volvofantast skrev:När man kollar oljan så ser man gult klet,gjorde rent vevhusventilationen och det var gult klet även där,har gjort oljebyte men kletet finns kvar.Den körs endast korta sträckor.Läste att man skall varmköra motorn långt så kan detta gå bort stämmer detta?Om det inte försvinner vad gör man då?
Det gula kletet som du hittat är så kallad *sludge* det är helt enkelt olja uppblandat med vatten och luft. Det är kondens som är problemet oftast (är problemet extremt även vid längre körning så har man ett vattenläckage), särskilt vid körning av just korta sträckor. Oljan måste hettas upp över 85grader censius under en längre period för att bli av med sludgen. Man ångar helt enkelt ur vattnet och skräpet ur oljan, det är exakt detta bland annat som vevhusventilationen utför vid normal körning (den har lite andra funktioner med).
Det jag kan rekommendera dej är att MINST en gång i veckan köra så att bilen får gå på landsväg runt MINST 2-3 mil efter det att motortempen är normal på bilen. Se över så att den verkligen står kl 3 på mätaren och inte under, står den under horisontellt läge ska termostaten bytas. Står den över då och då är det helt normalt. Fortsätter du att köra så att det blir sludge blir resultatet sämre smörjning och så småningom ett haveri tyvärr.