Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#218648
Hej! Pärlan har börjat krångla:
Det började i slutet på Juli med att max laddtryck kunde variera mellan c:a 0,4 - 0,7 (enligt min biltema-mätare), ett par veckor senare ligger det lågt hela tiden och det rätta "klippet" vill inte infinna sig mera.
Någon vecka senare tändes lampan med stort L, då lyfte jag batteripolen. Sedan skaffade jag en felkodsläsare (jag vet, fel ordning :oops: ) och sen dess har felkoden "P0103 Mass Air Flow (MAF) Circuit High Input" dykt upp allt tätare (1 gång fick jag "P0171 System Too Lean (Bank 1)" ) tills häromdagen då felkoden (P0103) inte gick att släcka mer än några sekunder och bilen gick som en påse nötter (dittills gick den felfritt i övrigt utom vissa startproblem kall som varm och lite dålig ork), ryckte kontakten ur LMM och bilen går hyfsat igen.
Har lånat en LMM från en smälld kärra som står hos en volvohandlare (så om den är ok vet jag inte) och testat, dock utan förbättring tyvärr.
Har tittat över slangar och anslutningar men kan inte se något konstigt.
Ska kanske också säga att det inte spelar någon roll om motorn är varm eller kall, med LMM inkopplad kommer felkoden direkt på tomgång (som knappt existerar om man ens lyckas starta) och risig gång.
När LMM är urkopplad kommer "P0102 Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input" (logiskt kanske).
Ska försöka verifiera om den lånade LMM är ok (och den gamla också för den delen), för om den är ok, finns det något annat som kan orsaka denna kod?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 kebabpizza, redigerad totalt 0 gång.
#218650
nån som vet vilken felkod det är å volvospråk?
av *pettson*
#218701
CarMan skrev:nån som vet vilken felkod det är å volvospråk?
Som tur är så är ju volvos programvaror utrustade med just en eminent tabell som översätter SAE/ISO koder till Volvo DII koder. :-)-)

P103= EFI-121 Luftmassemätare för hög signal, permanent fel.
#219856
En liten uppdatering: fixade ihop en adapter så jag kunde mäta på LMM (stift 1=signaljord, stift 2=matningsjord, stift 3=matning+12V, stift 4=signal). Om jag inte är helt fel ute så ger min och andra liknande Bosch-LMM en analog utsignal 0 till 5V. Är det så (är det någon som har annan information :?: ), så är även den LMM jag har lånat väldigt trasig. Den ger mellan 7,4V vid tomgång till 7.8V när man varvar upp lite (spelar ingen roll hur mycket man varvar, den följer efter laddspänningen på något vis verkar det som). Egentligen hoppas jag på att LMM är boven, (smidigaste felet att åtgärda om man ser till felkoden kanske :D).
av *pettson*
#219887
kebabpizza skrev:En liten uppdatering: fixade ihop en adapter så jag kunde mäta på LMM (stift 1=signaljord, stift 2=matningsjord, stift 3=matning+12V, stift 4=signal). Om jag inte är helt fel ute så ger min och andra liknande Bosch-LMM en analog utsignal 0 till 5V. Är det så (är det någon som har annan information :?: ), så är även den LMM jag har lånat väldigt trasig. Den ger mellan 7,4V vid tomgång till 7.8V när man varvar upp lite (spelar ingen roll hur mycket man varvar, den följer efter laddspänningen på något vis verkar det som). Egentligen hoppas jag på att LMM är boven, (smidigaste felet att åtgärda om man ser till felkoden kanske :D).
Värdena ska väl se ut som följer antar jag eftersom dom är hämtade ifrån volvo:U = 0,1 – 0,2V med tändningen på endast. U ≈ 0,9 V på tomgång, U ökar med ökande luftmassa. Men vad som är rätt spänning på varvtal är lite svårare.
Volvo säger att om signalen från luftmassmätaren är mindre än 0,2 V eller större än 2,2 V vid tomgång, eller anses orimlig beroende på varvtal och spjällvinkel, tolkas detta som ett fel av styrenheten och felkod EFI–121 sätts. Frågan är.. vad är orimligt? Tyvärr så får man väl mäta på en hel bil för att få nån bra referens antar jag. Mäta vid vissa varvtal helt enkelt.
#219900
*pettson* skrev:
kebabpizza skrev:En liten uppdatering: fixade ihop en adapter så jag kunde mäta på LMM (stift 1=signaljord, stift 2=matningsjord, stift 3=matning+12V, stift 4=signal). Om jag inte är helt fel ute så ger min och andra liknande Bosch-LMM en analog utsignal 0 till 5V. Är det så (är det någon som har annan information :?: ), så är även den LMM jag har lånat väldigt trasig. Den ger mellan 7,4V vid tomgång till 7.8V när man varvar upp lite (spelar ingen roll hur mycket man varvar, den följer efter laddspänningen på något vis verkar det som). Egentligen hoppas jag på att LMM är boven, (smidigaste felet att åtgärda om man ser till felkoden kanske :D).
Värdena ska väl se ut som följer antar jag eftersom dom är hämtade ifrån volvo:U = 0,1 – 0,2V med tändningen på endast. U ≈ 0,9 V på tomgång, U ökar med ökande luftmassa. Men vad som är rätt spänning på varvtal är lite svårare.
Volvo säger att om signalen från luftmassmätaren är mindre än 0,2 V eller större än 2,2 V vid tomgång, eller anses orimlig beroende på varvtal och spjällvinkel, tolkas detta som ett fel av styrenheten och felkod EFI–121 sätts. Frågan är.. vad är orimligt? Tyvärr så får man väl mäta på en hel bil för att få nån bra referens antar jag. Mäta vid vissa varvtal helt enkelt.
Tackar! Där kom lite matnyttig info från säker källa :-)-) , den lånade (har inte mätt på originalet än) LMM:en som petar ur sig c:a 7,5 V vid tomgång skulle då vara utanför rimlighets-zonen x3, blir till att införskaffa en garanterat fungerande LMM och testa.
#223436
Skickade efter en LMM "Oxflow" för 750:- på eBay och nu försvann den felkoden iaf :D Men har fortfarande strul med laddtrycket, trycket segar sig upp till c:a 0,5bar kommer först på lite högre varv än nomalt, men helt plöstligt kan det hoppa upp på c:a 1 bar vid runt 5000 varv (känns skönt att ha en mätare, borde varit standard), har fått felkod P0243 (Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction) några gånger, testade att koppla slangen från WG-klockan direkt till insuget och då kom trycket som det skulle så magnetventilen lär väl vara boven då om inget annat kan ställa till det :?:
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]