Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Henry_Fågeljazz skrev:Ska man vara kvar som Volvoägare så vill man ju inte hamna på efterkälken...
Det tåget har nog redan gått om man nu jämför mot Tyskarna :)
av sickan
Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 (eller så kör du bara landsväg). Förbrukningen på D5 är just vad som gör den omodern.
Jag har en V70N AWD Aut -06 (inte en XC, fast min heter också XC70, varför är det så?) som gått strax över 4 000 mil. Det är främst min fru som kör bilen varje dag, bara stadskörning. Kallstart, till dagis, till jobb, kallstart, till dagis och sedan hem, ca 20 km om dagen. Även om färddatorn inte är en exakt mätning (nollar med jämna mellanrum) så visar den omräknat, 0,81 liter per mil. Hade i princip samma värden när bilen var ny, då jag var nyfiken och gjorde riktiga mätningar.

Det är mycket möjligt att andra märken har modeller som drar mindre, men rätt ska vara rätt.

Så det är kanske jag som har den D5:a som drar minst i Sverige :D

Jag har nu beställt en V70II 2.5FT med leverans i slutet på november men börjar tvivla, kanske man skulle ta en till D5:a, nu när priset sjunker på dieseln :roll:
av Amli
andreas_lofgren skrev:Då har du nog Sveriges snålaste XC70 D5 (eller så kör du bara landsväg). Förbrukningen på D5 är just vad som gör den omodern. Vi kan ta BMW 520d som exempel. Denna har 177 hk mot 185 hk för D5an = i stort sett samma prestanda. Förbrukningen där ligger runt 0,65 liter per mil i verkligheten mot 0,85-0,95 liter per mil som många hamnar på i D5an. Se bara på tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=360 där väldigt många är besvikna på förbrukningen.
BMW´s motorer är bättre och snålare än Volvos hur man än vrider och vänder på det. Det tror jag alla är rörande överens om. Men gör ändå rättvisa jämförelser. BMW har ingen motsvarig bilmodell till XC70 så att jämföra med 520, BMW´s snålaste modell i 5-serien dessutom utan fyrhjulsdrift med Volvos största och tyngsta med fyrhjulsdrift tycker jag man inte riktigt är med i matchen.
Det du dock har alldeles rätt i är Volvos oförmåga att plocka ut effekt ur sina motorer om man jämför med, i detta fall, BMW.

Men faktum kvarstår, BMW´s motorer är överlägsna Volvos. Punkt slut. Men å andra sidan är deras motorer överlägsna alla andra biltillverkares oxå...
av Amli
Det är väll inget konstig jämnförelse. En Plastkittad V70 mot en minst lika stor Bmw som även finns i Awd.
Troligen en av väldens just nu bästa motorer som 2.0d är. Att döma ut den, då har man inte mkt till bilintresse....
Ojojoj, snacka om att skjuta sig själv i foten :-O) Om du nu hade varit så bilintresserad som du utger dig att vara så hade du vetat att BMW 520 är mindre och lättare (nästan 200kg) och dessutom inte går att få med X-drive...
200kg, det är som att du lastar in hela familjen inkl. lite packning som du alltid kör runt med.
Men du har dock rätt i att motorn som sitter i 520 är riktigt fin!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev: Hur får du 520d till en 3-serie? 177 hk är onekligen 4,3% mindre effekt än D5an, fruktansvärt dåligt av BMW från 500cc mindre eller hur? När den dessutom är tystare än Volvomotorn, drar mindre soppa, och accar lika fort. Ja usch BMW så kass motorn är.

BMW 535d med 272 hk och 560 nm drar lika mycket som XC70D5, det är en bistra sanningen. http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Men hallå där, face the facts. BMW prissättning är på en annan planet

För samma pengar som för Volvon får jag en 520D, i BMW-land är både X-drive och kombi (touring) extrautrusting som gör att bilen kommer utanför tjänstebilsnormen, på volvon ingår de.

Du kommer dragande med tex 535D den kostar ju ytterligare flera hundra tusen till ..... :-O) "det är en bistra sanningen".

Alltså det enda som finns kvar om man ska ha BMW som tjänstebil och vill ha kombi och 4wd är att gå på 3 serien, sorry .....

Har för övrigt provkört både 5an och 3an med de små fyrorna och de var ingen kul upplevelse, kändes verkligen inte BMW med den under motoriseringen, BMW själva måste ju tycka samma sak, att motorn är för svag eftersom dragvikten är så låg.

BMW gör fina bilar, jag vill ha en, men tyvärr ligger deras priser på en helt annan nivå än volvo, och därför haltar jämförelsen. Eller så fär man göra som min sambo gör, köra en begagnad BMW istället av förra modellen.
av viktore
andreas_lofgren skrev:Volvos omoderna dieslar märks också på effektuttaget per liter. Volvos 2,0D motor ger 136 hk från 2 liter. BMW 123d (två liters diesel) ger 204 hk, Audi A4 2,0 TDi ger 170, BMW 120d ger 177hk, Mercedes 220CDI ger 170 hk osv.

I dessa tider säger litereffekt i princip noll om hur effektiv eller modern en motor är.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Henry_Fågeljazz skrev:Min bil väger närmare 1900 kg har AWD, automat och lämnar minst 400 Nm i vrid samtidigt som jag utan problem håller förbrukningen strax över 0,8 liter per mil. Vad är det som är bättre och modernare på exempelvis BMW, Audi eller Mercedes, när det gäller deras dieslar?
Undrar
Henry
Tycker att Volvo D5 är riktigt bra. Med manuell så slutar oftast långkörning på 0.6 l/m trots 4wd.

Varför klagar då så många, jo nya V70II/XC70II är ju megatung, har kass aerodynamik och en helgalen automatlåda som gör att det drar massor med bränsle.

Det är inte motorn som är problemet utan det runt omkring. Hade man lyft en en BMW spis i XC70II så hade även BMW motorn sugit i sig duktigt med bränsle.
Användarvisningsbild
av Bothner
Var nere i Stuttgart och kollade in Mercedes Sindelfingenfabrik och Unterturkheim motorfabriken. Det kommer något som Tyskarna kallar Diesotto motor!? Kamaxlarna som vi fick se, hade typ 5-6 smala nockar per cylinder: Ska tydligen kombinera bränsleförbrukningen hos en diesel och avgasreningen hos en bensinare. Så motorerna blir mindre och kraftfullare och går inte på bensin. Volvos försäljning är väl f.n 5-10% bensindrivet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bothner skrev:Var nere i Stuttgart och kollade in Mercedes Sindelfingenfabrik och Unterturkheim motorfabriken. Det kommer något som Tyskarna kallar Diesotto motor!? Kamaxlarna som vi fick se, hade typ 5-6 smala nockar per cylinder: Ska tydligen kombinera bränsleförbrukningen hos en diesel och avgasreningen hos en bensinare. Så motorerna blir mindre och kraftfullare och går inte på bensin. Volvos försäljning är väl f.n 5-10% bensindrivet.
Tvärs om är det väl? Diesotto går väl på just vanlig bensin, men vid låglast så höjer man kompressionen så mycket att den självtänder som en diesel, d.v.s den spikar sig fram, vid höglast/högvarv sänker man kompressionen och kör den som en vanlig bensinare (skulle aldrig hålla att spika sig fram vid fullgas.)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