Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så här funkar det

Radar: En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter. Avstånd och hastighet mäts tjugo gånger i sekunden. Hastigheten mäst dels med dopplereffekt, dels med avståndsförändringen mellan mätningarna. Antal passerande fordon och dessas hastighet mäts kontinuerligt, och samlas in som trafikdata i en databas hos Vägverket.

Kamera: Digital industrikamera med upplösningen sex megapixlar, som är tillräckligt för att identifiera förare och nummerplåt.

Skåp: Kameraskåpet tillverkas av Unitraffic i Borås, som monterar den kompletta mätenheten, sammansatt av Sensys i Jönköping, i det av Vägverket mönsterskyddade aluminiumskalet.

Blixt: Studioblixt med snabb brinntid.

Larm: Vid driftstörningar eller åverkan skickas ett smas via mobilnät till berörd vägverksregion.

Kommunikation: Alla mätdata och bilder skickas krypterat via ett modem genom det fasta telenätet, till polisens utredningsenhet i Kiruna.

Mätdator: En industridator från Sensys styr systemets olika funktioner. När mätstationen är aktiverad för hastighetsöverträdelser, tar kameran en bild på de fordon som kör för fort. Dag, tid och plats registreras. Upp till 400.000 bilder kan lagras på hårddisken.

Fakta: Ingemar Franzén, Ny Teknik

http://www.nyteknik.se/nyheter/article400442.ece
"En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter."

Hmm....vad jag personligen har noterat fungerar blixtrar inte fartkameran om man kör i vägbanan för mötande trafik (tex vid omkörning). Kanske bara har haft tur?

Skulle även vara intressant att få se Vägverkets statistik på kamrorna som inte blixtrar....alltså den "hemliga" information som spelas in kontinuerligt men endast nyttjas för utveckling, och alltså inte skickas vidare till Kiruna.
Enligt VV´s egna uppgifter som jag läst någonstans, så "avskrivs" alla ärenden där 2 fordon är i bredd då det är svårt att avgöra vilket fordon som körde för fort.

Stämmer detta så försvinner ju stora delar av den påstådda nyttan med kamerorna, då det är fritt fram att köra fort och göra omkörningar vid kamerorna.

Tänkvärt är också att 1 ( EN! ) kamera kostar 110000 kronor per år att montera/driva, och vi har ca, 1000 kameror i Sverige idag 2008 enligt VV´s egna uppgifter.

En tänkvärd summa, för något som är uppskattas "rädda" 20 liv.
Inte för att förringa de 20 liven, men vilken nytta skulle varje årsbudget för kamerorna göra om den lades på vägunderhåll och verklig polisiär närvaro?

Läs mer om kamerorna här: http://www.vv.se/templates/page2_2____16247.aspx

Undras hur mycket som satsas på övriga områden där liv riskeras eller går förlorade?
anp skrev:Enligt VV´s egna uppgifter som jag läst någonstans, så "avskrivs" alla ärenden där 2 fordon är i bredd då det är svårt att avgöra vilket fordon som körde för fort.

Stämmer detta så försvinner ju stora delar av den påstådda nyttan med kamerorna, då det är fritt fram att köra fort och göra omkörningar vid kamerorna.

Tänkvärt är också att 1 ( EN! ) kamera kostar 110000 kronor per år att montera/driva, och vi har ca, 1000 kameror i Sverige idag 2008 enligt VV´s egna uppgifter.

En tänkvärd summa, för något som är uppskattas "rädda" 20 liv.
Inte för att förringa de 20 liven, men vilken nytta skulle varje årsbudget för kamerorna göra om den lades på vägunderhåll och verklig polisiär närvaro?

Läs mer om kamerorna här: http://www.vv.se/templates/page2_2____16247.aspx

Undras hur mycket som satsas på övriga områden där liv riskeras eller går förlorade?
110.000 * 1000 = 110 milioner. Det kostar alltså 110 millioner att rädda svenska 20 liv.

