Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
#24529
Mikael fixar... här kommer det lite scheman...
8)

REM 1
REM 2 ............ RSH6 är den aktuella shunten (20/31)
REM 3
REM 4

Bak 1
Bak 2
Bak 3 ............ Bromsljus
Bak 4 ............ Bromsljus
Bak 5
Bak 6


Lånar en bild från Love Kull aka Dr_Love_T5 på Turboperformanceclub
som jag har moddat lite med siffror & anteckningar.
Shunt

Som jag har fattat det så jämför REM mellan stift 4 & 5


På bilar med ny REM ansluter bromsljusen direkt in i REM utan att gå via någon shunt. Dom har säkert fixat till lampkontrollen på annat sätt i denna nya pryl.. :???:
Så jag misstänker att en lösning med stort & varmt motstånd är det som löser problemet...
Ny REM

.
av zenobia
#24535
Sparkz skrev:Om du har 12 volt så är detta en snabb uträkning så behöver du ett motstånd på 3.4 ohm 12V/3.5A=3.4 ohm
Skulle detta kunna fungera?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012532.htm

Det är iof på 3.3 ohm och det borde ju ge ca 3.63 A men det skall väl vara ok, eller?

Omonterat (utan kylfläns) klarar det 50 w vid 25 grader celsius.
12v x 3.63 ohm ger 43.56w
14v x 3.63 ohm ger 50.82w

Skulle det vara någon fara att skrapa bort lite lack och montera motståndet direkt mot bilens chassi? Finns det risk för att störa elekroniken?

145 kronor för att lösa problemet är ju helt ok ifall det funkar... :D


.
av Knasen
#24541
Kolla försäkerhets skull att du inte har en PWM-signal till bromsljuset, att det har suttit en glödlampa förut spelar ingen roll, jag kan som upplysning ge att bakljuset på exempelvis v70, en PWM-signal som tänder glödlampan, PWM-signalen är en fyrkantspuls, om du har signalbeskrivning så anges 100% UBat=12v i vissa fall så anges 75% Ubat dvs 9V till glödlampan i pulskvot.
av zenobia
#24550
Knasen skrev:Kolla försäkerhets skull att du inte har en PWM-signal till bromsljuset, att det har suttit en glödlampa förut spelar ingen roll, jag kan som upplysning ge att bakljuset på exempelvis v70, en PWM-signal som tänder glödlampan, PWM-signalen är en fyrkantspuls, om du har signalbeskrivning så anges 100% UBat=12v i vissa fall så anges 75% Ubat dvs 9V till glödlampan i pulskvot.
Jag har redan monterat ljusen och det verkar funka som det är. Antar att det är 12v rakt in i bromsljuset?

Men jag skall kolla en extra gång!

Tackar för tipset....
av zenobia
#24624
.

Bromsljusen på 05:or verkar vara spänningsmätade direkt via ett relä.
Broms


Så nu är frågan om Elfas relä ovan löser problemet?


.
av Knasen
#24631
Du har inte en signalbeskrivning?? , men mätt späningen till bromsljuset när du trycker ner helt enkelt, då vet du hur stor späningen är :D
Användarvisningsbild
av _Rick_
#24642
Kan det vara så enkelt att man skiter i att kolla bromsljusen (glödtrådsvakt) iom att det är LED och att LED 'aldrig går sönder' ?

jag skrev det innanför fnuttar ...
av zenobia
#24656
Knasen skrev:men mätt späningen till bromsljuset när du trycker ner helt enkelt, då vet du hur stor späningen är :D
I bilen som är en 99:a är det säkerligen 12v rätt ut till lamporna, eftersom det sitter 2x 21w på den lampenheten.

In i lamporna som är årsmodell 05 kan det ju vara något annat.
Men då får jag hitta en S80 05:a och mäta på.

.
av zenobia
#24658
Knasen skrev:Du har inte en signalbeskrivning??
Nope... hittar inget om detta varesig i Vadis eller EWD 5.1 (kopplingsschema för 05:or)

Men eftersom spänningen kommer via ett relä borde det väl vara "ren" spänning och inte någon datasignal (PWM)?
Det finns väl ingen anledning att köra PWM via ett relä?

Men jag får väl kolla upp detta så jag inte bränner diodbryggan med 12v om den nu bara är avsedd för ex.vis 9v

.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
#24659
_Rick_ skrev:Kan det vara så enkelt att man skiter i att kolla bromsljusen (glödtrådsvakt) iom att det är LED och att LED 'aldrig går sönder' ?

jag skrev det innanför fnuttar ...
Kan vara en tanke... för även om en enskild LED går sönder så finns det ju fler som lyser. Kanske kastar man ett "hemligt" öga på detta vid någon service då en praktikant sitter och räknar fungerande LEDs på bromsljusen.. :D

Har tillräckligt många gått sönder ringer man upp kunden och påpekar det hela...

.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]