- tor 28 aug 2008, 01:03
#213893
Så här funkar det
Radar: En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter. Avstånd och hastighet mäts tjugo gånger i sekunden. Hastigheten mäst dels med dopplereffekt, dels med avståndsförändringen mellan mätningarna. Antal passerande fordon och dessas hastighet mäts kontinuerligt, och samlas in som trafikdata i en databas hos Vägverket.
Kamera: Digital industrikamera med upplösningen sex megapixlar, som är tillräckligt för att identifiera förare och nummerplåt.
Skåp: Kameraskåpet tillverkas av Unitraffic i Borås, som monterar den kompletta mätenheten, sammansatt av Sensys i Jönköping, i det av Vägverket mönsterskyddade aluminiumskalet.
Blixt: Studioblixt med snabb brinntid.
Larm: Vid driftstörningar eller åverkan skickas ett smas via mobilnät till berörd vägverksregion.
Kommunikation: Alla mätdata och bilder skickas krypterat via ett modem genom det fasta telenätet, till polisens utredningsenhet i Kiruna.
Mätdator: En industridator från Sensys styr systemets olika funktioner. När mätstationen är aktiverad för hastighetsöverträdelser, tar kameran en bild på de fordon som kör för fort. Dag, tid och plats registreras. Upp till 400.000 bilder kan lagras på hårddisken.
Fakta: Ingemar Franzén, Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/nyheter/article400442.ece
Radar: En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter. Avstånd och hastighet mäts tjugo gånger i sekunden. Hastigheten mäst dels med dopplereffekt, dels med avståndsförändringen mellan mätningarna. Antal passerande fordon och dessas hastighet mäts kontinuerligt, och samlas in som trafikdata i en databas hos Vägverket.
Kamera: Digital industrikamera med upplösningen sex megapixlar, som är tillräckligt för att identifiera förare och nummerplåt.
Skåp: Kameraskåpet tillverkas av Unitraffic i Borås, som monterar den kompletta mätenheten, sammansatt av Sensys i Jönköping, i det av Vägverket mönsterskyddade aluminiumskalet.
Blixt: Studioblixt med snabb brinntid.
Larm: Vid driftstörningar eller åverkan skickas ett smas via mobilnät till berörd vägverksregion.
Kommunikation: Alla mätdata och bilder skickas krypterat via ett modem genom det fasta telenätet, till polisens utredningsenhet i Kiruna.
Mätdator: En industridator från Sensys styr systemets olika funktioner. När mätstationen är aktiverad för hastighetsöverträdelser, tar kameran en bild på de fordon som kör för fort. Dag, tid och plats registreras. Upp till 400.000 bilder kan lagras på hårddisken.
Fakta: Ingemar Franzén, Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/nyheter/article400442.ece