Det kostar 10 kr att rädda ett barn i ett utvecklingsland med vaccinering, det skulle alltså kunna rädda 11 milioner liv i ett utvecklingsland.

20 liv mot 11 millioner liv kan man ju fundera på.
anp skrev:Tänkvärt är också att 1 ( EN! ) kamera kostar 110000 kronor per år att montera/driva, och vi har ca, 1000 kameror i Sverige idag 2008 enligt VV´s egna uppgifter.
Vet inte var du fått de siffrorna ifrån, men jag hittade andra siffror på vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Citat:
"Vad kostar en trafiksäkerhetskamera? Vad kostar den att drifta och underhålla?
Svar: Det kostar cirka 550 000 kronor per stolpe att etablera och driftsätta trafiksäkerhetskamerorna. Driftskostnad är 20 000 kronor/år och kamera samt underhållskostnad cirka 35 000 kronor/år och kamera."

Ungefär halva priset, men totalkostnaden blir ju hög i alla fall...
Marbas skrev:
anp skrev:Tänkvärt är också att 1 ( EN! ) kamera kostar 110000 kronor per år att montera/driva, och vi har ca, 1000 kameror i Sverige idag 2008 enligt VV´s egna uppgifter.
Vet inte var du fått de siffrorna ifrån, men jag hittade andra siffror på vägverkets hemsida:

Citat:
Svar: Det kostar cirka 550 000 kronor per stolpe att etablera och driftsätta trafiksäkerhetskamerorna. Driftskostnad är 20 000 kronor/år och kamera samt underhållskostnad cirka 35 000 kronor/år och kamera."

Jag räknade på en livslängd om 10 år, och då blir väl årskostnaden 110000 kronor per år?
Håller den kortare blir årskostnaden högre, och lägre om kameran håller längre.

Såvida inte VV dribblar med siffror ( har väl aldrigt hänt tidigare...? ) och menar att de 550000 kronorna omfattar all kostnad för kameran. Då blir summan lägre per år.
anp skrev:
Marbas skrev:

Citat:

Jag räknade på en livslängd om 10 år, och då blir väl årskostnaden 110000 kronor per år?
Håller den kortare blir årskostnaden högre, och lägre om kameran håller längre.

Såvida inte VV dribblar med siffror ( har väl aldrigt hänt tidigare...? ) och menar att de 550000 kronorna omfattar all kostnad för kameran. Då blir summan lägre per år.
Jag är med på hur du resonerar. Och egentligen spelar det ingen större roll om snittpriset är 110000 kr/år eller hälften, det är ju mycket pengar ändå. Jag håller med om att det hade varit bättre med fler synliga poliser, fler kontroller, framförallt av onyktra och påverkade förare.
av *pettson*
nån som har räknat på vad två personal kostar med bil och löner på ett år? Och sen slagit ut det på den insparade kostnaden på: Rattfyllon, drograttfyllon, tjuvar, stöldgods, snabb vård vid bilolyckor (räddade liv) bilskador som inte behövt uppstå för att polis blockerat eller varnat? samt minskade personskador/ fordons skador eftersom vi svenskar ändå är ögontjänare på så sätt att vi kör fan inte för fort förbi en polis eller med en polis i bilkön.. SAMT inte att förglömma att polis kan utgöra förstärkning när annan polis tar bovar så att vi faktiskt får mindre stölder och annat skit.
Slår man ut det på dom positiva verkningarna är jag helt otroligt säker på att POLIS irl är mera verksam än fartkamreror och kostar mindre per ingrepp. Men hur ska det då gå med statistiken som är så *enkel* att samla in med ett knapptryck från kamerabasen..
Lite siffror kring detta med 110 000/år. Vi ponerar att ingen åker fast i fartkamerorna. Då får staten inga pengar för det. Jag läser på vägverkets hemsida att fartkamerorna idag, 880 st, räddar 20 liv om året. Räknar vi med 1000 fartkameror som snart kommer finnas uppe, så räddar de statistiskt sett ~13,6% fler liv eftersom det är 13,6% fler kameror = knappt 23 liv. Så ca 110 miljoner för att rädda 23 liv. 23 liv om året innebär 1,92 liv i månaden till kostnaden 9,17 miljoner per månad. Varje liv som räddas kostar alltså oss skattebetalare i teorin 4,78 miljoner kronor!!

