Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Har du helt missat att ekonomi och miljövänlighet är det som säljer bilar idag inte antal hästkrafter? För övrigt så tar BMW:s "lilla diesel" en 520D från 0-100 km/h på 8.5 sek medan en V70 med "+200 hk" D5:an gör det på 8.9 sekunder. 520D ligger på 0.53 l/mil bl körning, V70 D5 på 0.67 l/mil.
Hallååå det är ju precis det jag säger, trots massor med mera effekt och vrid i D5 så är BMWn snabbare 0-100.

Det är kaross,vikt , luftmostånd, taskig drivlina och växellåda hos volvo som gör att det, det är inte fel på D5 motorn.
Hej

Nåja, D5:an vibrerar och lever om även i övriga Volvoprodukter så man kan inte bara skylla på V70 II karossen. Och även om det bara skulle vara faktorer förutom motorn som gör att bilen är bullrig, slö och törstig så är det ju ointressant vad som ger detta resultat eftersom man inte gärna kan köpa motorn utan bil eller vice versa.

Det är ju helt ointressant vad TV har mätt upp olika exemplar till i sin inexakta rullande landsväg. Det intressanta är ju vad bilen presterar 0-100 (även om jag tycker 100-150 är intressantare) och hur mycket bränsle den drar i verklig trafik.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: Har du helt missat att ekonomi och miljövänlighet är det som säljer bilar idag inte antal hästkrafter? För övrigt så tar BMW:s "lilla diesel" en 520D från 0-100 km/h på 8.5 sek medan en V70 med "+200 hk" D5:an gör det på 8.9 sekunder. 520D ligger på 0.53 l/mil bl körning, V70 D5 på 0.67 l/mil.
Hallååå det är ju precis det jag säger, trots massor med mera effekt och vrid i D5 så är BMWn snabbare 0-100.

Det är kaross,vikt , luftmostånd, taskig drivlina och växellåda hos volvo som gör att det, det är inte fel på D5 motorn.
Hej

Nåja, D5:an vibrerar och lever om även i övriga Volvoprodukter så man kan inte bara skylla på V70 II karossen. Och även om det bara skulle vara faktorer förutom motorn som gör att bilen är bullrig, slö och törstig så är det ju ointressant vad som ger detta resultat eftersom man inte gärna kan köpa motorn utan bil eller vice versa.

Det är ju helt ointressant vad TV har mätt upp olika exemplar till i sin inexakta rullande landsväg. Det intressanta är ju vad bilen presterar 0-100 (även om jag tycker 100-150 är intressantare) och hur mycket bränsle den drar i verklig trafik.

Mvh
Arese
Har mekat lite med BMW tidigare och det som förvånade mig var att när man väl "hittat" motorn så både vibrerade och bullrade motorn en hel del.

Vad menar jag med "hitta" då, jo motorn var oerkört väl kapslad med ljudisolering, inte alls som på volvo där det bara ligger en liten plastkåpa över toppen. När man "klätt av" BMW motorn all isolering så låter den inte så annorludna mot en Volvo. BMW kostar 100.000 kr mer, det har bla annat gått till bättre ljuddämpning direkt på motorn.

Dessutom sitter motorn i längsled vilket inte leder över vibrationeran till karossen lika mycket.

Dessutom verkar drivningen på bakhjulen vilket gör att du får in mindre vibrationer via ratt/styrning.

Självklart kan man bara köpa bil/motro i paket, men jag tycker volvos motorer får oförtjänt dåligt rykte när skillnaderna ligger mycket i det runt omkring.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Vad menar jag med "hitta" då, jo motorn var oerkört väl kapslad med ljudisolering, inte alls som på volvo där det bara ligger en liten plastkåpa över toppen. När man "klätt av" BMW motorn all isolering så låter den inte så annorludna mot en Volvo. BMW kostar 100.000 kr mer, det har bla annat gått till bättre ljuddämpning direkt på motorn.

Dessutom sitter motorn i längsled vilket inte leder över vibrationeran till karossen lika mycket.

