Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo 855 från 1993 med B5252

Vi har efter tidigare icke helt relaterade problem fått ihop motorn på denna bil och har efter detta stött på diverse problem som jag inte kan förklara. Vad som hänt är att den efter runt 30 mil på vägen tryckt ut främre packboxen vid insugskamaxeln så att den börjat läka något frenetiskt med olja. Vi hade lös kamdrevet och satt dit en ny och den gick i 40 mil till varpå den trycker ut packboxen på avgaskamaxeln istället.

Vet någon redan nu med sig att dom haft samma problem så lyssnar jag mer än gärna, men för dom som vill veta mer kan vi ta upp ytterligare information.

Det fenomen vi inte fullt lyckats förklara än, men som på sätt och vis känns relaterat till vårt problem, är att när en tidigare mekaniker varit på fordonet för att försöka starta den hade det blivit ett sådant jävla tryck i vevhuset att den skjutit oljelocket i taket och sprängt oljefällan till vevhusventilationen i bitar. Mina spekulationer när det gäller detta är om det har varit tätt i vevhusventilationen eller om det lyckats komma ner bränslegaser som sedan antänts i vevhuset. Jag tycker inte att det bör kunna vara tätt ut mot oljefällan när den lyckats explodera och delarna från och med oljefällan till insuget är då splitternya och därför knappast täta. Skulle den trycka ut en packbox ifall det var lite tätt i vevhusventilationen eller skulle det läcka någon annanstans? Det enda övriga jag kan komma på är att vi hade packboxarna i läge när vi la på övre delen av toppen, alltså inte pressade in framifrån. Kan detta påverka så mycket?

De små kanalerna som går förbi främre och bakre kamaxelöverfallen är väl inget annat än fällor för packningsklister förövrigt?

Mvh
Niklas
av *pettson*
Wezzli skrev:Volvo 855 från 1993 med B5252

Vi har efter tidigare icke helt relaterade problem fått ihop motorn på denna bil och har efter detta stött på diverse problem som jag inte kan förklara. Vad som hänt är att den efter runt 30 mil på vägen tryckt ut främre packboxen vid insugskamaxeln så att den börjat läka något frenetiskt med olja. Vi hade lös kamdrevet och satt dit en ny och den gick i 40 mil till varpå den trycker ut packboxen på avgaskamaxeln istället.

Vet någon redan nu med sig att dom haft samma problem så lyssnar jag mer än gärna, men för dom som vill veta mer kan vi ta upp ytterligare information.

Det fenomen vi inte fullt lyckats förklara än, men som på sätt och vis känns relaterat till vårt problem, är att när en tidigare mekaniker varit på fordonet för att försöka starta den hade det blivit ett sådant jävla tryck i vevhuset att den skjutit oljelocket i taket och sprängt oljefällan till vevhusventilationen i bitar. Mina spekulationer när det gäller detta är om det har varit tätt i vevhusventilationen eller om det lyckats komma ner bränslegaser som sedan antänts i vevhuset. Jag tycker inte att det bör kunna vara tätt ut mot oljefällan när den lyckats explodera och delarna från och med oljefällan till insuget är då splitternya och därför knappast täta. Skulle den trycka ut en packbox ifall det var lite tätt i vevhusventilationen eller skulle det läcka någon annanstans? Det enda övriga jag kan komma på är att vi hade packboxarna i läge när vi la på övre delen av toppen, alltså inte pressade in framifrån. Kan detta påverka så mycket?

De små kanalerna som går förbi främre och bakre kamaxelöverfallen är väl inget annat än fällor för packningsklister förövrigt?

