Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så börjar då värmarproblemen igen :) Alltid samma visa, varje höst...för det är ju då folk kommer på att prova sina värmare.

Då jag själv krånglat en hel del med detta kan jag bara ge Dig ett enkelt (men dyrt) råd:

Åk till närmsta Volvo-verkstad och be dem göra en service på värmaren.

Att den inte startar, beror sannolikt på att överhettningskyddet slagit ifrån den. Enda sättet att starta igen är då att åka till Volvo och nolla felkoden. Högst sannolikt kommer dock samma felkod att dyka upp igen, och värmaren kommer högst sannolikt inte att starta, eller så startar den lite snabbt och sedan lägger av.

Vet inte om bensinvärmarna är tåligare än diesel-dito, men de borde vara lite mindre känsliga för sotning eftersom bensinen är såpass ren. Men det är min egen gissning. Annars är dieselversionerna riktigt känsliga för sotning och kör man inte värmaren regelbundet så upphör den snart att fungera.

Ett standardråd är därför att försöka köra värmaren ofta, och det gäller även under vår, sommar, höst (fast inte lika ofta då såklart...men någon gång ibland).

Värmaren på äldre Volvo-versioner startar automatiskt vid temperaturer under ca 5 grader. Det gör att den kan starta och inte allitd helt komma igång innan du är framme vid målet. Massa start och stopp inom korta perioder är inte så bra tydligen. Därför väljer flera av de mer värmarkunniga Volvo-verkstäderna att programmera bort autostarten om så önskas av kund. Därefter måste Du starta manuellt. Men det kan vara skönt om Du kör mycket korta sträckor på hösten och vintern. Motorn kommer då inte att gå upp i fulltemperatur när Du står stilla på tomgång (obs..gäller dieselmotorer, därför är dieselvärmaren standard på Volvos D5or)...Du måste köra för att få fulltemp. Alternativt starta värmaren manuellt (ett knapptryck). På nyare Volvobilar (08 och framåt tror jag) så har Volvo lagt in möjligheten för kunden att själv välja automatisk start, eller helt av. Någon sådan programuppdatering till äldre versioner tror jag inte har släppts, och kommer troligtvis inte heller att släppas. Så det är antingen helt automatiskt..eller helt av som gäller. Och programmeringen kostar några hundralappar.

Grymt skönt när den fungerar som den ska..men räkna med att få serva den en gång per år för att hålla skicket i bra form.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Barkbiten skrev:Så börjar då värmarproblemen igen :) Alltid samma visa, varje höst...för det är ju då folk kommer på att prova sina värmare.

Då jag själv krånglat en hel del med detta kan jag bara ge Dig ett enkelt (men dyrt) råd:

Åk till närmsta Volvo-verkstad och be dem göra en service på värmaren.

Att den inte startar, beror sannolikt på att överhettningskyddet slagit ifrån den. Enda sättet att starta igen är då att åka till Volvo och nolla felkoden. Högst sannolikt kommer dock samma felkod att dyka upp igen, och värmaren kommer högst sannolikt inte att starta, eller så startar den lite snabbt och sedan lägger av.

Vet inte om bensinvärmarna är tåligare än diesel-dito, men de borde vara lite mindre känsliga för sotning eftersom bensinen är såpass ren. Men det är min egen gissning. Annars är dieselversionerna riktigt känsliga för sotning och kör man inte värmaren regelbundet så upphör den snart att fungera.

Ett standardråd är därför att försöka köra värmaren ofta, och det gäller även under vår, sommar, höst (fast inte lika ofta då såklart...men någon gång ibland).

Värmaren på äldre Volvo-versioner startar automatiskt vid temperaturer under ca 5 grader. Det gör att den kan starta och inte allitd helt komma igång innan du är framme vid målet. Massa start och stopp inom korta perioder är inte så bra tydligen. Därför väljer flera av de mer värmarkunniga Volvo-verkstäderna att programmera bort autostarten om så önskas av kund. Därefter måste Du starta manuellt. Men det kan vara skönt om Du kör mycket korta sträckor på hösten och vintern. Motorn kommer då inte att gå upp i fulltemperatur när Du står stilla på tomgång...Du måste köra för att få fulltemp. Alternativt starta värmaren manuellt (ett knapptryck). På nyare Volvobilar (08 och framåt tror jag) så har Volvo lagt in möjligheten för kunden att själv välja automatisk start, eller helt av. Någon sådan programuppdatering till äldre versioner tror jag inte har släppts, och kommer troligtvis inte heller att släppas. Så det är antingen helt automatiskt..eller helt av som gäller. Och programmeringen kostar några hundralappar.