Dessutom verkar drivningen på bakhjulen vilket gör att du får in mindre vibrationer via ratt/styrning.
Där har du väl en massa bra exempel på skillnaden mellan "premium" och inte. För om det nu vorde billigt och enkelt borde väl alla tillverkare göra det?
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas L skrev:Back to topic: om jag skulle försöka sig på att rangordna de olika tillverkarnas dieslar, så skulle min lista f n se ut så här, baserat på mina personliga preferenser där ekonomi väger tungt:

150-200 hk Diesel:

1. BMW x20D 177 hk
2. Audi 2.0 TDI 170 hk (common rail)
3. Subaru 2.0 D 150 hk
4. Toyota 2.2 D 177 hk
5. Mercedes x20 CDI 163 hk
6. Saab 1.9 TTID 180 hk
7. Volvo D5 185 hk
8. Volvo 2.4D 163 hk

...men detta är en lista som kan komma att ändras, vissa motorer har jag väldigt dålig kunskap om och har gått på specifikationer, t ex Mercedes diesel-motor. Tyvärr har jag svårt att rangordna Volvos nuvarande dieslar högre än någon annan oljebrännare, men det innebär inte att det är en dåliga motorer. Bara att de för tillfället är lite sämre än konkurrenterna. Det är naturligtvis svårt att jämföra olika motorer i olika bilar, men hur skulle er lista se ut? Har jag missat någon motor?

Intresant liste.
Om det nu är motorerna vi listar, varför har du listat både volvos 185HL & volvos 163 HK ??? det är ju samma motor, känslan är ju identisk.
eler är det så att du nedverderar den ena för att den har färre HK ? Om så är fallet så tror jag man lätt nedverderar en 5 cylindrig mot en 6 cilindrig på samma sätt. den får sämre betyg bara för att den har färre cylindrar, inte för att den upplevs sämre. & då gäller nog samma sak med namnen. Vovo är ju lite "svenson" BMW är mer matcho, alså får den hgre betyg???
Användarvisningsbild
av CarMan
en annan sak, angående det vi diskuterat tidigare med problem på bilarna. jag snubbla över lite försäljnings siffror, höde dom muntligt, så jag vet inte ur dom stämmer.

BMW säljer ca: 4-5000 bilar / år
Volvo säljer ca: 50-60 000 bilar / år. om det nu är fel på en promille av bilarna & en tiondel av dom hänger på bilforum, o sen är hälften av dom såna som snackar skit om sin egen bil . då komer vi fram till följande:

Då har BMW 0,225 kunder/ år som är öppet missnöjda med sin bil o skriver det på ett forum.
Volvo får 2,75 kunder / år.

det tar alltså 4 år inna B;W har fått en missnäjd kund på den tiden har volvo fått 11 missnöjda kunder.

Det är alltså lika många fel på bilarna exemplet, men BMW har så få marknadsandelar i Sverige så det märks inte lika tydligt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev: Om det nu är motorerna vi listar, varför har du listat både volvos 185HL & volvos 163 HK ??? det är ju samma motor, känslan är ju identisk.
Det är ju inte samma motor, den ena har både högre vrid och mer hk, men med samma specificerade förbrukning. Så rangordningen var ganska enkel.
CarMan skrev: eler är det så att du nedverderar den ena för att den har färre HK ? Om så är fallet så tror jag man lätt nedverderar en 5 cylindrig mot en 6 cilindrig på samma sätt. den får sämre betyg bara för att den har färre cylindrar, inte för att den upplevs sämre. & då gäller nog samma sak med namnen. Vovo är ju lite "svenson" BMW är mer matcho, alså får den hgre betyg???
BMW x20D en fyrcylindrig motor, så i detta fall så har jag inte nedvärderat färre cylindrar utan tvärtom. Jag kunde ha valt x25D med 197 hk isf för x20D, men som sagt, jag sätter ekonomin främst. Det är väl knappast macho att sätta ett tak på 200 hk? :) Det utesluter ju Audi och BMW:s större dieselmotorer.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas L skrev:
CarMan skrev: Om det nu är motorerna vi listar, varför har du listat både volvos 185HL & volvos 163 HK ??? det är ju samma motor, känslan är ju identisk.
Det är ju inte samma motor, den ena har både högre vrid och mer hk, men med samma specificerade förbrukning. Så rangordningen var ganska enkel.
Exakt du har inge aing om hur motorerna är att köra i bilarna !!!
Det är exakt samma motorer hordvarumesigt, skiljer inte på en enda skruv !

