Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Jo, det är detta även jag befarat... Min Volvo är förvisso den skönaste, säkraste och trevligast att köra med, bil jag ägt! Men samtidigt är det den bil som ohotat varit behäftad med flest fel också!!! Och med tanke på allt man läst och hört så äger man inget måndagex.... Utan det verkar vara mer regel än undantag.

Hade bara kvalitén varit i paritet med priset hade Volvo varit en drömbil. Men nu kostar det lite mer än det smakar. Det är den i viss mån en drömbil fortfarande, men jag anser att vi volvoägare ska kräva bättre service, bättre och längre garantier.. men framför allt att de ser över sin kvalitet! kanske vi skulle gå ihop ett gäng och göra en skrivelse till HQ? Det kan ju inte skada...
Även vi som äger bilar som är några år gamla borde kunna kräva skärpning. En bil i volvos prisklass som är regelmässigt servad och skött ska F-N hålla bättre!

Jag vill fortsätta vara en stolt volvoägare, men jag vet inte om jag törs /har råd att satsa på en till volvo när det blir dags att byta bil... :cry:
av Teemu
kan tyvärr bara konstatera att Volvo verkar vara på åt helt fel håll. Frågan är hur mycket Ford påverkar/påverkat? Är iofs orelevant då fler och fler säger att nästa bil inte blir en Volvo. Har haft våran V70 i 1 år ganska precis och jag är en utav dom som inte kommer att åka Volvo som nästa bil.
Tom mina föräldrars andra bil, en Mazda 626 -88, går helt strul frittt. Bara varit ordinarie service och avgassystem på den dom senaste 3 åren. Våran V70 -01 däremot har lagats och servats för över 20 000kr bara på 1 år. (Som tur är har jag inte behövt betala allt, men kostnaden har ju ändå funnits där och bökandet med att lämna in bil och inte ta sig till jobbet dom dagarna)
Användarvisningsbild
av eldaria
2003 återkallade Volvo 625 000 bilar, jämfört med färre än 100 000 år 2002. Volvos förklaring: komplicerad teknik, fler modeller, krävande kunder och hårdare lagstiftning.
Dom två först argumenten kan jag acceptera som orsak, men dom två sista borde inte vara orsaker till at en bil blir återkallad, eller har fler fel.

Jag har altid beundrat Volvo som en bil man kan lita på i alla väder, och känna sig säker, det är som at köra en blandning mellan en traktor och en pansarvagn, men med komfort av en bil.

Min 850 är min första Volvo, och jag hoppas att det inte blir min sissta, det tror jag inte heller det blir, jag är väldigt nöjd, men jag tycker redan at designen på dom nya modellerna inte är volvo längre. Så vet inte, får se.
av NCR
Jag gick bara för sakens skull in och tittade på http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp

Tittar man på Volvo finns alla "standardfelen" här, men sen om man tittar på exempelvis SAAB så är deras lista med fel minst lika lång! Man måste ju komma ihåg att Volvo säljer över 25.000 bilar i Sverige per år, och på detta och andra forum kanske det är 10 personer (jag inkluderad) som har en mängd problem med sin V70n. Naturligtvis går inte alla nya Volvoägare in och blir medlemmar, även om det vore skoj, men jag tror rent befolkningsmässigt att den här fördelningen är hyfsat sann. Volvo har lite problem då och då, speciellt med vissa delar då de tydligen har några ruttna ägg bland sina underleverantörer, men förhoppningvis är det åtgärdat till nyare årsmodeller. Vad jag vill peka på är att det inte alls är några dåliga bilar vi har, utan bara det att Volvo är så stort i sverige så att en sån skitsak som att en torkararm KAN trilla av blir förstasides-stoff. Min fru har exempelvis en Kia Cerato där säkerhetsbältena då och då hakar upp sig och inte går att dra ut. "Vanligt fel" säger man på Kia, men står det då på Göteborgs Postens förstasida dagen efter? Nix! Hade det gjort det om detta hade gällt V70? Oh ja!

