Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en VOLVO S70 2.5T -99 och har nu stött på ett problem som verkar växa hela tiden.

När man kör i låg hanstighet och svänger kraftigt höger(vid höger sväng) och trycker lätt på bromsen så uppstår det ett missljud som låter som skrapningar. Detta känns av i bromspedalen och även för den som sitter på passagerar sidan.

När ljudet kommer och man rickar en aning på ratten så kvarstår ljudet, man måste räta ut mer för att ljudet ska försvinna.

Deta uppstår inte alltid, därför är det svårt att reproducera på begäran, men det har börjat komma oftare och oftare.

Först tror man att folk runt om måste höra det men de verkar inte alls reagera så det är möjligt att detta endast hörs när man sitter i bilen.

Bromsskivorna ser bra ut och efter som detta inte uppstår alltid så bör det inte ha med bromsskiva eller ok.

Vad tror ni att detta kan vara?
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Jag har en VOLVO S70 2.5T -99 och har nu stött på ett problem som verkar växa hela tiden.

När man kör i låg hanstighet och svänger kraftigt höger(vid höger sväng) och trycker lätt på bromsen så uppstår det ett missljud som låter som skrapningar. Detta känns av i bromspedalen och även för den som sitter på passagerar sidan.

När ljudet kommer och man rickar en aning på ratten så kvarstår ljudet, man måste räta ut mer för att ljudet ska försvinna.

Deta uppstår inte alltid, därför är det svårt att reproducera på begäran, men det har börjat komma oftare och oftare.

Först tror man att folk runt om måste höra det men de verkar inte alls reagera så det är möjligt att detta endast hörs när man sitter i bilen.

Bromsskivorna ser bra ut och efter som detta inte uppstår alltid så bör det inte ha med bromsskiva eller ok.

Vad tror ni att detta kan vara?
Kan tänka mej ett glappt hjullager.. På så sätt hamnar skivan ur linje och skrapar. Det gör dessutom att du känner det i bromsen. Ett lager måste inte låta illa för att vara glappt.
av snowman
Tack för de snabba svaren!

Kärvande bromsok?
Absolut men hur kan jag kontrollera detta när felet endast uppstår lite då och då?
Bromsskölden tar i?
Detta borde kunna synas på bromsskölden när man lyfter upp och tar av hjulet
Något skräp som ligger an vid någon broms?
Detta borde också kybba noteras vid ett lyft
Slitna bromsdetaljer?
Hur kan jag kontrollera detta? och isåfall berör väll detta punkt 1?
av snowman
*pettson* skrev: Kan tänka mej ett glappt hjullager.. På så sätt hamnar skivan ur linje och skrapar. Det gör dessutom att du känner det i bromsen. Ett lager måste inte låta illa för att vara glappt.
Tack för svaret!

Hur kan jag kontrollera ett hjul lager?
av *pettson*
snowman skrev:
*pettson* skrev: Kan tänka mej ett glappt hjullager.. På så sätt hamnar skivan ur linje och skrapar. Det gör dessutom att du känner det i bromsen. Ett lager måste inte låta illa för att vara glappt.
Tack för svaret!

Hur kan jag kontrollera ett hjul lager?
förslagsvis igenom att lyfta bilen så hjulet går fritt. Sen kan du hålla kl12-kl6 med händerna och bryta uppåt och nedåt för att se om det rör på sej så du kan känna nåt.
Tror att det är svårt att se/känna om det är hjullagret. Jag lyckades inte göra det i allafall när jag hade problem :).
Jag hade samma symtom men hittade inte felet... bytte skiva, belägg och smörjde upp oket... inget hjälpte. körde några hundra mil tills det blev värre
Tog bilen till en Volvo mek och han fick provköra bilen. han konstaterade att det var ett hjullager fram som behövdes bytas, men han hade inte tid att fixa det.
Då biltema inte har till -99:a så kostar lagret runt 1500kr på mekonomen. Med tanke på att en del saker kan gå fel om man ska göra det själv som typ att man sabbar spindelleden och styrleden så blir det rätt dyrt i slutänden i allafall.
Jag tog min bil till Rejmes och efter 1 timme var bilen klar.... kostnad ca 2700 kr.
av snowman
Tack för alla svar!

Detta uppkommer som sagt endast vid låga hastigheter(vid inbromsing vid höger sväng) och bromsar man inte under tiden som man svänger så låter det inget utan man måste svänga en del för att det ska börja väsnas.

Hur kritiskt kan detta vara? Bör man fixa det innan man kör längst ner i Sverige till Stockholm?

MVH
snowman
Användarvisningsbild
av MikaelD
Dum fråga kanske men vad har du för däckdimension? Själv har jag 215/45 r17 och får vid fulla rattutslag skrapljud när däcket skrapar mot innerskärmen, detta ljud uppkommer framförallt vid låga hastigheter. Men detta har du väl tänkt på antar jag:)
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir d[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]