- tis 18 nov 2008, 12:25
#234880
Köpte en elmotorvärmare (Calix) hos en känd biltillbehörsbutik till en XC 70 2004. Väl hemma blev jag varse att det inte fanns någon monteringsanvisning till just Volvo inkluderad, ett flertal andra bilmärken fanns beskrivna.
Ringde Volvo som hade en just anpassad till min bil. Med tanke på Volvos monteringsanvisningar fick det bli en sådan i stället.
Det första inköpet bestod av en "slangvärmare" medans det senare, som inköptes hos Volvo, innehöll en "blockvärmare".
Efter praktiska test (gjorda i en S60 diesel) så gjorde blockvärmaren ingen märkbar skillnad på tiden det tog för bilen att komma upp i arbetstemperatur för och efter installationen.
Vän av ordning ringde då Calix och fick besked att "slangvärmaren" nog var dubbelt så bra som blockvärmaren, som tydligen görs specifikt för Volvo.
Åkte återigen iväg för att inhandla enbart "slangvärmaren" (igen) från den kända biltillbehörsbutik. Tanken är alltså att byta ut "blockvärmaren" i paketet som inhandlades hos Volvo mot "slangvärmaren".
Har någon någon erfarenhet av detta tilltag?
Ringde Volvo som hade en just anpassad till min bil. Med tanke på Volvos monteringsanvisningar fick det bli en sådan i stället.
Det första inköpet bestod av en "slangvärmare" medans det senare, som inköptes hos Volvo, innehöll en "blockvärmare".
Efter praktiska test (gjorda i en S60 diesel) så gjorde blockvärmaren ingen märkbar skillnad på tiden det tog för bilen att komma upp i arbetstemperatur för och efter installationen.
Vän av ordning ringde då Calix och fick besked att "slangvärmaren" nog var dubbelt så bra som blockvärmaren, som tydligen görs specifikt för Volvo.
Åkte återigen iväg för att inhandla enbart "slangvärmaren" (igen) från den kända biltillbehörsbutik. Tanken är alltså att byta ut "blockvärmaren" i paketet som inhandlades hos Volvo mot "slangvärmaren".
Har någon någon erfarenhet av detta tilltag?