Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Har en V70 1999 2,5T AWD som har fått spel igen :-(O)

Har en BSR ppc läsare som säger följande

Fel 1 ECM-6440 Omställningsventil kamaxel
Fel 2 ECM-644A Kamaxelposition avgas
Fel 3 ECM-644A Omställningsventil kamaxel

Vad gör man åt detta? Första gången det hände var när jag skulle fara från bensin macken efter att ha tankat.

Tacksam för tips :D
Jan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det borde vara ett tillägg efter koderna, "felaktigt läge", "felaktig reglering", "låg signal" eller så.

Men iaf: 6440 pekar på ett elektriskt fel, ventilen eller kabeln till den. Det är inte helt ovanligt med dålig kontakt där, ventilen är ersatt till en med annat kontaktstycke och en bit kabel att skarva på. Ventilen får ström från en säkring och jordas av styrenheten på stift A13. Ska vara 4-5 Ohm i ventilen om mitt minne fungerar. Du kan koppla på ström på ventilen och höra om den klickar annars.

644A sätts när kamaxelregleringen inte stämmer, styrenheten jämför signalerna från kamaxelgivaren och impulsgivaren på svänghjulet. Kan bero på att ventilen är trög eller något annat mekaniskt, kamrem som kuggat i västa fall. Packningen till ventilen är ersatt till en med en inbyggd sil för inkommande olja. Men i ditt fall är det troligen ett följdfel till 6440, så börja med den.
av JanEkstrand
Sparkz skrev:Det borde vara ett tillägg efter koderna, "felaktigt läge", "felaktig reglering", "låg signal" eller så.

Men iaf: 6440 pekar på ett elektriskt fel, ventilen eller kabeln till den. Det är inte helt ovanligt med dålig kontakt där, ventilen är ersatt till en med annat kontaktstycke och en bit kabel att skarva på. Ventilen får ström från en säkring och jordas av styrenheten på stift A13. Ska vara 4-5 Ohm i ventilen om mitt minne fungerar. Du kan koppla på ström på ventilen och höra om den klickar annars.

644A sätts när kamaxelregleringen inte stämmer, styrenheten jämför signalerna från kamaxelgivaren och impulsgivaren på svänghjulet. Kan bero på att ventilen är trög eller något annat mekaniskt, kamrem som kuggat i västa fall. Packningen till ventilen är ersatt till en med en inbyggd sil för inkommande olja. Men i ditt fall är det troligen ett följdfel till 6440, så börja med den.
Tack för bra fel beskrivning.
Hur får man fram tillägget till koderna?
Dum följdfråga men var sitter ventilen?

Jan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag kör ju VIDA på jobbet, det kan nog lite mer än PPC... Man kan lätt fylla ett A4 med info om en enda felkod, som frysta data när den sattes första gången, hur många gånger felet har återkommit osv...

Tar du loss kåpan på toppen, den som sitter över kamdreven så ser du ventilen. En aluminiumplatta som sitter med fyra skruv, och så sticker själva magneten ut från den. På en turbo regleras avgaskammen, alltså den bakre. På en sugmotor sitter den på insugskammen.

Saxar lite:

ECM styr steglöst CVVT-ventilen som i sin tur reglerar CVVT-enheten med motorns oljetryck.

CVVT-enheten är monterad på avgaskamaxeln och sitter på samtliga B52X4T motorer. Regleringen har 15 kamgrader (30 vevaxelgrader) mellan sina ytterlägen.

Den variabla kamaxeln är hydrauliskt styrd av motorns smörjolja. Kamaxelns vridning sker genom att smörjoljan, med hjälp av CVVT-ventilen styrs till CVVT-enhetens främre kammare (A) eller bakre kammare (B) . Kamrarna skiljs åt av en kolv som är fastsatt i kamaxeln. Då oljan trycker på kolven kommer detta att resultera i en vridande rörelse hos kolven eftersom denna är rörligt lagrad i CVVT-enhetens kåpa via splines. På CVVT-enhetens ytterkåpa sitter tandhjulet för kamaxelremmen.

Styrningen är mycket exakt och snabb, det tar enbart ca 500 ms att ställa om mellan båda ytterlägena.

Den variabla kamaxelns styrventil (CVVT-ventil) har mycket fina kanaler, för exakt styrning, och är därmed mycket känslig för föroreningar.

Den variabla kamaxelns huvudsyfte är att minska avgasutsläppen, framförallt vid kallstart, men ger också en förbättrad tomgångskvalitet.

Innan motorn startas sker en intern kontroll enligt följande steg:

När tändningen slås på görs en elektrisk kontroll av signalledningen, spänningsmatningsledningen och av solenoiden. Kontroll görs med avseende på kortslutning till spänning/stomme och avbrott.
Kamaxeln kontrolleras om den är i rätt position jämfört med svänghjulets position, då kamaxeln befinner sig i sitt 0-läge (mekaniska viloläget). Detta kan göras genom att jämföra signalerna från kamaxelgivaren (CPS) och varvtals-/positionsgivaren (FWS).
Om avvikelsen är för stor mellan dessa så aktiveras inte CVVT-ventilen och felkod sätts.
Vid större reglerutslag på den variabla kamaxeln mäts tiden det tar för att reglera ut till börvärdet. Denna tid används dels för att veta hur lång tid det tar att ändra kamaxelns vinkel och dels för att stänga av den variabla kamaxeln om tiden överskrider en viss max-tid. Kamaxeln använder motorns olja och oljetryck för att vrida sig, vridningstiden varierar beroende på bl.a. motorvarvtal, oljetrycket, oljans viskositet vilket i sin tur beror på oljetemperatur och kvalité.
För att kontrollera att kamaxelgivarens (CPS) signal är riktig så jämförs den med signalen från varvtals-/positionsgivaren (FWS) när motorn dras runt. När motorn startat avbryts kontrollen.
Om kontrollen ger felaktiga värden så lagras en felkod och CVVT-regleringen uteblir.
av JanEkstrand
Hej igen.

Har nu beställt ny Omställningsventil för kamaxeln :D
Är det nå man måste tänka på när man skall byta den eller är det bara att skruva bort och dit med den nya ?:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du köpt satsen så får du packning, kontakt och ett par skarvhylsor med i lådan. Skarvhylsorna värmer du efter att ha klämt dem, höljet är krypslang. Annars är det bara att skruva loss, torka rent och sätta dit.
av JanEkstrand
Sparkz skrev:Har du köpt satsen så får du packning, kontakt och ett par skarvhylsor med i lådan. Skarvhylsorna värmer du efter att ha klämt dem, höljet är krypslang. Annars är det bara att skruva loss, torka rent och sätta dit.

Tack Sparkz för din fel beskrivning och support :-)-)
Det är bra att det finns kunskap på forumet när egen kunskap sviker ??:-/

Tack Jan.
Användarvisningsbild
av e5frog
Det skulle vara cvvt enheten på den här (min), verkar det rimligt?

Det låter konstigt nämligen

Här är det periodiskt:
[youtube]RLksDuOEGkQ[/youtube]

Här är det konstant:
[youtube]qrfa5a8FvmM[/youtube]
Länk:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om jag hade blundat på den andra filmen skulle jag ha sagt diesel! :wink:

Men det låter precis som VVT-enheten. Remskivan alltså, inte ventilen.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]