Fartkamerornas kostnad per dag är alltså 305 000. (110 miljoner/år /12mån /30 dagar)

Vi ponerar vidare att en trafikpolis kanske har 25 000 i månadslön, i genomsnitt.
Fartkamerorna kostade tillsammans 9,17 miljoner kronor per månad.
Vad kostar en polisbil (för ändamålet att nykterhetstesta) i månaden tro. Ska vi säga 10 000kr. En bil med två poliser i kostar alltså 60 000 kr i månaden (25k x 2 +10 000).

Hur många bilar med två poliser skulle man kunna få ut på vägen för kostnaden av fartkamerorna? 9 170 000kr/60 000kr= 153 stycken. Vi räknade med 1000 fartkameror. Vad tros göra störst nytta, 1000 fartkameror eller 153 målade bilar omkringåkande med totalt 306 poliser i?

Poliserna kan kanske göra två nykterhets/körkortskontroller i minuten var. Dvs fyra i minuten. Fyra i minuten x 153st bilar = 612 alkotester i minuten. Per timme = 36720 st. Per dag (8h) = 293 760 alkotester!Hur många kör bil varje dag tro, det finns ju 4,5 miljoner bilar, men säg att cirka 1 miljon används dagligen. Det innebär att 30,1 procent av dessa kommer alkotestas. För kostnaden av uppsättningen och driften av 1000 fartkameror! Hur ofta blir ni alkotestade...?
Ska tilläggas att utbildningen av dessa 314 000 poliser givetvis kostar, men vad har inte utvecklingen med löner för fartkamerorna kostat? Och vandaliseringen av dem är väl inte inräknad i Vägverkets 55 000kr som det kostade att driva en fartkamera varje år.

Vänder vi på steken och ponerar att 5 personer åker fast i varje fartkamera varje dag, dvs 5 000 om dagen, varav 40% av fotona blir ogiltiga pga att man ej ser ansiktet, ingen skylt, ej möjligt att hitta föraren, dvs 3 personer åker fast i dem varje dag. Men alla fartkameror är inte på heller, så ytterligare en (nu av tre) faller bort. 2000 åker fast varje dag. Med ett genomsnittligt bötesbelopp på 2000 kr får staten in 4 miljoner kr om dagen. Fartkamerorna kostade totalt 305 000 kronor om dagen. Men då innebär detta att människor inte sänker hastigheten och att olyckor inträffar lika ofta som förr. Plus de administrativa kostnaderna för att granska bilderna, skicka böter görs väl automatiskt kanske, men någon måste ju bekräfta att det är föraren som kör.
Staten får alltså in 4 miljoner x 365 dagar = 1,46 miljarder kronor om året. För något som inte räddar ett liv. (om folk fortsätter att dö i samma utsträckning vilket man i exemplet bör anta)
Dra därifrån de administativa kostnader jag nämnde, alla ambulanser som ska ut, all kunskap som går förlorad genom ett dödsfall som jag nämnde innan, all sjukvård, osv osv kostar per år. Kanske överstiger det 1,46 miljarder.

Så, antar man att ingen åker fast i kamerorna skulle man kunna få ut 157 målade bilar med 2 poliser i stället. Antar man att folk åker fast får staten in 1,46 miljarder kronor som antagligen äts upp av sjukvårdskostader etc.

De som tycker jag glömt något, säg det så kan man ju räkna om sifforna. Vi ser ju trots allt helst att fartkamerorna räddar så många liv som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, eller hur?
Men för att försöka bringa klarhet i detta räknade jag på det. Kan mycket möjligt vara fel någonstans.

Du som läst ända hit har varit duktig. :lol:
För nu är det slut.

/merzo
Senast redigerad av 3 halmstaden, redigerad totalt 0 gång.

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]