- sön 18 jan 2009, 14:19
#252350
Volvo 855 från 1993 med B5252
Vi har efter tidigare icke helt relaterade problem fått ihop motorn på denna bil och har efter detta stött på diverse problem som jag inte kan förklara. Vad som hänt är att den efter runt 30 mil på vägen tryckt ut främre packboxen vid insugskamaxeln så att den börjat läka något frenetiskt med olja. Vi hade lös kamdrevet och satt dit en ny och den gick i 40 mil till varpå den trycker ut packboxen på avgaskamaxeln istället.
Vet någon redan nu med sig att dom haft samma problem så lyssnar jag mer än gärna, men för dom som vill veta mer kan vi ta upp ytterligare information.
Det fenomen vi inte fullt lyckats förklara än, men som på sätt och vis känns relaterat till vårt problem, är att när en tidigare mekaniker varit på fordonet för att försöka starta den hade det blivit ett sådant jävla tryck i vevhuset att den skjutit oljelocket i taket och sprängt oljefällan till vevhusventilationen i bitar. Mina spekulationer när det gäller detta är om det har varit tätt i vevhusventilationen eller om det lyckats komma ner bränslegaser som sedan antänts i vevhuset. Jag tycker inte att det bör kunna vara tätt ut mot oljefällan när den lyckats explodera och delarna från och med oljefällan till insuget är då splitternya och därför knappast täta. Skulle den trycka ut en packbox ifall det var lite tätt i vevhusventilationen eller skulle det läcka någon annanstans? Det enda övriga jag kan komma på är att vi hade packboxarna i läge när vi la på övre delen av toppen, alltså inte pressade in framifrån. Kan detta påverka så mycket?
De små kanalerna som går förbi främre och bakre kamaxelöverfallen är väl inget annat än fällor för packningsklister förövrigt?
Mvh
Niklas
Vi har efter tidigare icke helt relaterade problem fått ihop motorn på denna bil och har efter detta stött på diverse problem som jag inte kan förklara. Vad som hänt är att den efter runt 30 mil på vägen tryckt ut främre packboxen vid insugskamaxeln så att den börjat läka något frenetiskt med olja. Vi hade lös kamdrevet och satt dit en ny och den gick i 40 mil till varpå den trycker ut packboxen på avgaskamaxeln istället.
Vet någon redan nu med sig att dom haft samma problem så lyssnar jag mer än gärna, men för dom som vill veta mer kan vi ta upp ytterligare information.
Det fenomen vi inte fullt lyckats förklara än, men som på sätt och vis känns relaterat till vårt problem, är att när en tidigare mekaniker varit på fordonet för att försöka starta den hade det blivit ett sådant jävla tryck i vevhuset att den skjutit oljelocket i taket och sprängt oljefällan till vevhusventilationen i bitar. Mina spekulationer när det gäller detta är om det har varit tätt i vevhusventilationen eller om det lyckats komma ner bränslegaser som sedan antänts i vevhuset. Jag tycker inte att det bör kunna vara tätt ut mot oljefällan när den lyckats explodera och delarna från och med oljefällan till insuget är då splitternya och därför knappast täta. Skulle den trycka ut en packbox ifall det var lite tätt i vevhusventilationen eller skulle det läcka någon annanstans? Det enda övriga jag kan komma på är att vi hade packboxarna i läge när vi la på övre delen av toppen, alltså inte pressade in framifrån. Kan detta påverka så mycket?
De små kanalerna som går förbi främre och bakre kamaxelöverfallen är väl inget annat än fällor för packningsklister förövrigt?
Mvh
Niklas