Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Jag har nu lite erfarenhet från 330 mil i tyskland och frankrike.
Bilen har körts runt 170km/h. Ibland 200km/h och ibland stillastående. Resultat, 0,88-0,89L/mil, tre personer i bilen och full packning.
Riktigt bra med tanke på att min normala förbrukning i Sverige ligger på 0,85L/mil.
Huvva, börjar så smått fundera på bytet till V70II ocn en XC har hägrat lite men detta gör mig verkligen tveksam, du ligger 50% över mig i förbrukning :-O) då jag gjorde en liknande resa, då har vi samma motor, 185hk, partikelfilter, växellåda, och AWD. det är i princip bara karossen som skiljer.

Funder allvarligt på om det är värt 50% högre förbrukning för att få lite svarta ABS-plast-schabark runt skärmkanterna, Jag har nivåreglering idag så höjd och markfrigång är i överkant redan nu. Blir kanske inte XC denna gången heller utan vanliga V70II ?:-/
Kom igen nu. Så du har med din V70 legat mellan 170-200km/h i 330 mil med full packning och legat runt 0,6L/milen? Har jag förstått rätt? Nu får du ju ge dig. Din bil drar ju bara mindre och mindre ju mer den kommer på tal... :roll:
Tycker absolut inte att du ska sälja din bil! Du kommer inte kunna köra en Volvo, eller någon annan bil heller för den delen billigare.
Frågan är dessutom hur mycket vanliga V70II D5 AWD man drar? Någon som har en som kan rapportera?
Har du kört autobahn på länge, var hittar du 330 mil som du kan ligga med plattan i mattan hela tiden ????? Autobahnkörning brukar sluta på 0,68 för mig, Kör man lite småvägar därimellan landar man lätt på 0,61 i medel,

VAd är det för kostigt med det ??????
av Amli
Har du kört autobahn på länge, var hittar du 330 mil som du kan ligga med plattan i mattan hela tiden ????? Autobahnkörning brukar sluta på 0,68 för mig, Kör man lite småvägar därimellan landar man lätt på 0,61 i medel,

VAd är det för kostigt med det ??????
Finns du på riktigt? Jag fattar väl att det inte har körts i ett sträck oavbrutet... ??:-/
Det jag försökte säg är att jag är ledsen men jag tror inte en sekund på din förbrukning. Då ligger du med andra ord på runt 0.5 när du kör som vanligt utanför höghastighets områdena med packning och passagerare? Det är i sig kanske inte omöjligt, men det var som sagt höghastighetskörning över en längre sträcka som var på tal. Men det verkar vara en sanning med en viss modifikation från din sida :wink:
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
Nej, om man maxxar på autobahn går det inte på 0.6l . Men jag körde ju inte bara plattan i mattan hela tiden, ibland är det ju bilar ivägen och ibland kör man ju utanför autobahn också.
Men jag missförstod nog dig, körde du mitt i natten och maxxade fullt hela tiden?
Som du såg så var det mixxat, mest 140-160kmh och ibland 220km/h.
Mina kollegor som kör samma bil som du, fast årsmodell 2007, ligger på 0,8L/mil 130-140km/h på motorvägen så du är bara att gratulera. Behåll din bil för du lär inte hitta någon annan V/XC70 bil som drar så lite med 4wd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev: Det är i sig kanske inte omöjligt, men det var som sagt höghastighetskörning över en längre sträcka som var på tal. Men det verkar vara en sanning med en viss modifikation från din sida :wink:
Nu hänger inte jag med. Kave skriver att han har kört runt i tyskland och frankrike, Runt 170 km/h, ibland 200 och ibland har det stått helt stilla. Som det brukar vara när man kör där. Eller har jag missuppfattat något? Så brukar det bli när jag kör där med.
kave skrev:Jag har nu lite erfarenhet från 330 mil i tyskland och frankrike.
Bilen har körts runt 170km/h. Ibland 200km/h och ibland stillastående. Resultat, 0,88-0,89L/mil, tre personer i bilen och full packning.
Riktigt bra med tanke på att min normala förbrukning i Sverige ligger på 0,85L/mil.
Jag uppfattade att kave hade kör en längre stäcka på 330 mil och kollat hur mycket det drog i medel under den tiden. Alltså inte bara kollat just när man låg i 170-200 km/h, hade kave 170 km/h i snitthatighet på färddator eller? I så fall fattar jag att det drog mycket.
kave skrev:[Notera att detta är riktigt förbrukning mätt på 4 tankningar, inte färddatorn.
Körde igenom hela tyskland med min förra BMW 5:a med BENSIN V8a (manuell) och det landade på 0.95 l/m det är ju marginell mer än kaves bil och då låg gal 160-180 km/h så ofta det bara gick, då är det ju konstigt att en diesel drar nästan lika mycket tycker jag i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:[Mina kollegor som kör samma bil som du, fast årsmodell 2007, ligger på 0,8L/mil 130-140km/h på motorvägen så du är bara att gratulera.
Med manuell, är det inte automatare då?? Finns inte en chans att komma upp 0.8 om man kör under 140 km/h på motorväg.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Körde igenom hela tyskland med min förra BMW 5:a med BENSIN V8a (manuell) och det landade på 0.95 l/m det är ju marginell mer än kaves bil och då låg gal 160-180 km/h så ofta det bara gick, då är det ju konstigt att en diesel drar nästan lika mycket tycker jag i alla fall.
Detta var alltså en 535 eller 540? Årsmodell 2002 ska dra blandad körning 1,18 resp 1,23L/mil.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=197770
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev: Körde igenom hela tyskland med min förra BMW 5:a med BENSIN V8a (manuell) och det landade på 0.95 l/m det är ju marginell mer än kaves bil och då låg gal 160-180 km/h så ofta det bara gick, då är det ju konstigt att en diesel drar nästan lika mycket tycker jag i alla fall.
Detta var alltså en 535 eller 540? Årsmodell 2002 ska dra blandad körning 1,18 resp 1,23L/mil.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=197770
De var lilla V8an, japp ... 1.18 som du säger vid blandad körning kan nog stämma, för i stan tog den snarare 1.3 L/milen, ibland mer, skulle jag vilja säga. Grymt stor skillnad mot att köra i stan och på långresa, som bäst kom man ned på 0.79 på semestern om man körde lungt. Största skillanden mellan BMW och Volvo var att BMWs förbrukning inte rusade iväg även om man körde 200, gör man det med volvos turbobilar som 2.5T eller T5 så skenar ju förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev: Frågan är dessutom hur mycket vanliga V70II D5 AWD man drar? Någon som har en som kan rapportera?
Har en V70II D5 AWD Aut MY08, drar lätt en bra bit över litern i stadskörning, ca 0,8 l/mil landsväg och ca 0,95 l/mil i blandad körning. Törstig som en kamel mao. Känns lite omodernt. Helt uppenbart att Volvo saknar förmågan att bygga bra OCH snåla motorer.