Mvh
Niklas
Du har två olika problem. Det ena är att du faktiskt har stopp i vevhusventen. Det är TVÅ kanaler som samspelar om din box, den övre ska evakuera och den nedre ska oljan rinna av i, sen måste ju dom separerade gaserna ha nånstans att ta vägen? Dom ska ju sugas in i insuget igen via sin slang/ slangar (beroende på utförande). Bevisligen så fungerade ju inte det iallafall när ni sköt allt i småbitar. Alltså.. gör om och gör rätt.
Vad gäller packboxarna så är det bara att gratulera och be dej riva av kåpan igen. Packboxarna kan INTE sitta på plats då du nu kliniskt gjort rent limytorna lagt på tunt tunt med lim och dragit dom med exakt rätt moment. Packboxarna ska knackas in SIST för att verkligen sitta i press. Dom små kanalerna som sitter är INTE några fällor för nåt packningsklister. Kanalerna är oljekanaler som ska se till att packningens tätningsytor är smorda.
Så även där tyvärr.. gör om gör rätt. Det finns inga genvägar på nån av dom här åtgärderna. OCH SIST.. Enda FUNGERANDE packningslimmet är volvos eget. Det är ett HÄRDANDE lim.
Packboxarna ska pressas i efter att topphalvorna satts ihop, annars så kan man inte räkna med att dem sitter kvar. Visst kan det läka ner så pass mycket gaser i vevhuset att det kan antändas, men då skulle motorn antingen vara i riktigt dåligt skick eller överladdas å det jäkligaste. Sen måste ju även kanalerna i blocket rengöras, det räcker ju inte med att byta slangar och burk om man ska göra ren vevhusventilationen.

De små kanalerna är bara fällor för klister om man lägger på för mycket klister. Kanalerna är till för smörjning och ska inte va fulla med klister om man vill slippa bekymmer.
*pettson* skrev:
Wezzli skrev:Volvo 855 från 1993 med B5252

Mvh
Niklas
Du har två olika problem. Det ena är att du faktiskt har stopp i vevhusventen. Det är TVÅ kanaler som samspelar om din box, den övre ska evakuera och den nedre ska oljan rinna av i, sen måste ju dom separerade gaserna ha nånstans att ta vägen? Dom ska ju sugas in i insuget igen via sin slang/ slangar (beroende på utförande). Bevisligen så fungerade ju inte det iallafall när ni sköt allt i småbitar. Alltså.. gör om och gör rätt.
Vad gäller packboxarna så är det bara att gratulera och be dej riva av kåpan igen. Packboxarna kan INTE sitta på plats då du nu kliniskt gjort rent limytorna lagt på tunt tunt med lim och dragit dom med exakt rätt moment. Packboxarna ska knackas in SIST för att verkligen sitta i press. Dom små kanalerna som sitter är INTE några fällor för nåt packningsklister. Kanalerna är oljekanaler som ska se till att packningens tätningsytor är smorda.
Så även där tyvärr.. gör om gör rätt. Det finns inga genvägar på nån av dom här åtgärderna. OCH SIST.. Enda FUNGERANDE packningslimmet är volvos eget. Det är ett HÄRDANDE lim.
Vad jag inte förstår är hur man ska kunna spränga oljefällan om det nu är tätt mellan oljefällan och blocket, som nu är enda stället det skulle kunna vara tätt med tanke på att resterande delar är nya. Om det verkligen är så tätt som du menar på så kommer ju trycket söka sig ut från oljelocket som ochså flög. I övrigt borde man ju märka om vevhusventilationen är tät, brukar ju ryka från oljestickan och allt möjligt djävulskap. Jag var inte med och kan inte avgöra vad som hänt, oljefällan var sprucken när jag skulle montera ihop allt igen. Därför frågar jag.

Hur ser det egentligen ut i blocket, är det bara en kanal rätt in och är det några problem att rengöra det om man monterar bort insuget och oljefällan?

Jag syftade givetvis på dom extremt tunna kanalerna som går förbi bakre och främre kamaxelöverfall på yttre sidan, de kan ju inte ha någon funktion när de dessutom är centralt placerade, ingen olja tar sig ju upp dit. Har dom nu mot förmodan någon funktion som du säger så spelar det ingen som helst roll för dom är rena. Allt är ju monterat rätt i övrigt och allt är draget med rätt moment. Packboxarna har ju som sagt åkt ut helt så där har man ju en chans att bara rengöra skiten och knacka in dom på rätt sätt. Det jag egentligen vill få fram är om det är av trycket från ett vevhus som inte är väl ventilerat eller om den helt enkelt vandrar för att den inte monterats rätt.

