Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Davidalb
Hej
Jag har en S70 -00 och känner att det luktar något när ACn sätter igång. Jag har frågat på verkstäder och de menar att det kan vara en liten lätt bakteriepåväxt på ACn som gör sig påmind. Någon annan gav mig en motfråga och undrade om jag kollat filtret. Min fråga är om inte koll av filter mm ligger med i service kontrollerna?
Är det någon som har erfarenhet av mitt problem?

//David A
Användarvisningsbild
av camaro69
Använder du AC:n året runt?
Användarvisningsbild
av Davidalb
Ja eftersom det är en klimatanläggning så använder jag den året runt, så som det rekommenderas av Volvo. Lukten upplever jag starkast på sommaren men känns även på vintern
Användarvisningsbild
av Maxwell
Det bildas kondens i luftledningarna/rören när man använder sin AC. Man kan undvika detta genom att en liten bit innan man skall parkera stänga av AC:n och med högsta hastighet på fläkten lufta ur systemet. Jag brukar få göra så på somrarna för att det inte skall lukta unket när man sedan skall ta bilen och åka iväg.

//Maxwell
av gimmi
Jag har eftermonterat styrenhet för kondens i bilen (V70 Classic 2000)
Och , de var perfekt , jag kommer inte ihåg vad heter styrenhet (Volvo artikel nummer )
Jag har monterat på höger sida i bilen, bredvid fläkt för AC inne i bilen, de finns instruktion
Och de är inte svart alls att montera
Styrenhet startar automatiskt fläkten oavsett av bilen är låst , och de fungerar innan är luft i bilen torr
Användarvisningsbild
av Davidalb
gimmi skrev:Jag har eftermonterat styrenhet för kondens i bilen (V70 Classic 2000)
Och , de var perfekt , jag kommer inte ihåg vad heter styrenhet (Volvo artikel nummer )
Jag har monterat på höger sida i bilen, bredvid fläkt för AC inne i bilen, de finns instruktion
Styrenhet startar automatiskt fläkten oavsett av bilen är låst , och de fungerar innan är luft i bilen torr
Har du möjlighet att kolla vad det styrenheten heter och var det finns monteringsinstruktion?

Det är alltså inget filter som behöver kollas?
// David A
Användarvisningsbild
av rn72
Davidalb skrev:
gimmi skrev:Jag har eftermonterat styrenhet för kondens i bilen (V70 Classic 2000)
Har du möjlighet att kolla vad det styrenheten heter och var det finns monteringsinstruktion?

Det är alltså inget filter som behöver kollas?
// David A

Här är en till som är intresserad!

Kör som Maxell, "manuellt", AC OFF, fullt blås på fläktarna i ca 5 min = blåser någorlunda rent => torrt.
av anthistatic
Knepigt...

Jag, som de flesta andra, kör med AC'n på året runt. Har en V70 som gjort drygt 19000 mil och jag har aldrig haft någon unken luft kommit ur ventilerna, trots att jag aldrig vädrat innan avstängning... Varför luktar det i vissa bilar och inte i andra?
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]