Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en 740 som jag tycker tar lite för mycket bränsle har legat på 1.05 och jag är inte den som gasar för mycket. Har hört att dom sak ligga på 0.8-0.9 liter per mil. Jag får felkod 231 har nybytt lambdasond och jettronic boxen.
Tackar för svar
bambillo skrev:Hej!
Jag har en 740 som jag tycker tar lite för mycket bränsle har legat på 1.05 och jag är inte den som gasar för mycket. Har hört att dom sak ligga på 0.8-0.9 liter per mil. Jag får felkod 231 har nybytt lambdasond och jettronic boxen.
Tackar för svar
Hmm, även om lambdan nu skulle vara kass så är 1.05 l/per mil rätt okej för en 740.
Kan ju bero på hur motorn och bilen i övrigt är skött och servad.
T.ex min 745a är fullstämplad i serviceboken och regelbundna servicear osv och den ligger på 0.8 landsväg och strax över litern stadskörning. Så 1.05 är absolut inget du skall hänga upp dig på tycker jag definitivt inte utan det är mycket vanligt för att vara en 740! :lol:
Kontrolera så bilen är servad med tändellar, luftfilter m.m innan du ger dig in på andra tänkbara fel, det kan spara både tid å pengar 8) Nolla även felkoderna när du bytt felande delar, inte alla gånger som elektroniken vill ställa sig till rätta igen.

Några tänkbara fel som jag upplevt på olika bilar vid hög förbrukning:
*Tjuvluft är vanligt när bilen börjar bli några år, kontrollera packningar slangar m.m med startgas.
*Läckande startinsprutare.
*Felande BTR bränsletrycket blir för högt.
*Spridarna kan vara slitna i värsta fall, det är inte så vanligt men kan uppstå om man kört med för högt bränsletryck.

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]