Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har för någon månad köpt en 945 turbo 98a som är Italienimporterad coh då har B200ft motorn.
Ägaren innan trodde att det var en lättrycksturbo och hade när ja köpte den T-kors på den men då vid fullt gaspådrag så slog bilen ifrån när turbomätaren gick i bott.
Jag har tagit bort t-korset efter att ja köpt bilen men nu när ja har satt på 3" avgassytem från jt så går turbomätaren ibott utan t-kors och efter bara några dagar så har nu bilen börjat ryka vitt och lukta olja på tomgång när den är varm!
Vad kan det bero på? Är turbon slut?

Det ryker inte ur motorn när man drar ut oljestickan och ingen vit gägga i oljepåfyllningslocket.

Tacksam för alla svar och åsikter!
Det är nog med största sannolikhet en fulltryckare du har iaf. Agget skiljer inte men mellan dem mer än wastegaten öppnar lite olika, tror de har lite högre ladd i Italien för att kompensera för minde volym, lite osäker på det där men. Köpte ett begagnat ltt agg till min fulltryckare o de passa perfekt (bytte wastegate). Bra att veta om du ska ha begagnat. Annars kan du ta av luftslangen till turbon och kontrollera glappet, får glappa lite i sidled på axeln men inte inte längsmed axeln.
Hoppas bilen är chippad om du åker omkring och laddar 1 bar, om inte så räkna med att din motor inte kommer att blir så långlivad. Kan du fortfarande ladda 1 bar trots att den ryker och luktar på tomgång? I så fall är det nog inte turbon som är problemet, för då skulle det ryka och bolma när du laddar, utan kanske topplockspackningen. Men som sagt kontrollera glappet i turbon och ta ett kompprov innan du börjar skruva isär mer än nödvändigt.

//Maxwell
Tackar alla som svarat först o främst!

Bilen är inte chipad ännu och den går fortfarande ibott men på tal om topplockspackningen så är det nyligen bytt och så är det inget vatten i oljan eller tvärtom och inget vatten försvinner någonstan men ja vet inte om de finns fler sätt att kolla de!?
Ska ta kompprov här när ja hinner får vi se.

Tack ännu engång till alla som svarat!:-)
checker skrev:Har du kollat staget till wastegaten? Kanske så enkelt att de hoppat av och aldrig släpper ut trycket (sitter under turbon)??
Har staget hoppat av stången till wastegaten så laddar inte bilen något, alltså ingen laddtryck byggs upp alls.

Ang ditt höga laddtryck så kan det bero på att du har 3", avgassystemet ger inte det motstånd som krävs och därför kryper laddet upp mer än det skall. Fenomenet brukar kallas för boostcreep.

//Maxwell

Intressant, hur kan en kompressor ge mer toppeffek[…]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??