Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Har en Volvo 740 med B230F motor och måste montera dit en katalysator på bilen, har fått tag i en universalkatalysator til bilen, men nu är min fråga hur jag ska montera den på bilen? för det främre röret är ju en trekantig anslutning på till ljuddämparen och ljuddämparen har ju också trekantig anslutning till resten av systemet, och katten är ju rund i båda ändarna, måste jag byta främre rör nu då? eller kan man kapa bort den trekantiga delen och ta bort ljuddämparen och svetsa på katten på främre röret?

Vet nån här vad det är för diameter på bilens avgassystem?? katten har Ø 51 mm
Användarvisningsbild
av emwtur
förstår inte riktigt varför du måste montera en kat,
men jag hade nog i först hand siktat på att ta loss första röret efter trekantiga skarven, kapa loss dämparen på det röret och sätta katten i dess ställe.
- mest likt som det ser ut på en volvo med kat.
/emwtur
av renthal
gör som jag gjorde åt min storebror, ta lös främre röret sen böjer du ner kanten som håller den trekantiga delen så du får ut den å sen får du tag i en annan " rundfäste " så sätter du dit det och formar tillbaka böjningen där efter,
Användarvisningsbild
av Claes74
du vet att du inte behöver ha en fungerande kat på din bil va? eftersom du har en 87:a så måste burken finnas där men den kan vara tom eftersom den inte behöver fungera för att klara avgaskraven.
Jag måste sätta dit en katt för att bilprovningen har gett mig en 2,a på "avgasrening katalysator saknas" jag har haft bilen i tre år och dom har alldrig sagt nåt men denna gången sa dom att den saknas, och att jag måste sätta dit den. så nu vill jag veta det lättaste sättet att sätta dit katten, jag hade tänkt kapa bort den trekantiga delen på främre röret och den böjen som flänsen sitter emot. så jag får ett helt runt rör och sen göra samma sak med andra änden av ljuddämparen mot resten av systemet så jag får ett runt rör därmed och sen svetsa fast katten därimellan.

eller har ni något förslag som e lättare?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Absolut enklast måste väl vara att hitta en trasig originalkat som passar direkt? Det behöver ju som sagt inte fungera. Om du känner dig ärlig och miljövänlig så använd bara rören från originalkatten, och svetsa i din universal i stället.
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]