- tis 30 sep 2008, 20:25
#222095
Så börjar då värmarproblemen igen :) Alltid samma visa, varje höst...för det är ju då folk kommer på att prova sina värmare.
Då jag själv krånglat en hel del med detta kan jag bara ge Dig ett enkelt (men dyrt) råd:
Åk till närmsta Volvo-verkstad och be dem göra en service på värmaren.
Att den inte startar, beror sannolikt på att överhettningskyddet slagit ifrån den. Enda sättet att starta igen är då att åka till Volvo och nolla felkoden. Högst sannolikt kommer dock samma felkod att dyka upp igen, och värmaren kommer högst sannolikt inte att starta, eller så startar den lite snabbt och sedan lägger av.
Vet inte om bensinvärmarna är tåligare än diesel-dito, men de borde vara lite mindre känsliga för sotning eftersom bensinen är såpass ren. Men det är min egen gissning. Annars är dieselversionerna riktigt känsliga för sotning och kör man inte värmaren regelbundet så upphör den snart att fungera.
Ett standardråd är därför att försöka köra värmaren ofta, och det gäller även under vår, sommar, höst (fast inte lika ofta då såklart...men någon gång ibland).
Värmaren på äldre Volvo-versioner startar automatiskt vid temperaturer under ca 5 grader. Det gör att den kan starta och inte allitd helt komma igång innan du är framme vid målet. Massa start och stopp inom korta perioder är inte så bra tydligen. Därför väljer flera av de mer värmarkunniga Volvo-verkstäderna att programmera bort autostarten om så önskas av kund. Därefter måste Du starta manuellt. Men det kan vara skönt om Du kör mycket korta sträckor på hösten och vintern. Motorn kommer då inte att gå upp i fulltemperatur när Du står stilla på tomgång (obs..gäller dieselmotorer, därför är dieselvärmaren standard på Volvos D5or)...Du måste köra för att få fulltemp. Alternativt starta värmaren manuellt (ett knapptryck). På nyare Volvobilar (08 och framåt tror jag) så har Volvo lagt in möjligheten för kunden att själv välja automatisk start, eller helt av. Någon sådan programuppdatering till äldre versioner tror jag inte har släppts, och kommer troligtvis inte heller att släppas. Så det är antingen helt automatiskt..eller helt av som gäller. Och programmeringen kostar några hundralappar.
Grymt skönt när den fungerar som den ska..men räkna med att få serva den en gång per år för att hålla skicket i bra form.
Då jag själv krånglat en hel del med detta kan jag bara ge Dig ett enkelt (men dyrt) råd:
Åk till närmsta Volvo-verkstad och be dem göra en service på värmaren.
Att den inte startar, beror sannolikt på att överhettningskyddet slagit ifrån den. Enda sättet att starta igen är då att åka till Volvo och nolla felkoden. Högst sannolikt kommer dock samma felkod att dyka upp igen, och värmaren kommer högst sannolikt inte att starta, eller så startar den lite snabbt och sedan lägger av.
Vet inte om bensinvärmarna är tåligare än diesel-dito, men de borde vara lite mindre känsliga för sotning eftersom bensinen är såpass ren. Men det är min egen gissning. Annars är dieselversionerna riktigt känsliga för sotning och kör man inte värmaren regelbundet så upphör den snart att fungera.
Ett standardråd är därför att försöka köra värmaren ofta, och det gäller även under vår, sommar, höst (fast inte lika ofta då såklart...men någon gång ibland).
Värmaren på äldre Volvo-versioner startar automatiskt vid temperaturer under ca 5 grader. Det gör att den kan starta och inte allitd helt komma igång innan du är framme vid målet. Massa start och stopp inom korta perioder är inte så bra tydligen. Därför väljer flera av de mer värmarkunniga Volvo-verkstäderna att programmera bort autostarten om så önskas av kund. Därefter måste Du starta manuellt. Men det kan vara skönt om Du kör mycket korta sträckor på hösten och vintern. Motorn kommer då inte att gå upp i fulltemperatur när Du står stilla på tomgång (obs..gäller dieselmotorer, därför är dieselvärmaren standard på Volvos D5or)...Du måste köra för att få fulltemp. Alternativt starta värmaren manuellt (ett knapptryck). På nyare Volvobilar (08 och framåt tror jag) så har Volvo lagt in möjligheten för kunden att själv välja automatisk start, eller helt av. Någon sådan programuppdatering till äldre versioner tror jag inte har släppts, och kommer troligtvis inte heller att släppas. Så det är antingen helt automatiskt..eller helt av som gäller. Och programmeringen kostar några hundralappar.
Grymt skönt när den fungerar som den ska..men räkna med att få serva den en gång per år för att hålla skicket i bra form.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.