är elementet) för det är väl ett jäkla jobb att byta ?

om jag kan häva köpet och leta efter någon annan bil? för jag fick ju inte provköra den innan eftersom den var avställd, men det lilla jag hann känna efter på bilen igår var att hela knoppen till växelspaken var sprucken, så man hade den löst i handen, och od funkade inte :S koplingen slirade och centrallåset funkade, men gick inte att låsa från förardörren, bältet funkar inte på förarsidan (vill inte haka fast)

jag gav ju bara 3000 kr för bilen, men sen kommer ju skatten på det nu :S

känns som att detta var en korkad affär, men jag har handlat av honom innan och han har verkat ärlig och haft vettiga bilar, men denna vettifasen..:S

bilen har gått strax över 37k
är det värt att laga skiten eller ska man försöka dra sig ur o hitta något annat? för jag måste ha en bil tills nästa vecka med :(

ps: det var en B230E som satt i han :P
av Vovlo_Henrik
Det du i första hand ska tänka på är hur mkt du klarar av att göra själv, ska du lämna in bilen för att åtgärda alla fel då kommer det bli dyrt :???:
Användarvisningsbild
av Maxwell
Det kan mycket väl stämma att det "bara" är kranen som har gett sig, de brukar bli porösa efter åratal av varmvatten som strömmat igenom den. Är egentligen inte så komplicerad att byta den men bökigt eftersom den sitter lite illa till, ovanför pedalerna på insidan av torpedväggen.

Ang kammen i din bil så är det en V-kam i den motorn, inte en VX eller VX3 som det nämndes tidigare i tråden (dessa sitter B230FB (940 91-92)).

//Maxwell
av dalldall
varför provade du inte bilen innan? bilhandlare har grönskylt! iallafall "riktiga" handlare. gör du vid bilen själv med delar från skroten kan du räkna med kanske 5-8 hundra för delarna, lite beroende på var du handlar! od brukar bara vara kablaget eller solenoiden!
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]