man ja det är olika data på dom, du har altså bara läst en broshyr o sen listat efter hur bala dom verkar
Användarvisningsbild
av kave
CarMan skrev:en annan sak, angående det vi diskuterat tidigare med problem på bilarna. jag snubbla över lite försäljnings siffror, höde dom muntligt, så jag vet inte ur dom stämmer.

BMW säljer ca: 4-5000 bilar / år
Volvo säljer ca: 50-60 000 bilar / år. om det nu är fel på en promille av bilarna & en tiondel av dom hänger på bilforum, o sen är hälften av dom såna som snackar skit om sin egen bil . då komer vi fram till följande:
Gå in på bilsweden.se så får du exakta siffror.
Om vi tar perioden Januari - september i år mot föregående år:
V70II 16225 bilar 2008, 1988 bilar 2007 +716%
XC70II 2791 bilar 2008, 699 bilar 2007 +299%
V50 8799 bilar 2008, 8132 bilar 2007 +8,2%
5- serien 2485 bilar 2008, 3131 2007 -20,63%

Räknar man samman V70N och V70II försäljningen så minskar den totalt cirka 20% från förra årets rekordnotering.
Samtliga BMW's modeller rasar i listan förutom 1-serien, liksom för Volvo förutom V50.
av dali
CarMan skrev:
Tomas L skrev: Det är ju inte samma motor, den ena har både högre vrid och mer hk, men med samma specificerade förbrukning. Så rangordningen var ganska enkel.
Exakt du har inge aing om hur motorerna är att köra i bilarna !!!
Det är exakt samma motorer hordvarumesigt, skiljer inte på en enda skruv !

man ja det är olika data på dom, du har altså bara läst en broshyr o sen listat efter hur bala dom verkar
Njae, jag tror du tolkar listan fel, den handlar (väl?) i huvudsak om förbrukning relaterat till prestanda. D5 och 2.4D är mycket riktigt identiska till sista skruven, det är också förbrukningen. Då är det väl naturligt att ranka D5 högre eftersom du får mer hästar och högre vrid med samma förbrukning?
av Arese
Arese skrev:
CarMan skrev:
Arese skrev:
Hej

Är det någon som har någon tanke eller kunskap kring de nya dieselmotorerna från Volvo?

Mvh
Arese
De nya dieselmotorerna tycker jag är helt underbara.
Volvos egna är den jag gilla bäst, men de andra är itne duma dom heler.
Men det finns inge annan dieselmotor på marknade som slår volvon när det gäller att skruva med den !!! För er kunder inebär det att det är billigt att laga den!

men ni som fundear på XC60 så ska ni tänka på att den har fri service i 4 år eller 12000 mil (det som först infaller) & att man har 20% pris redusering på trafikförsäkringen om man har volvia, på grnd av att bilen är standard utrustad med Citysafe, tt helt unikt system som föregygger & lindrar krockar (det är ju absolut krocksäkrast att inte krock alls !!!)
Berätta gärna mer om hur de nya maskinerna upplevs i förhållande till gamla D5 185 hk och 2,4D 163 hk:

- Gångkultur, ljud, vibrationer
- Effektband
- Kraftupplevelse
- Förbrukning
- Liret med växellådan

Ser fram emot svar!

Mvh
Arese
Hej CarMan

Är fortfarande spänd på din input angående ovan.

Mvh
Arese
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 31

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12