Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ganska hopplöst att försöka jämföra siffror för det mycket luddiga begreppet "blandad körning". Ni som tror att era bilar drar för mycket, gör följande: Kör en landsvägssträcka, minst en mil lång (gärna längre), i båda riktningarna (för att neutralisera vindens inverkan) och i torrt före (inte vått eller snöigt) och försök hålla jämn fart (90 eller 110) hela tiden och i vart fall köra så att ni inte behöver röra bromsen (och därmed förlora energi). Sedan kan vi jämföra för att se vad bilen betyder, inte körsätt och körförhållanden.

Min V70 T5 -02 med automat (Geartronic) drar under dessa förhållanden ungefär 0,78 per mil vid 90 och ungefär 0,85 per mil vid 110. Siffrorna avser verklig fart och verklig förbrukning. Min hastighetesmätare visar drygt 5 procent för mycket och min färddator visar ca 4 procent för lite vad gäller genomsnittlig förbrukning. Om jag litade på hastighetstmätare och färddator skulle jag hamna runt 0,7 vid 90 och runt 0,8 vid 110.
av Ulfefr
Ulfefr skrev:
Xotica skrev:Hejsan!

Kör själv en V70 2.4T -03 automat och mitt snitt stadskörning ligger runt 0.9 - 1.1 ca men vid landsvägskörning drar den 0.85 vid 125 -130 GPS vid vid 90 lr strax över drar den betydligt mer.

Tycker du ska köra den tom, sedan tankar du exact kanske 30 liter eller mer och så kör du,då får du nog fram ett mera korrekt mått istället för att använda färdatorn.
Tyvärr är mina siffror inte bara en produkt av färddatorn utan även ett resultat av uträkningar.
Jag har nu kört 30 mil stadskörning och har kanske en kvarts tank kvar så det är inga luftsiffror.
Färddatorn har, som sagt tidigare, fungerat förvånansvärt bra i min bil.

//Uffe
Nu har tankat och räknat och fick en förbrukning på 1,55 liter/mil, färddatorn hade gått ner och visade 1,54 l/mil så den går inte att klaga på :-)-) .
Nu lägger jag ner den här tråden eftersom det inte verkar finnas någon som har några konkreta förslag på vad som kan fela, inget fel med det man kan ju inte kunna allt :wink: .

//Uffe
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]