Bör jag ta ner insuget och montera lös oljefällan för att kolla det? Vad finns det för övriga tecken på tät vevhusventilation?
av *pettson*
Ta en titt på min hemsida, välj rengöring av vevhusventilation så finner du bilder och text så får du mera kött på benen om vad man gör.
Det som inte syns är att återrinningskanalen är en gjuten kanal på insidan i blocket som går rakt ned och som ansluter därnere i tråget med en likadan kanal i tråget. Dom värsta fallen jag haft har inkluderat att jag fått ta ned oljetråget för att även rengöra den kanalen i både block och tråg.
Det som inte heller syns är att enda utgången ur blocket är en kanal som är placerad i 3:Ans vevhusutrymme. Det finns inga kanaler som ansluter mellan dom olika vevhusutrymmena utan gasen får flöda precis ovan oljan.
Går du in på fotoalbumet på min nya motor så ser du att jag fräst i blocket så att det är fritt flöde mellan cylindrarna för att underlätta för vevhusventen. :wink:
*pettson* skrev:Ta en titt på min hemsida, välj rengöring av vevhusventilation så finner du bilder och text så får du mera kött på benen om vad man gör.
Det som inte syns är att återrinningskanalen är en gjuten kanal på insidan i blocket som går rakt ned och som ansluter därnere i tråget med en likadan kanal i tråget. Dom värsta fallen jag haft har inkluderat att jag fått ta ned oljetråget för att även rengöra den kanalen i både block och tråg.
Det som inte heller syns är att enda utgången ur blocket är en kanal som är placerad i 3:Ans vevhusutrymme. Det finns inga kanaler som ansluter mellan dom olika vevhusutrymmena utan gasen får flöda precis ovan oljan.
Går du in på fotoalbumet på min nya motor så ser du att jag fräst i blocket så att det är fritt flöde mellan cylindrarna för att underlätta för vevhusventen. :wink:
Pedagogiskt med bilderna på ditt finger pekandes!

Men räcker det med att rengöra så, hur långt in går t.ex. den övre och undre?

Någon som har exempel på tecken hur man märker att vevhusventilationen är proppad?
av *pettson*
Wezzli skrev:
*pettson* skrev:Ta en titt på min hemsida, välj rengöring av vevhusventilation så finner du bilder och text så får du mera kött på benen om vad man gör.

Någon som har exempel på tecken hur man märker att vevhusventilationen är proppad?
Du har ju angivit några av skräckexemplen. Hur många behövs?
*pettson* skrev:
Wezzli skrev:

Du har ju angivit några av skräckexemplen. Hur många behövs?
Det är ju hittils ingen som påstått att händelserna hör ihop med igentäppt vevhusventilation, det är fortfarande det jag väntar på.
Vi har monterat ner vevhusventilationen och oljetråget för att rengöra kanalerna och nog var det sörja där, men den var långt ifrån igensatt. Före vi monterade ner allt kände jag från oljepåfyllningen och via oljestickan bara för att se om det var något tryck, man kände ju ett flöde men det bildades aldrig något tryck. När vi monterat ner, rengjort och monterat ihop allt igen är det precis samma där, ingen skillnad. Det känns bra jävla onödigt såhär i efterhand och hade ju kunnat undvikas.

Finns det någon annan som testat detta på en väl fungerande motor av denna modell så vi kan jämföra istället för att bara gissa/anta?
av *pettson*
Wezzli skrev:Vi har monterat ner vevhusventilationen och oljetråget för att rengöra kanalerna och nog var det sörja där, men den var långt ifrån igensatt. Före vi monterade ner allt kände jag från oljepåfyllningen och via oljestickan bara för att se om det var något tryck, man kände ju ett flöde men det bildades aldrig något tryck. När vi monterat ner, rengjort och monterat ihop allt igen är det precis samma där, ingen skillnad. Det känns bra jävla onödigt såhär i efterhand och hade ju kunnat undvikas.

Finns det någon annan som testat detta på en väl fungerande motor av denna modell så vi kan jämföra istället för att bara gissa/anta?
Testat VAD?
Har du använt en mätare så du såg om du hade över eller undertryck vid oljestickan?
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]