Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flink
Precis... för att framföra en bil så behöver du ingen trippmätare, men försäkringsbolagen kan väl ha invändningar. Inte för att jag någonsin blivit kollad hur långt min bil gått av något försäkringsbolag...
Sen finns det ju andra skäl till att man kan vilja ha en sådan. Men du säger "Det kan ju finnas skäl att inte vilja redovisa antal körda mil."!?!? Jag förstår inte vad det är för skäl du menar? Upplys oss okunniga!

Sen är ju chansen minimal att du får samma mätarställning om du köper en begagnad mätare.. köper du en ny så får du ju till och med 0 mil på mätaren, förutom på en nyare bil förståss.
Användarvisningsbild
av camaro69
Brainy skrev: det inte gick att läsa av hur långt bilen gått.
På protokollet stod det sedan att mätarställningen inte gått att läsa av, men det var ingen anmärkning så det tolkar jag som att du inte behöver ha någon sådan.

/Anders
Helt rätt, så går det till.
av CoqRouge
flink skrev:Sen är ju chansen minimal att du får samma mätarställning om du köper en begagnad mätare.. köper du en ny så får du ju till och med 0 mil på mätaren, förutom på en nyare bil förståss.
Dina gamla mil förs över till nya mätaren. sen finns det givetvis metoder att skruva ner milen, dock inte så lätt som mätarbyte. Har man besprotokoll där man kan följa bilens mil och det ser schyst ut slipper man tänka på om mätaren är nerskruvad.
Användarvisningsbild
av Ticken
*pettson* skrev:
Turbo+ skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det enda man MÅSTE ha är HASTIGHETSMÄTARE?

/Turbo+
Jadå för vägverkets regler, det räcker med en hastighetsmätare till cykel om den bara visar korrekt.
För att få försäkra din bil däremot är ju mätarställningen intressant, samt hur många mil du kör om året. Fungerar inte det så lär du inte vara välkommen i nåt försäkringsbolag. Dom enda som är undantagna detta mej veterligen är entusiastbilar, å andra sidan har du en sån får du inte bruka den som *bruksfordon* inte heller ha den till jobbet som vanligt osv.
Men vadå? du menar att det inte finns nått försäkringsbolag som vill ta i bilen efter att man tagit bort mätarställningen?
Så vitt jag vet så finns det en massa folk som kör "räserbilar" till jobbet fram och tillbaka varje dag, där allt är totalt utrensat och det bara sitter en massa extramätare och en hastighetsmätare i. Alltså ingen mätarställning.
Min kollega kör en sådan porsche.. gatreggad och försäkrad..
Vad faran är här skulle då vara att han inte får ut försäkringspengar vid olycka då eller?

/Turbo+
av *pettson*
Turbo+ skrev:
*pettson* skrev:
Turbo+ skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det enda man MÅSTE ha är HASTIGHETSMÄTARE?

/Turbo+
Jadå för vägverkets regler, det räcker med en hastighetsmätare till cykel om den bara visar korrekt.
För att få försäkra din bil däremot är ju mätarställningen intressant, samt hur många mil du kör om året. Fungerar inte det så lär du inte vara välkommen i nåt försäkringsbolag. Dom enda som är undantagna detta mej veterligen är entusiastbilar, å andra sidan har du en sån får du inte bruka den som *bruksfordon* inte heller ha den till jobbet som vanligt osv.
Men vadå? du menar att det inte finns nått försäkringsbolag som vill ta i bilen efter att man tagit bort mätarställningen?
Så vitt jag vet så finns det en massa folk som kör "räserbilar" till jobbet fram och tillbaka varje dag, där allt är totalt utrensat och det bara sitter en massa extramätare och en hastighetsmätare i. Alltså ingen mätarställning.
Min kollega kör en sådan porsche.. gatreggad och försäkrad..
Vad faran är här skulle då vara att han inte får ut försäkringspengar vid olycka då eller?

/Turbo+
Vi gör det jätte enkelt i diskussionen. Du betalar för att köra låt säga 1500 mil om året på din helförsäkring. TROR DU att dom godkänner att du kan köra 5000 mil per år utan att nån kan kontrollera det? (osannolikt kanske just i en porsche) Att du dessutom skulle få ut max ersättning för din bil utan avräkning?. Är relativt säker på att dom som kör sportbilar och har tagit bort sträckräknaren INTE ringt och berättat detta. Samma att chipning, trimning osv är olagligt utan att regbesiktiga för det och du är skyldigt att varsko ditt försäkringsbolag om den extra effekten eller dom förändringar du gjort. Tror du folk gjort det för att dom faktiskt kör runt så? Vill du veta några bra svar så ring runt till 5 bolag och säg att du vill försäkra en bil (dra till med vad som helst) säg sen att du sportat till den och tagit bort alla instrument utom hastighetsvisning, säg framförallt att det inte går att se hur många mil den gått eller går. Se hur många bolag som accepterar det med en vanlig försäkring. :-)-)
Användarvisningsbild
av Ticken
Vi gör det jätte enkelt i diskussionen. Du betalar för att köra låt säga 1500 mil om året på din helförsäkring. TROR DU att dom godkänner att du kan köra 5000 mil per år utan att nån kan kontrollera det? (osannolikt kanske just i en porsche) Att du dessutom skulle få ut max ersättning för din bil utan avräkning?. Är relativt säker på att dom som kör sportbilar och har tagit bort sträckräknaren INTE ringt och berättat detta. Samma att chipning, trimning osv är olagligt utan att regbesiktiga för det och du är skyldigt att varsko ditt försäkringsbolag om den extra effekten eller dom förändringar du gjort. Tror du folk gjort det för att dom faktiskt kör runt så? Vill du veta några bra svar så ring runt till 5 bolag och säg att du vill försäkra en bil (dra till med vad som helst) säg sen att du sportat till den och tagit bort alla instrument utom hastighetsvisning, säg framförallt att det inte går att se hur många mil den gått eller går. Se hur många bolag som accepterar det med en vanlig försäkring. :-)-)
Allright herr pettson. Är helt klart med på vad du menar :)
Ska skälla på min kollega och förklara läget..!
Trevlig kväll!

