Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.
Vad tror ni är bäst?
1. Skrota bilen. Köpte den för 17.500 kr.
2. Lämna in den på ngn verkstad som plockar ner motorn och fixar det som är trasigt.
3. Hittar en motor och låter verkstaden göra ett motorbyte.
4. Hittar en volvo 850/855 tar hem bilen byter motorn på verkstad och skrotar bilen som jag plockar motorn från.
5. Hittar en motor, lägger den in bagaget, töffar iväg med bilen till Baltikum, campar med barnen, byter motorn på ngn verkstad, och kör hem.
6. Säljer bilen på Blocket för 5000 kr?

MVH
Micke
av Fisketorp
Allt hänger väl på vad du själv annser att det får kosta, i samband med hur övriga skicket på bilen är..

*fin kaross?
*några direkta påpekande på besiktningen
mm

Lämnar du inte till volvo så kanske du kan komma undan med en skälig summa för ett åtgärdande (någon vet säkert lite bättre vad som ska åtgärdas och vad sådan bör ligga på i rimligt pris)

Är bilen i övrigt bra så kan det ju vara svårt att hitta en likadan till samma peng som renoveringen kostar, samt att då vet du att det är gjort. en beg motor kan lika gjärna börja strula den med.

//Martin
Användarvisningsbild
av camaro69
Sälj. :wink:

Alternativ 5 lät spännande. "Slägga och spett" verkstad lär väl finnas på hemmaplan. Undrar om bilen håller till färjeläget efter motorbyte.. :wink:
av Mimika
nr 7 tycker jag "renovering" :D

Det kan ta tid ja, men du lär dig mycket och kostnaden är väldigt litten.
du kan kolla på pettsons sida bland annat där har han en guide hur man renoverar vevhusventen, och haynes 850 boken kan hjälpa
jag och farsan gjorde det för 2 veckor sedan utan tidigare kunskap. och det gick riktigt bra
av *pettson*
Mikethebike skrev:Hej igen.
Vad tror ni är bäst?
1. Skrota bilen. Köpte den för 17.500 kr.
2. Lämna in den på ngn verkstad som plockar ner motorn och fixar det som är trasigt.
3. Hittar en motor och låter verkstaden göra ett motorbyte.
4. Hittar en volvo 850/855 tar hem bilen byter motorn på verkstad och skrotar bilen som jag plockar motorn från.
5. Hittar en motor, lägger den in bagaget, töffar iväg med bilen till Baltikum, campar med barnen, byter motorn på ngn verkstad, och kör hem.
6. Säljer bilen på Blocket för 5000 kr?

MVH
Micke
Hur man än gör så handlar de om kostnader. Sen om kostnaden hamnar på motorn eller en ny bil eller på en motorrenoverare osv det bestämmer du. Belopper i slutändan lär ligga lika ungefär. Så det som kan ge dej en ny motor kan förvisso också ge dej en s70 med 25000 mil på nacken.. Sen är frågan vad som är viktigast, motorn eller ett bilbyte?
det här är vad JAG skulle göra under förutsättning att bilen är bra i övrigt och jag kan och vill ha kvar den. Köp en renoverad underdel samt en renoverad topp. Prata med motorbyggaren och låt honom slänga ihop motorn tills den är klar med kamremstranssmissionen och tråget. Den är nu klar att flytta över generator och sånt på. NU letar du upp EN BRA men billig verkstad som ombesörjer att du får ur gamla maskinen, in med nya maskinen efter överflyttning av det nödvändiga. Sen ut och åka många många problemfria mil.
detta för att ..

1 Bilen är värd 17500 men att hitta en som har väldigt låga mil (850 eller 70 serie) kostar dej runt 50.000kr+, att köpa en långmilare till är lika dumt som att köra med motorn som den är tyvärr. Det är en chansning. Ibland går det hem och ibland inte.
2 Det är dubbelt så dyrt som att vända dej till motorbyggaren ungefär. Plus att ingen har kompetensen att gå in på dom toleranserna som krävs. Verkstan plockar ned din motor så långt det krävs. Vänder sej till motorbyggaren som gör jobbet. Sen kommer fakturan och man lägger på mellan 30-50% samt lägger på eget jobb... Nej.. motorbyggaren är ett bättre alternativ.
3 Att hitta fantastiska lågmilsfynd är egentligen omöjligt i princip idag. Ändå vimlar det av motorer med låga serienr som gått *Bara 12-13000mil*.. MEN räkna med 15-20k för en motor som GARANTERAT gått sina 10.000 eller mindre mil, för vi pratar om några år gamla motorer i princip bara.. För dom pengarna får du en helt nyrenoverad maskin i din som gått 0 mil..
Verkstadskostnaden får du ändå räkna på i bägge maskinerna.
4 Tyvärr får du ju betala ännu mera för en bil som är lågmilad än för en motor?..
5 jag har inget emot baltikum. Kommer du till en vettig verkstad så är det en vinst. Kommer du till en mindre vettig kan du gå hem..
Efter att ha sett en polsk motorrenovering med BORRNING av ventilstyrningar med vanligt borr och borrmaskin samt att man bankade i styrningarna med hammare och dorn i några topplock, samt avslipning av ventilernas tätningsyta med vanlig bänkslipmaskin på känn så känner jag nog att det finns mycket att önska för en del.. Men som sagt hittar man en bra verkstad så..
6 nej..
Man tackar för mycket insiktsfulla svar. Det lutar åt motorbyggaren (är dock lite osäker på vem/vad det är. Jag googlade men blev inte klokare på det). Bilen passar mig alldeles ypperlig, lite skvanker men ingen rost. Jag blev erbjuden 20.000 kr som inbyte om jag köpte en bil för 89.000 kr. Men då kommer ju min bil ut på marknaden igen. Och troligtvis utan att dom fixar till den. Bara tanken är ju väldigt dryg.
Baltikum skulle kunna vara som en kul grej och se om det funkar. Samtidigt är det ju en bit att gå om det skulle gå åt skogen...
Man får fundera.
Tack för hjälpen!
MVH
Micke
av *pettson*
Mikethebike skrev:Man tackar för mycket insiktsfulla svar. Det lutar åt motorbyggaren (är dock lite osäker på vem/vad det är. Jag googlade men blev inte klokare på det). Bilen passar mig alldeles ypperlig, lite skvanker men ingen rost. Jag blev erbjuden 20.000 kr som inbyte om jag köpte en bil för 89.000 kr. Men då kommer ju min bil ut på marknaden igen. Och troligtvis utan att dom fixar till den. Bara tanken är ju väldigt dryg.
Baltikum skulle kunna vara som en kul grej och se om det funkar. Samtidigt är det ju en bit att gå om det skulle gå åt skogen...
Man får fundera.
Tack för hjälpen!
MVH
Micke
Nu vet jag inte vart du bor men visst kan jag hjälpa dej att hitta någon som kan bygga en renoverad eller ha en renoverad på lager. I mina trakter (östergötland motala) finns det t.ex Kenneths motor, Göran Anderssons motor osv.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]