Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zigge_zagge
Maxwell skrev:Axeln på fördelaren skall placeras i hålet bak på topplocket sen skall även markeringen i fördelaren passas in i fördelarspåret på kamaxeln. Kan låta krångligt men när du väl sätter igång så ter sig det rätt självklart.

//Maxwell
ja att den ska sitter i spåret hänger jag med på, men hur ska motorn stå och hur ska roton peka när det är rätt ?
av dalldall
sätt i hop det, sen är det ok, går ej att ställa tändningen. du kan däremot kolla tändningen med lampa, står den fel så är boxen förmodligen kass, detta gäller på vanlig 940, borde gälla på din med.
av Lesjö
Rotorn kan bara monteras på ett sätt. Får du inte in axeln med styrstiftet måste du vrida rotorn ett halvt varv. Styrstiftet sitter lite förskjutet för att man bara skall kunna montera det i rätt läge. Tändläget justerar sig själv när motorn startas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Eller rättare sagt: Fördelaren har inte ett dugg med tändläget att göra, det är impulsgivaren på svnghjulet som sköter det.

Köp nya o-ringar, det är en stor som tätar, och en liten som ger axeln lite stöd där den sticker in i kamaxeln.
av zigge_zagge
Lesjö skrev:Rotorn kan bara monteras på ett sätt. Får du inte in axeln med styrstiftet måste du vrida rotorn ett halvt varv. Styrstiftet sitter lite förskjutet för att man bara skall kunna montera det i rätt läge. Tändläget justerar sig själv när motorn startas.
har testat man kan sätta så att rotoen pekar uppåt och neråt allså går det det sätta den på fel håll,
Användarvisningsbild
av emwtur
zigge_zagge skrev:har testat man kan sätta så att rotoen pekar uppåt och neråt allså går det det sätta den på fel håll,
menar du bara rotorn eller hela fördelaren ?
( rotorn är bara den lilla bruna bakelit grejen som sitter på toppen av fördelaraxeln)
/emwtur
av zigge_zagge
emwtur skrev:
zigge_zagge skrev:har testat man kan sätta så att rotoen pekar uppåt och neråt allså går det det sätta den på fel håll,
menar du bara rotorn eller hela fördelaren ?
( rotorn är bara den lilla bruna bakelit grejen som sitter på toppen av fördelaraxeln)
/emwtur

står att jag vill veta hur man man monterar en bakåtliggande fördelare, hele fördelare ska på toppen, vill veta om den ska peka uppåt elelr nerråt då motorn står i dödläge,
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]