- mån 01 sep 2008, 18:47
#214771
Jag kör ju VIDA på jobbet, det kan nog lite mer än PPC... Man kan lätt fylla ett A4 med info om en enda felkod, som frysta data när den sattes första gången, hur många gånger felet har återkommit osv...
Tar du loss kåpan på toppen, den som sitter över kamdreven så ser du ventilen. En aluminiumplatta som sitter med fyra skruv, och så sticker själva magneten ut från den. På en turbo regleras avgaskammen, alltså den bakre. På en sugmotor sitter den på insugskammen.
Saxar lite:
ECM styr steglöst CVVT-ventilen som i sin tur reglerar CVVT-enheten med motorns oljetryck.
CVVT-enheten är monterad på avgaskamaxeln och sitter på samtliga B52X4T motorer. Regleringen har 15 kamgrader (30 vevaxelgrader) mellan sina ytterlägen.
Den variabla kamaxeln är hydrauliskt styrd av motorns smörjolja. Kamaxelns vridning sker genom att smörjoljan, med hjälp av CVVT-ventilen styrs till CVVT-enhetens främre kammare (A) eller bakre kammare (B) . Kamrarna skiljs åt av en kolv som är fastsatt i kamaxeln. Då oljan trycker på kolven kommer detta att resultera i en vridande rörelse hos kolven eftersom denna är rörligt lagrad i CVVT-enhetens kåpa via splines. På CVVT-enhetens ytterkåpa sitter tandhjulet för kamaxelremmen.
Styrningen är mycket exakt och snabb, det tar enbart ca 500 ms att ställa om mellan båda ytterlägena.
Den variabla kamaxelns styrventil (CVVT-ventil) har mycket fina kanaler, för exakt styrning, och är därmed mycket känslig för föroreningar.
Den variabla kamaxelns huvudsyfte är att minska avgasutsläppen, framförallt vid kallstart, men ger också en förbättrad tomgångskvalitet.
Innan motorn startas sker en intern kontroll enligt följande steg:
När tändningen slås på görs en elektrisk kontroll av signalledningen, spänningsmatningsledningen och av solenoiden. Kontroll görs med avseende på kortslutning till spänning/stomme och avbrott.
Kamaxeln kontrolleras om den är i rätt position jämfört med svänghjulets position, då kamaxeln befinner sig i sitt 0-läge (mekaniska viloläget). Detta kan göras genom att jämföra signalerna från kamaxelgivaren (CPS) och varvtals-/positionsgivaren (FWS).
Om avvikelsen är för stor mellan dessa så aktiveras inte CVVT-ventilen och felkod sätts.
Vid större reglerutslag på den variabla kamaxeln mäts tiden det tar för att reglera ut till börvärdet. Denna tid används dels för att veta hur lång tid det tar att ändra kamaxelns vinkel och dels för att stänga av den variabla kamaxeln om tiden överskrider en viss max-tid. Kamaxeln använder motorns olja och oljetryck för att vrida sig, vridningstiden varierar beroende på bl.a. motorvarvtal, oljetrycket, oljans viskositet vilket i sin tur beror på oljetemperatur och kvalité.
För att kontrollera att kamaxelgivarens (CPS) signal är riktig så jämförs den med signalen från varvtals-/positionsgivaren (FWS) när motorn dras runt. När motorn startat avbryts kontrollen.
Om kontrollen ger felaktiga värden så lagras en felkod och CVVT-regleringen uteblir.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!