Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

muruskyline skrev:Lagret kan till sist gå sönder helt och förstöra mer än du tror, du kan köra ett tag med den så, men inte hur länge som helst, tror inte att det ska kosta mer än runt 1000kr med allt. Det gjorde inte det här nere iaf. Vet ej vad Volvo verkstaden tar, men det är nog mer än det....hör av dig så jag vet hur det har gått
Du tror altså inte på hela ABS-teorin?

Det är precis samma ljud som uppkommer som när ABSen slår in vid en rejäl stamp på bromsen. Det skakar inte i hela bilen utan det bara skrapar och bromspedalen vibrerar.
av *pettson*
mastermungo skrev:
muruskyline skrev:Lagret kan till sist gå sönder helt och förstöra mer än du tror, du kan köra ett tag med den så, men inte hur länge som helst, tror inte att det ska kosta mer än runt 1000kr med allt. Det gjorde inte det här nere iaf. Vet ej vad Volvo verkstaden tar, men det är nog mer än det....hör av dig så jag vet hur det har gått

Det är precis samma ljud som uppkommer som när ABSen slår in vid en rejäl stamp på bromsen. Det skakar inte i hela bilen utan det bara skrapar och bromspedalen vibrerar.
Du har en sprucken tandring på ett framhjul (tandringarna sitter på drivknutarna) ABS systemet felläser och tror att ett hjul står stilla när du rullar.
Kika på tandringarna så får du se.
mastermungo skrev:
kebabpizza skrev:
mastermungo skrev:Hej.

Jag har precis samma problem på min V70 99a.
Först var det endast problem vid vänstersväng men nu även vid högersväng och vid mindre och mindre styrutslag.

En annan sak som jag märkt är att när jag trycker kopplingspedalen riktigt hårt i botten så tänds bromsljuset. Dock utan bromsverkan.

Undrar om det kan ha något samband.

Skriver mest för att höra om du åtgärdat felet och vad kalaset isåfall kostade.

Ha de gott.
Justera bromsljuskontaktens hållare så att kontakten ligger an närmare pedalen (jag har oxå haft det fenomenet).
En snabbguide på hur man gör det?

Har ingen aning om var grejerna sitter eller nånting.
Är ingen expertmekare direkt, men böjer man sig ner och kikar vid pedalstället så ser man en kontakt som påverkas när bromspedalen är uppe, jag bara böjde plåten lite försiktigt så den ligger an bättre.
*pettson* skrev:
mastermungo skrev:

Du har en sprucken tandring på ett framhjul (tandringarna sitter på drivknutarna) ABS systemet felläser och tror att ett hjul står stilla när du rullar.
Kika på tandringarna så får du se.
Precis som du trodde så var detta fallet. Båda tandringarna var spruckna men är nu bytta och problemet är borta.

Tack för hjälpen!
av snowman
Mitt problem är dock inte löst än.

Problemet kommer ganska ofta nu, nästan varje gång jag bromsar och du endast i hastigheterna < 70. Om man pumpar lite på bromsen så "kan" det försvinna.
av *pettson*
snowman skrev:Mitt problem är dock inte löst än.

Problemet kommer ganska ofta nu, nästan varje gång jag bromsar och du endast i hastigheterna < 70. Om man pumpar lite på bromsen så "kan" det försvinna.
Du har troligen samma problem. Systemet kan inte läsa en krans eller kransarna ordentligt och då går abs systemet i när hjulen går minsta lilla olika i fart. Det kan ju vara värt att syna av tandringarna?
av snowman
*pettson* skrev:
snowman skrev:Mitt problem är dock inte löst än.

Du har troligen samma problem. Systemet kan inte läsa en krans eller kransarna ordentligt och då går abs systemet i när hjulen går minsta lilla olika i fart. Det kan ju vara värt att syna av tandringarna?
Jo absolut, verkstaden har tittat på dessa tandringar men hittade inte något fel (de noterade dock att höger sida var något rostig). Jag själv har tittat på de där bak, de var så klart ganska nersmuttsade så jag rengjorde dem lite lätt, men det hjälpte inte. Ingen av ringarna är därmed sprukna.
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]