- mån 12 jan 2009, 04:40
#250188
Ganska hopplöst att försöka jämföra siffror för det mycket luddiga begreppet "blandad körning". Ni som tror att era bilar drar för mycket, gör följande: Kör en landsvägssträcka, minst en mil lång (gärna längre), i båda riktningarna (för att neutralisera vindens inverkan) och i torrt före (inte vått eller snöigt) och försök hålla jämn fart (90 eller 110) hela tiden och i vart fall köra så att ni inte behöver röra bromsen (och därmed förlora energi). Sedan kan vi jämföra för att se vad bilen betyder, inte körsätt och körförhållanden.
Min V70 T5 -02 med automat (Geartronic) drar under dessa förhållanden ungefär 0,78 per mil vid 90 och ungefär 0,85 per mil vid 110. Siffrorna avser verklig fart och verklig förbrukning. Min hastighetesmätare visar drygt 5 procent för mycket och min färddator visar ca 4 procent för lite vad gäller genomsnittlig förbrukning. Om jag litade på hastighetstmätare och färddator skulle jag hamna runt 0,7 vid 90 och runt 0,8 vid 110.
Min V70 T5 -02 med automat (Geartronic) drar under dessa förhållanden ungefär 0,78 per mil vid 90 och ungefär 0,85 per mil vid 110. Siffrorna avser verklig fart och verklig förbrukning. Min hastighetesmätare visar drygt 5 procent för mycket och min färddator visar ca 4 procent för lite vad gäller genomsnittlig förbrukning. Om jag litade på hastighetstmätare och färddator skulle jag hamna runt 0,7 vid 90 och runt 0,8 vid 110.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut