Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ByTheWay
Köpte en elmotorvärmare (Calix) hos en känd biltillbehörsbutik till en XC 70 2004. Väl hemma blev jag varse att det inte fanns någon monteringsanvisning till just Volvo inkluderad, ett flertal andra bilmärken fanns beskrivna.
Ringde Volvo som hade en just anpassad till min bil. Med tanke på Volvos monteringsanvisningar fick det bli en sådan i stället.
Det första inköpet bestod av en "slangvärmare" medans det senare, som inköptes hos Volvo, innehöll en "blockvärmare".
Efter praktiska test (gjorda i en S60 diesel) så gjorde blockvärmaren ingen märkbar skillnad på tiden det tog för bilen att komma upp i arbetstemperatur för och efter installationen.
Vän av ordning ringde då Calix och fick besked att "slangvärmaren" nog var dubbelt så bra som blockvärmaren, som tydligen görs specifikt för Volvo.
Åkte återigen iväg för att inhandla enbart "slangvärmaren" (igen) från den kända biltillbehörsbutik. Tanken är alltså att byta ut "blockvärmaren" i paketet som inhandlades hos Volvo mot "slangvärmaren".

Har någon någon erfarenhet av detta tilltag?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Intressant tråd. Jag har också lite liknande funderingar eftersom att jag vill ha motorvärmare på bilen.
Det jag då funderar på är om jag skall köpa en anliggningsvärmare (samma sak som blockvärmare om jag förstått saken rätt), eller om jag skall köpa en slangvärmare från Biltema som dessutom är billigare. Skulle nu slangvärmaren vara bättre så är ju detta helt klar väldigt intressant.
Det som känns lite tveksamt är att kapa kylarslangen och sätta dit en sak där. Finns det några risker med detta.

Jag hade slangvärmare på min tidigare 240 -83 (B21A) men det kanske är lite annan sak?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
En slangvärmare är ju mera effektiv, det är ingen fara att montera en sådan (om det görs rätt) :) .

Skulle gärna ha en sådan själv, men nu har föregående ägare monterat blockvärmare så jag försöker gilla läget :wink: .
Användarvisningsbild
av volvo51
Tomas88 skrev:Intressant tråd. Jag har också lite liknande funderingar eftersom att jag vill ha motorvärmare på bilen.
Det jag då funderar på är om jag skall köpa en anliggningsvärmare (samma sak som blockvärmare om jag förstått saken rätt), eller om jag skall köpa en slangvärmare från Biltema som dessutom är billigare. Skulle nu slangvärmaren vara bättre så är ju detta helt klar väldigt intressant.
Det som känns lite tveksamt är att kapa kylarslangen och sätta dit en sak där. Finns det några risker med detta.

Jag hade slangvärmare på min tidigare 240 -83 (B21A) men det kanske är lite annan sak?
En blockvärmare sitter i motorblocket(bort med frostpluggen). Var hittar du Biltemas slangvärmare,jag hittar den inte varken i katalogen eller på nätet?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
volvo51 skrev:
Tomas88 skrev:Intressant tråd. Jag har också lite liknande funderingar eftersom att jag vill ha motorvärmare på bilen.

En blockvärmare sitter i motorblocket(bort med frostpluggen). Var hittar du Biltemas slangvärmare,jag hittar den inte varken i katalogen eller på nätet?
Jo visst sitter vissa blockvärmare i blocket och värmer upp kylvätskan, vissa är anliggningsvärmare som värmer blocket från utsidan som ett strykjärn typ.
av ByTheWay
Den "blockvärmare" som kom i "volvopaketet" är en kontaktvärmare som monteras utanpå blocket och alltså ej genom någon frostplugg. Slangvärmaren inköptes från Mekonomen. Enligt Calix är det bara för Volvo man tillverkar denna blockvärmare (och man får väl anta att det är Volvo som av någon anledning inte vill tillhandahålla slangvärmare).

Det var därför jag undrade om någon kände till om det fanns någon speciell anledning till detta.

Om man köper hela Calix-paketet till en XC 70 från Mekonomen så är det en slangvärmare i paketet. Förmodar att de inte skulle sälja denna om den var helt kass.
av jumu01
ByTheWay skrev:Den "blockvärmare" som kom i "volvopaketet" är en kontaktvärmare som monteras utanpå blocket och alltså ej genom någon frostplugg. Slangvärmaren inköptes från Mekonomen. Enligt Calix är det bara för Volvo man tillverkar denna blockvärmare (och man får väl anta att det är Volvo som av någon anledning inte vill tillhandahålla slangvärmare).

Det var därför jag undrade om någon kände till om det fanns någon speciell anledning till detta.

Om man köper hela Calix-paketet till en XC 70 från Mekonomen så är det en slangvärmare i paketet. Förmodar att de inte skulle sälja denna om den var helt kass.
Jag tror inte du behöver vara orolig för Mekonomens prylar dom håller mycket hög klass och Calix har varit med länge på marknaden!!!

Varför Volvo ratar slangvärmaren kan ju tänkas vara att den är lite mera omständigare att sätta på plats än en blockvärmare!!!

Med slangvärmaren får du en mycket mer effektivare uppvärmning av motorns kylvätska.
Användarvisningsbild
av Tomas88
volvo51 skrev: Var hittar du Biltemas slangvärmare,jag hittar den inte varken i katalogen eller på nätet?
Fasen va märkligt. Hittar den inte heller nu. Varken i katalogen eller på hemsidan.
Men jag vet att jag såg motorvärmare av slangvärmartyp när jag var på Biltema i Halmstad sist. Jag stod tom och bläddrade i häftet där det stod vilken värmare som passade till vilken bil.

När jag söker på nätet hittar jag bara grenledningssats och kablar till motorvärmare. Märkligt. ??:-/
av ByTheWay
Om någon gör som jag och köper volvos sats och kompletterar med enbart slangvärmaren från t.ex Mekonomen, tänk på att ni behöver en liten monteringssats kallad "M15" oxå.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]