Jag gick bara för sakens skull in och tittade på
http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp
Tittar man på Volvo finns alla "standardfelen" här, men sen om man tittar på exempelvis SAAB så är deras lista med fel minst lika lång! Man måste ju komma ihåg att Volvo säljer över 25.000 bilar i Sverige per år, och på detta och andra forum kanske det är 10 personer (jag inkluderad) som har en mängd problem med sin V70n. Naturligtvis går inte alla nya Volvoägare in och blir medlemmar, även om det vore skoj, men jag tror rent befolkningsmässigt att den här fördelningen är hyfsat sann. Volvo har lite problem då och då, speciellt med vissa delar då de tydligen har några ruttna ägg bland sina underleverantörer, men förhoppningvis är det åtgärdat till nyare årsmodeller. Vad jag vill peka på är att det inte alls är några dåliga bilar vi har, utan bara det att Volvo är så stort i sverige så att en sån skitsak som att en torkararm KAN trilla av blir förstasides-stoff. Min fru har exempelvis en Kia Cerato där säkerhetsbältena då och då hakar upp sig och inte går att dra ut. "Vanligt fel" säger man på Kia, men står det då på Göteborgs Postens förstasida dagen efter? Nix! Hade det gjort det om detta hade gällt V70? Oh ja!
Jag har haft SAAB och då tappade den fabriksnya 9-3 Sport -99 sina blinkersinsatser fram...tre(!) gånger under 6 mån. Diverse elproblem osv.
Även haft BMW, speciellt då en begagnad 328 Ci Coupe som hade gått 1200 mil. Den bilen fick de byta hela hjulupphängningen fram vilket tog fyra dagar att fixa och "var ett känt fel". Låset till förardörren hakade upp sig vilket tvingade mig att klättra in genom passagerardörren i några dagar tills BMW i Solna hade tid. Osv...
Seat har även varit i min ägo och då räknar jag med självsprickor i vindrutan, förarsätet lossnade under färd, läckte in när det regnade ibland, vindbrus, vägljud, tjut & knak, och detta på en fabriksny bil.
Så..
min nästa bil blir absolut en Volvo! :D