- ons 17 sep 2008, 21:55
#218648
Hej! Pärlan har börjat krångla:
Det började i slutet på Juli med att max laddtryck kunde variera mellan c:a 0,4 - 0,7 (enligt min biltema-mätare), ett par veckor senare ligger det lågt hela tiden och det rätta "klippet" vill inte infinna sig mera.
Någon vecka senare tändes lampan med stort L, då lyfte jag batteripolen. Sedan skaffade jag en felkodsläsare (jag vet, fel ordning
) och sen dess har felkoden "P0103 Mass Air Flow (MAF) Circuit High Input" dykt upp allt tätare (1 gång fick jag "P0171 System Too Lean (Bank 1)" ) tills häromdagen då felkoden (P0103) inte gick att släcka mer än några sekunder och bilen gick som en påse nötter (dittills gick den felfritt i övrigt utom vissa startproblem kall som varm och lite dålig ork), ryckte kontakten ur LMM och bilen går hyfsat igen.
Har lånat en LMM från en smälld kärra som står hos en volvohandlare (så om den är ok vet jag inte) och testat, dock utan förbättring tyvärr.
Har tittat över slangar och anslutningar men kan inte se något konstigt.
Ska kanske också säga att det inte spelar någon roll om motorn är varm eller kall, med LMM inkopplad kommer felkoden direkt på tomgång (som knappt existerar om man ens lyckas starta) och risig gång.
När LMM är urkopplad kommer "P0102 Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input" (logiskt kanske).
Ska försöka verifiera om den lånade LMM är ok (och den gamla också för den delen), för om den är ok, finns det något annat som kan orsaka denna kod?
Tack på förhand!
Det började i slutet på Juli med att max laddtryck kunde variera mellan c:a 0,4 - 0,7 (enligt min biltema-mätare), ett par veckor senare ligger det lågt hela tiden och det rätta "klippet" vill inte infinna sig mera.
Någon vecka senare tändes lampan med stort L, då lyfte jag batteripolen. Sedan skaffade jag en felkodsläsare (jag vet, fel ordning

Har lånat en LMM från en smälld kärra som står hos en volvohandlare (så om den är ok vet jag inte) och testat, dock utan förbättring tyvärr.
Har tittat över slangar och anslutningar men kan inte se något konstigt.
Ska kanske också säga att det inte spelar någon roll om motorn är varm eller kall, med LMM inkopplad kommer felkoden direkt på tomgång (som knappt existerar om man ens lyckas starta) och risig gång.
När LMM är urkopplad kommer "P0102 Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input" (logiskt kanske).
Ska försöka verifiera om den lånade LMM är ok (och den gamla också för den delen), för om den är ok, finns det något annat som kan orsaka denna kod?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 kebabpizza, redigerad totalt 0 gång.