Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
När man kollar oljan så ser man gult klet,gjorde rent vevhusventilationen och det var gult klet även där,har gjort oljebyte men kletet finns kvar.Den körs endast korta sträckor.Läste att man skall varmköra motorn långt så kan detta gå bort stämmer detta?Om det inte försvinner vad gör man då?
av *pettson*
volvofantast skrev:När man kollar oljan så ser man gult klet,gjorde rent vevhusventilationen och det var gult klet även där,har gjort oljebyte men kletet finns kvar.Den körs endast korta sträckor.Läste att man skall varmköra motorn långt så kan detta gå bort stämmer detta?Om det inte försvinner vad gör man då?
Det gula kletet som du hittat är så kallad *sludge* det är helt enkelt olja uppblandat med vatten och luft. Det är kondens som är problemet oftast (är problemet extremt även vid längre körning så har man ett vattenläckage), särskilt vid körning av just korta sträckor. Oljan måste hettas upp över 85grader censius under en längre period för att bli av med sludgen. Man ångar helt enkelt ur vattnet och skräpet ur oljan, det är exakt detta bland annat som vevhusventilationen utför vid normal körning (den har lite andra funktioner med).
Det jag kan rekommendera dej är att MINST en gång i veckan köra så att bilen får gå på landsväg runt MINST 2-3 mil efter det att motortempen är normal på bilen. Se över så att den verkligen står kl 3 på mätaren och inte under, står den under horisontellt läge ska termostaten bytas. Står den över då och då är det helt normalt. Fortsätter du att köra så att det blir sludge blir resultatet sämre smörjning och så småningom ett haveri tyvärr.
av *pettson*
volvofantast skrev:NU HAR JAG TÄNKT EN STUND OCH UNDRAR OM DET INTE BLIR BÄTTRE AV ATT JAG LÅNGKÖR,VAD GÖR MAN DÅ,GÅR DET ATT FIXA OM DEN TAR IN VATTEN? ÄR DET DYRT?
Det är bra att du tänkt en stund. Men jag är till 99% säker på att bilen inte tar in vatten i oljan. Kör du långresa så ska du se att det blir bra..
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]