Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reckless
#263251
Hej på er

Nu i veckan när min sambo åkte 20 mil med bilen så tyckte hon att det ibland luktade konstigt i bilen , jag kollade på kvällen när jag kom hem och såg då att olja hade tryckts upp genom påfyllningslocket och runnit över motorn. Förstod att vevhuset har för högt tryck efter som jag nyss bytt olja samt då packning på locket eftersom det läckte där lite och packningen var som sten. Jaja så nu ska jag demontera insug och allt , var på volvo nyss och beställde saker dvs slangkit oljeseparator packning till insug! Undrar nu om det är ngt mer jag behöver som tex o-ringar till insprutningsmunstyckena osv ? Tacksam för svar
Provad nu på parkeringen att få bort flammfällan men det var helt omöjligt , det var stenhårt klägg som satt som en plugg.. Pratade med en kille på volvo och han sa att du ska ta bort flammfällan och köra utan pga att den sätter igen sig fort ! Stämmer det ? Men själva huset som fällan sitter i måste jag byta det med eller går det att få rent ?

Mvh Andreas
av *pettson*
#263285
Reckless skrev:Hej på er

Nu i veckan när min sambo åkte 20 mil med bilen så tyckte hon att det ibland luktade konstigt i bilen , jag kollade på kvällen när jag kom hem och såg då att olja hade tryckts upp genom påfyllningslocket och runnit över motorn. Förstod att vevhuset har för högt tryck efter som jag nyss bytt olja samt då packning på locket eftersom det läckte där lite och packningen var som sten. Jaja så nu ska jag demontera insug och allt , var på volvo nyss och beställde saker dvs slangkit oljeseparator packning till insug! Undrar nu om det är ngt mer jag behöver som tex o-ringar till insprutningsmunstyckena osv ? Tacksam för svar
Provad nu på parkeringen att få bort flammfällan men det var helt omöjligt , det var stenhårt klägg som satt som en plugg.. Pratade med en kille på volvo och han sa att du ska ta bort flammfällan och köra utan pga att den sätter igen sig fort ! Stämmer det ? Men själva huset som fällan sitter i måste jag byta det med eller går det att få rent ?

Mvh Andreas
Om vi ska göra det hela ordentligt börjar man INTE göra det på en parkering. Du ska bort med insugningsröret och börja med att rengöra kanalerna i blocket för att sen komplettera med rengjorda eller utbytta slangar upp till insuget. Flamfållans oljeavskiljningsfilter är det en het debatt om. Du får räkna med ökat oljeåtgång om du tar bort det. I princip förstår jag inte varför man tar bort det, bilen är konstruerad MED filtret, det är serviceintervallerna som är för långa om det täpper sej. Hur volvo förklarar sitt agerande vet jag inte.
av Reckless
#263293
haha om du läser mitt inlägg så ser du att jag ska göra det riktigt , ville bara nu se hur flammfällan såg ut! Den var helt igensatt med hårt kådliknande skit. Men iaf så ska jag när volvo fått hem grejorna åka till fars verkstad och fixa det men jag undrar ju som jag försökte få fram i inlägget om det är ngt mer jag behöver i reservdelsväg ? Ser man väl om ngn packbox har gått? I morse när jag skulle starta bilen så gick dem helt enkelt inte igång , fick köra start motor länge innan den gick igång. Den gick dåligt ett tag men sen ok förutom ett knackande ljud. Stängde den och plockade ut flammfällan och startade sen och den gick bättre tyckte jag. Ska byta och rengöra allt enligt pettsons rekomendationer.sen hur ser jag om jag har EGR ventil? Det skiljer visst på insugs packningen med eller utan EGR! Men fan då att jag bytte olja förra veckan , ser att det är ett + att byta efter man rengjort allt. Iaf så är det ngn med bra tips så let me know.
av *pettson*
#263394
Reckless skrev:Pettson har du inte ngr tips att ge en enkel mekaniker.
Till att börja med skiljer inte nånting på om du har en EGR eller inte vad gäller insugspackningen. Det finns TVÅ olika. En för 10V modeller och en för 20V modeller. Thats it. Det som tillkommer om du har EGR är just packningen till själva EGR ventilen, om du nu inte väljer att lossa EGR röret istället för enkelhetens skull. (om du nu hade EGR).
Börja sen med att demontera och notera om du inte är van. Du behöver köpa på dej slangklammer, antingen volvos eller universal då orginalet inte är till för att återanvändas. Rengör först kanalerna i blocket, sen i oljefållan och till sist i slangarna (om du inte byter). Försök att INTE blåsa ned ev avlagringar ned i blocket. Använd istället ett 13mm borr och snurra det som om du borrade. På så sätt drar du ur smutsen du lossar.
av Uninium
#263427
Köp ny oljefälla och div slangar,kostar ett par hundralappar.Oljefällan brukar se ut som skit invändigt också :o

Pettson skar upp en som satt på min S70 förut och det var som lera i den nästan.
av *pettson*
#263499
Nåt sånt här kanske kan få minnena att komma tillbaka?

Bild
Bild
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?