Grymt skönt när den fungerar som den ska..men räkna med att få serva den en gång per år för att hålla skicket i bra form.
hehe, jag kan leva utan den. Har motorvärmare både hemma och på jobbet men visst vore det en trevlig funktion att ha. Jag har som sagt precis köpt bilen och därtill aldrig ägt en Volvo tidigare :)

Tiden får utvisa ifall den är dyrare än Mercan, Audin och Mitsubishin.

Jag satte timern igår när jag kom hem så runt 8 idag får vi se om den är/har varit igång.
Marbas skrev:Yttertempen gäller bara när den startas automatiskt tillsammans med motorn (diesel i alla fall). På min bil kan jag alltid starta brännaren manuellt även om det är varmare än +5. Dessutom så startar den via timern ända upp till +25 grader tror jag.

I vilket fall som helst, prova att starta den manuellt (direktstart), och slutar inte "På" att blinka och du dessutom hör att den går (dieselvärmaren låter rätt rejält, samt att bränslepumpen tickar, hörs ljud strax framför höger bakhjul) så funkar den.

Värmaren är en ljuvlig uppfinning som används flitigt av mig i alla fall.
Du har helt rätt. Upp till +25 grader går det att använda värmaren. Därefter sker ingen uppvärmning.

Jag svamlade när jag pratade om +5. Jag har förmodligen läst det någonstans, dock inte i min manual. Hittade till en -04 på nätet och i den står det att vid -7 eller kallare går värmaren i maximalt 60 minuter.

Det finns även ett stycke om värmaren som behandlar varningssymbolen. Där står klart och tydligt att symbolen tänds i orange. Ett tips till mig själv; läs nogrannare nästa gång! :oops:

http://www.volvocars.com/SiteCollection ... tp6725.pdf
Jahopp, ingen värme i bilen imorse och inget felmeddelande i infodisplayen. Blir till att kolla säkringen och sen vidare med att plocka ner värmaren för genomgång, förutsatt att den verkligen sitter kvar i bilen.
Hittade bra info på svxc. För den som är intresserad:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... sc&start=0

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... sc&start=0
Hej. jag råkade också ut för att min värmare inte startade och då tänkte jag ju direkt på säkringen, kollade den och fick ett felmedelande på köpet. airbag system någonting stod det, bara att åka till bilia och slanta upp ca 400kr för att släcka medd. så försök kolla säkringen utan att ta ut den. lycka till.
Har man motorvärmare med tillhörande kupéfläkt finns egentligen ingen anledning att ha bensinvärmaren. Dieselbilar måste ju ha värmaren då motorn annars inte klarar av att få upp full arbetstemperatur vid kyligt väder. En dieselbil utan fungerande värmare får tex inte upp arbetstemperaturen genom att stå stilla på tomgång i 1 timma. Den lägger sig någonstans mellan botten och mitten istället. Därför sitter dieselvärmarna på som standard i kallare klimat, men för att aktivera timerfunktionen måste man lägga ut lite ytterligare slantar (en mjukvara som installeras).

Däremot om man reser runt mycket, eller ofta parkerar på ställen där det inte finns något eluttag, då är värmaren klockren!

Tänk tex att Du varit i skidbacken en hel dag...eller ute på jaktpasset....eller vad det nu kan tänkas vara...då är det riktigt skönt att kunna ställa in timern så att bilen är uppvärmd och klar tills man är tillbaka.

Har själv funderat på att installera en trådlös-start-funktion. Antingen med fjärrkontroll eller helst via mobiltelefonen. Då får man tillgång till riktigt intressanta fördelar...tex när Du är ute och reser, är på möten, konferenser, eller när du landar på Arlanda efter 1 vecka utomlands...eller då bilen stått parkerad vid järnvägsstationen efter resan...då ringer man bara sin värmare någon timma innan ankomst och så är bilen härligt varm när man väl är framme. Då behöver man inte bekymra sig över att passa några tider, eller vilken dag man kommer tillbaka.

Sen finns det även en parkeringsvärmarfunktion att lägga till (eller vad den nu kallas?) det är en ytterligare mjukvaruuppdatering som gör det möjligt för fläkten att snurra runt på gammal restvärme från bilen. Du får då varmluft från fläkten i cirka 20-30 minuter (minst, om jag inte minns fel). Perfekt om Du jobbar som taxichaufför och har mycket väntan på kunder men inte vill ha bilen igång, eller om du jobbar som spanare eller polis eller motsvarande. Funkar givetvis bra även för den civile som ska in på butiken och handla lite mat när det är 25 minus utanför...
Jag har både elmotorvärmare, parkeringsvärmare med timer och fjärrstart eftersom jag hatar att frysa.