Jag har haft SAAB och då tappade den fabriksnya 9-3 Sport -99 sina blinkersinsatser fram...tre(!) gånger under 6 mån. Diverse elproblem osv.

Även haft BMW, speciellt då en begagnad 328 Ci Coupe som hade gått 1200 mil. Den bilen fick de byta hela hjulupphängningen fram vilket tog fyra dagar att fixa och "var ett känt fel". Låset till förardörren hakade upp sig vilket tvingade mig att klättra in genom passagerardörren i några dagar tills BMW i Solna hade tid. Osv...

Seat har även varit i min ägo och då räknar jag med självsprickor i vindrutan, förarsätet lossnade under färd, läckte in när det regnade ibland, vindbrus, vägljud, tjut & knak, och detta på en fabriksny bil.

Så..

min nästa bil blir absolut en Volvo! :D
av Teemu
så mycket fel på nyare bilar att man kanske skulle satsa på en lite äldre bil... Eller ge fan i att ha bil överhuvudtaget. Med tanke på vad en V70 eller vilken annan nyare bil som helst kostar i service, värdeminskning, reparationer, försäkringar mm. så kan man åka en jäkla massa mil med antingen taxi, hyrbil eller buss.
av NCR
Teemu skrev:så mycket fel på nyare bilar att man kanske skulle satsa på en lite äldre bil... Eller ge fan i att ha bil överhuvudtaget. Med tanke på vad en V70 eller vilken annan nyare bil som helst kostar i service, värdeminskning, reparationer, försäkringar mm. så kan man åka en jäkla massa mil med antingen taxi, hyrbil eller buss.
Men eftersom vi människor är lata och vill kunna åka och köpa en pizza eller köra svärmor hem osv så lär vi inte hyra bil eller åka taxi, eller hur?

Att köpa bil är alltid en utgift vare sig den är 1, 5, 10 eller 15 år gammal. Skatt, försäkring, service osv kostar naturligtvis pengar. Antingen är man beredd på det och har med det i sin budget eller så får man som sagt åka kommunalt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Farsgubben gjorde som så efter att en klantig son slaktat hans volvo :lol: att han köpte en gammal för 10 000 som han körde omkring med i stan, så fort han skulle åka längre sträckor så blev det hyrbil... Höll väl i tre år, sen ville han åka komfortabelt även i stan :P
/Anders
av Teemu
bekvämlighet skulle jag inte kalla det med allt strul och bökandet med att lämna in bil på verkstad och tiden man är utan bil... Fast självklart kommer ett bilägande alltid att vara en kostnad. Sen är ju det upp till var och en hur dyr kostnad man tycker är rimligt. Där faller iaf våran V70 -01 bort då den kostat över 20000kr i service och rep. på 1 år. Sedan tillkommer ju försäkringar, drivmedel mm... Närmare 2000kr i månaden + drivmedel + försäkringar mm.... Det blir en rätt duktigt månadskostnad. Kan bara hoppas att bilen börjat få nog av verkstadsbesöken snart och att man får åka utan verkstadsbesök nästa år.

Och är man riktigt lat åker man väl taxi - slipper man ju köra själv tom. :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Tyvärr så är det ju så att dagens bilar faktiskt innehåller mycket mer elektronik ,och det gör bilen mycket känsligare.
Nu är det inte alltid elektroniken som strular,dom flesta har säkert en 240/740/940 eller nåt liknande i tankarna när man pratar om hur driftsäkra Volvobilarna tidigare var.
Men man får ju inte glömma alla dessa Volvoägare som är väldigt nöjda med sina bilar, och det är ju ett par stycken om vi pratar om den svenska marknaden.
XC90 som det stod om i annonsen med torkararmen som lossnar vart ju i Sverige vald som bil bland dom mest nöjda nybilskunderna tillsammans med Toyota.
Som någon skrev tidigare så är det alltid så att det hamnar på förstasidan när det gäller Volvo.
Köpråd v60 2015-2016, D4

Hej! Jag och sambon går i tankarna att k&o[…]

230fk går snålt

Okej då ska jag kolla hur den går s&ar[…]

Vad är denna inringade i motorn? Kondensato[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]