/Turbo+
av Amarace
Pettson, har aldrig under mina 20 år av billinnehav (och det är måååånga bilar) behövt uppge nån mätarställning när jag försäkrat en bil, så hur ska dom då kunna hålla någon koll på det?
Vägmätaren kan ju vara trasig, en bil jag hade så stog det samma kilometersträcka 4 år i rad på Bilprovningen.

Naturligtvis KAN det ju bli problem, men om nu försäkringsbolaget vill ha kilometerräknare så måste det ju stå i villkoren (vilket inte stått i några villkor för mig).

Men jag håller även med en del inlägg, nog vill jag ha fungerande kilometerräknare, och om jag skulle köpa en bil där det på Bes.protokollet står att det inte gått att avläsa senaste åren, då skulle jag kolla nästa bil på listan istället och skippa den utan kilometerräknare. För vill man dölja det så finns det ju nån anledning, och den anledningen kan ju inte vara något annat än skum.
Användarvisningsbild
av Brainy
Tre av de fyra senaste gångerna jag försäkrat en bil / bytt försäkringsbolag så har jag behövt ange mätarställning.
Verkar bli vanligare och vanligare bland bolagen. Nu senast tror jag det var Trygg Hansa.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja jag har också märkt att de flesta vill ha reda på mätarställning när jag kollat upp olika försäkringar.
av *pettson*
Amarace skrev:Pettson, har aldrig under mina 20 år av billinnehav (och det är måååånga bilar) behövt uppge nån mätarställning när jag försäkrat en bil, så hur ska dom då kunna hålla någon koll på det?
Vägmätaren kan ju vara trasig, en bil jag hade så stog det samma kilometersträcka 4 år i rad på Bilprovningen.

Naturligtvis KAN det ju bli problem, men om nu försäkringsbolaget vill ha kilometerräknare så måste det ju stå i villkoren (vilket inte stått i några villkor för mig).

Men jag håller även med en del inlägg, nog vill jag ha fungerande kilometerräknare, och om jag skulle köpa en bil där det på Bes.protokollet står att det inte gått att avläsa senaste åren, då skulle jag kolla nästa bil på listan istället och skippa den utan kilometerräknare. För vill man dölja det så finns det ju nån anledning, och den anledningen kan ju inte vara något annat än skum.
Men det står i dina försäkringsvillkor att du ska ange en vägsträcka som du försäkrar bilen för (om du inte kör med fria mil).
Det står också att ändras din vägsträcka eller din adress samt några flera parametrar så är du skyldig att ange detta, att inte ange detta kan i värsta fall ge nedsatt ersättning, eftersom du betalt fel premie.
Även när jag har ett veteranfordon krävs faktiskt kontroll på mätarställning trots att en del inte ens har en hastighetsmätare. Det blev inte lag på hastighetsmätare förräns nångång runt 1930, vägmätare kom långt senare, åker du tidigare modell så är det inte säkert att du har nånting alls. Ändå har du kravet MAX 500mil/år dock har man lite samvete, vet jag av erfarenhet, man brukar anta att en 1927 års modell INTE gått mera än 500mil per år eftersom 500 mil är en evighet för ett sånt fordon.
*D.2 Veteranfordon
Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för:
• personbil
• lätt lastbil
om fordonet är 30 år och äldre, och körs högst 500 mil per år.*

Men men här är klartext från trygghansa om saken..
F.1 Hur din premie bestäms
*Hur mycket du kör
Tror du att du kommer att köra längre än du uppgivit, ska du genast anmäla det till oss. Annars riskerar du minskad ersättning vid eventuell skada. Reglerna om nedsättning finns i avsnitt G, Försäkringsregler.
Har du anmält för lång körsträcka, betalar vi tillbaka den del av premien, som du betalt för mycket.
Du ska begära återbetalning inom sex månader efter försäkringsårets slut.
Vi har rätt att begära uppgifter om:
• antal körda mil
• vägmätarställning
• beräknad körsträcka.
Lämnar du inte begärda uppgifter, har vi rätt att höja din körsträcka.*

Och ovanstående är inte lätt att uppfylla utan nån form av mätinstrument.. I övrigt är detta regler alla bolag har, sen att man skriver dom olika luddigt är en annan sak. Dom här kraven har iallafall kontrollerats dom senaste 20åren mera eller mindre..
Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]