När jag vet vilken tid jag ska åka och är hemma så använder jag elmotorvärmaren+kupéfläkt. När jag vet vilken tid jag ska åka men inte är hemma så kör jag med timern på parkeringsvärmaren. När jag inte vet vilken tid jag ska åka så startar jag med fjärrkontrollen lagom lång tid innan det är dags. Perfekt när man är hemma hos bekanta eller är och handlar och inte vet när man kommer åka.

Tyvärr finns inte minicall-varianten att köpa längre (den som gör att man med mobiltelefonen kan starta värmaren) annars hade jag nog starkt funderat på att montera en sådan också.
krippa skrev:Jag har både elmotorvärmare, parkeringsvärmare med timer och fjärrstart eftersom jag hatar att frysa.

När jag vet vilken tid jag ska åka och är hemma så använder jag elmotorvärmaren+kupéfläkt. När jag vet vilken tid jag ska åka men inte är hemma så kör jag med timern på parkeringsvärmaren. När jag inte vet vilken tid jag ska åka så startar jag med fjärrkontrollen lagom lång tid innan det är dags. Perfekt när man är hemma hos bekanta eller är och handlar och inte vet när man kommer åka.

Tyvärr finns inte minicall-varianten att köpa längre (den som gör att man med mobiltelefonen kan starta värmaren) annars hade jag nog starkt funderat på att montera en sådan också.
Låter som att Du är garderad ordentligt :-)

Har faktiskt också ordnat med en fjärrkontroll för start av kupe-fläkten.

Har fungerat riktigt bra. Kupéfläkten vill man ju inte ha på hela natten (kostar pengar). Men motorvärmaren kan man offra några timmar över natten. Dessutom behöver ju den mer tid än kupefläkten.

Beställde på nätet från Dexa tror jag? En liten kontakt att sätta var man vill, och så en tillhörande fjärrkontroll som gör att man kan programmera in starttider. Man kan även starta direkt på eller av. Man kan också välja att styra flera andra kontakter med samma fjärrkontroll, om man har flera bilar tex. Dock räcker inte kontrollen så långt...men om bilen står hyfsat nära rummet där du sover så funkar det fint att klicka igång trådlöst när man vaknar på morgonen. Nu har jag den i sovrummet...när det blir för kallt trycker jag bara på knappen och så startar värmaren. Lite nördvarning, men man har ju prylarna för att de ska nyttjas :-)

Sedan jag skaffade denna fjärr behöver jag inte nyttja dieselvärmaren lika ofta, nästan så att den blivit överflödig. Men försöker ändå köra den lite då och då för att den ska hålla längre.

När jag får råd ska jag köpa till möjligheten att starta värmaren med mobilsamtal....det är klockrent att ha den möjligheten!
volvo har haft (kanske fortfarande har) start av elektrisk motorvärmare, på sama sätt som bränsledriven, vila färd datorn.

Calex har ett extärnt ur man kan koppla in till el värmaren o få samma funktion, men då ska man ju sätta uret nån stans
Ja, Volvo har såvitt jag också sett möjlighet att ställa timer för elvärmen. Det finns också motsvarande funktion med fjärrstart av elvärmaren som med bränslevärmaren.

Jag styr motorvärmaruttaget via en timer inomhus som även har möjlighet att starta den direkt via en knapp så jag behöver inte gå utomhus. Jag har inte behov av timer eller fjärrkontroll till elvärmaren har jag kommit fram till. Skulle jag inte vara hemma så får jag förlita mig på bränslevärmarens timer och/eller fjärrkontroll.

Jag har råkat ut för problemet att jag satt igång värmaren inifrån med knappen men sen har det inte blivit av att jag åkt iväg. Timmar eller dagar senare har jag upptäckt att motorvärmaren står igång i onödan. Nu har jag ett timerrelä som gör att motorvärmaren går max 2 tim sen stängs den av.

Det jag dock skulle vilja ha är en knapp inifrån huset där jag t.ex. trycker en gång för att motorvärmaren ska starta om en timme och gå i två timmar. Trycker jag två gånger startar den om två timmar, tre tryck= start om tre timmar osv. Jag tycker det är onödigt pilligt att behöva ställa om en veckotimer bara för att kunna starta värmaren om ett visst antal timmar. Någon som har en bra lösning på detta?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]