Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Palle
Är ny här i Volvo-världen, efter många år som pilot av det andra svenska bilmärket.

Nåväl.

Problemet
Larmet löser ut, men bara i form av att varningsblinkersen går på. Således inget tjutande eller tutande.

Tutan funkar i övrigt.

Larmet verkar vara fabriksmonterat, med en diod i anslutning till högtalaren vänster fram.
Sitter även någon form av diod / sensor monterat låg i vänster A-stolpe.

Bilen i fråga är en 945 -96:a , har fjärrstyrt centrallås ( funkar prima ) och som jag antar även aktiverar larmet.
Fjärrkontrollen är av standardtyp, dvs en stor lock / unlock knapp samt en mindre knapp som jag antar är ett överfallslarm / paniklarm.

Sitter det någon extra siren ( och i så fall var?) , eller ska signalhornet ljuda vid larm?

Hur avhjälper jag detta?
Användarvisningsbild
av Claes74
signal hornet används inte i larm av några större larmtilverkare, finns ett annat horn, på v70 sitter det monterat på torped väggen
under huven.
antar att det är samma på 940.
kolla så inte hornet är avsäkrat för sig så inte säkringen gått.

Claes
av Palle
Ok.
Då antar jag att det ska finns ett horn / siren som skall ljuda då larmet går och att det inte är det vanliga signalhornet.
Då infinner sig genast en följdfråga. Vilken säkring går till larmet? Jag har kollat instruktionsboken och kan inte hitta något som anger vilken säkring som går till larmet.

några tipps?
av Palle
Maxwell skrev:Signalhornet till larmet på 940 brukar sitta på det högra stötdämpartornet, intill kylarens expansionskärl.

//Maxwell
Tack för infon, ska genast ut o kolla. Vet du vilken säkring den går på?
av Palle
Jag var nu ute o kollade. Hittade hornet med en gång och kunde snabbt konstatera att någon kopplat ur det. Förmodligen vid något service ingrepp, eller när de bytte AC:n en gång i tiden.

Kopplade in den och kontrollerade funktionen - FUNKAR!

Nu blev det dock en följdfråga. Hornet har ju några år på nacken och lät rätt hest. Finns det något alternativt horn med lite mer ös i som är direkt bolt-on att tillgå på eftermarknaden?
Användarvisningsbild
av Claes74
eller så är det urkopplat för att inte störa grannar på natten när det fellarmar :wink:
slå på det och gå och ryck lite i huv och dörrar utan att öppna för att se så det inte fellarmar.

Claes
av Palle
Claes74 skrev:eller så är det urkopplat för att inte störa grannar på natten när det fellarmar :wink:
slå på det och gå och ryck lite i huv och dörrar utan att öppna för att se så det inte fellarmar.

Claes
Inga fel-larm so far. Jag antar att den av misstag blivit urkopplad. Jag ser problemet som löst.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilket horn som helst går väl. Men en del billiga jag har monterat har varit lite känsliga för låg spänning. Funkar bra med motorn igång så generatorn laddar, men klickar bara annars. Funkar väl som tuta, men inte till larm.
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]