Automatlådan är för övrigt en katastrof. Varvar som besatt i alla lägen. Även med ägg under foten drar den till minst 2100 rpm men gärna 2500 rpm innan den växlar. Känns verkligen inte som växellådan är anpassad till en vridstark och relativt lågvarvig diesel.
Användarvisningsbild
av Atog
Jag åker en xc70 d5 manuell -08 summum med orginal 17 tummare, och måste säga att den tar rejält mkt mer bränsle än vad som står i regbeviset. Den har dessutom vägrat att svara på gaspådrag några gånger och gett felmeddelande på egr én

Bilen har nu gått lite drygt 2500mil och när jag testade den på landsväg i 114km/ h på farthållaren så tog den 0,91 enligt färddatorn över en sträcka på 4mil. ( Om man jämför med tankning / trippmätaren så brukar det skillja 0,6 mot datorn ).
Körde mellan Eskilstuna och strömsund över rättvik i somras. Lung semesterkörning och fartkameror då hamnade snittet på 0,82.

Är detta onormalt mycket bara för min bil eller? Finns det nått man kan göra för att få dom att gå billigare, Kcr-box eller bsr chippning hur blir dom då?
Atog skrev:Jag åker en xc70 d5 manuell -08 summum med orginal 17 tummare, och måste säga att den tar rejält mkt mer bränsle än vad som står i regbeviset. Den har dessutom vägrat att svara på gaspådrag några gånger och gett felmeddelande på egr én

Bilen har nu gått lite drygt 2500mil och när jag testade den på landsväg i 114km/ h på farthållaren så tog den 0,91 enligt färddatorn över en sträcka på 4mil. ( Om man jämför med tankning / trippmätaren så brukar det skillja 0,6 mot datorn ).
Körde mellan Eskilstuna och strömsund över rättvik i somras. Lung semesterkörning och fartkameror då hamnade snittet på 0,82.

Är detta onormalt mycket bara för min bil eller? Finns det nått man kan göra för att få dom att gå billigare, Kcr-box eller bsr chippning hur blir dom då?
KCR och andra "boxar" sprutar bara in MERA diesel så det gör INTE att det drar mindre på en manuell, på en automat kan det felaktiga bränsletrycket leda till att automatlådan växlar upp tidigare vilket kan spara bränsle.

BSR eller liknade mapping kan EVENTUELLT minska förbrukningen om man höjer laddtryck och därigenom får en magrare/varmare förbränning, dock ökar ju NOx då.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]