Amarace skrev:Pettson, har aldrig under mina 20 år av billinnehav (och det är måååånga bilar) behövt uppge nån mätarställning när jag försäkrat en bil, så hur ska dom då kunna hålla någon koll på det?
Vägmätaren kan ju vara trasig, en bil jag hade så stog det samma kilometersträcka 4 år i rad på Bilprovningen.
Naturligtvis KAN det ju bli problem, men om nu försäkringsbolaget vill ha kilometerräknare så måste det ju stå i villkoren (vilket inte stått i några villkor för mig).
Men jag håller även med en del inlägg, nog vill jag ha fungerande kilometerräknare, och om jag skulle köpa en bil där det på Bes.protokollet står att det inte gått att avläsa senaste åren, då skulle jag kolla nästa bil på listan istället och skippa den utan kilometerräknare. För vill man dölja det så finns det ju nån anledning, och den anledningen kan ju inte vara något annat än skum.
Men det står i dina försäkringsvillkor att du ska ange en vägsträcka som du försäkrar bilen för (om du inte kör med fria mil).
Det står också att ändras din vägsträcka eller din adress samt några flera parametrar så är du skyldig att ange detta, att inte ange detta kan i värsta fall ge nedsatt ersättning, eftersom du betalt fel premie.
Även när jag har ett veteranfordon krävs faktiskt kontroll på mätarställning trots att en del inte ens har en hastighetsmätare. Det blev inte lag på hastighetsmätare förräns nångång runt 1930, vägmätare kom långt senare, åker du tidigare modell så är det inte säkert att du har nånting alls. Ändå har du kravet MAX 500mil/år dock har man lite samvete, vet jag av erfarenhet, man brukar anta att en 1927 års modell INTE gått mera än 500mil per år eftersom 500 mil är en evighet för ett sånt fordon.
*D.2 Veteranfordon
Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för:
• personbil
• lätt lastbil
om fordonet är 30 år och äldre, och körs högst 500 mil per år.*
Men men här är klartext från trygghansa om saken..
F.1 Hur din premie bestäms
*Hur mycket du kör
Tror du att du kommer att köra längre än du uppgivit, ska du genast anmäla det till oss. Annars riskerar du minskad ersättning vid eventuell skada. Reglerna om nedsättning finns i avsnitt G, Försäkringsregler.
Har du anmält för lång körsträcka, betalar vi tillbaka den del av premien, som du betalt för mycket.
Du ska begära återbetalning inom sex månader efter försäkringsårets slut.
Vi har rätt att begära uppgifter om:
• antal körda mil
• vägmätarställning
• beräknad körsträcka.
Lämnar du inte begärda uppgifter, har vi rätt att höja din körsträcka.*
Och ovanstående är inte lätt att uppfylla utan nån form av mätinstrument.. I övrigt är detta regler alla bolag har, sen att man skriver dom olika luddigt är en annan sak. Dom här kraven har iallafall kontrollerats dom senaste 20åren mera eller mindre..