Mikethebike skrev:Hej igen.
Vad tror ni är bäst?
1. Skrota bilen. Köpte den för 17.500 kr.
2. Lämna in den på ngn verkstad som plockar ner motorn och fixar det som är trasigt.
3. Hittar en motor och låter verkstaden göra ett motorbyte.
4. Hittar en volvo 850/855 tar hem bilen byter motorn på verkstad och skrotar bilen som jag plockar motorn från.
5. Hittar en motor, lägger den in bagaget, töffar iväg med bilen till Baltikum, campar med barnen, byter motorn på ngn verkstad, och kör hem.
6. Säljer bilen på Blocket för 5000 kr?
MVH
Micke
Hur man än gör så handlar de om kostnader. Sen om kostnaden hamnar på motorn eller en ny bil eller på en motorrenoverare osv det bestämmer du. Belopper i slutändan lär ligga lika ungefär. Så det som kan ge dej en ny motor kan förvisso också ge dej en s70 med 25000 mil på nacken.. Sen är frågan vad som är viktigast, motorn eller ett bilbyte?
det här är vad JAG skulle göra under förutsättning att bilen är bra i övrigt och jag kan och vill ha kvar den. Köp en renoverad underdel samt en renoverad topp. Prata med motorbyggaren och låt honom slänga ihop motorn tills den är klar med kamremstranssmissionen och tråget. Den är nu klar att flytta över generator och sånt på. NU letar du upp EN BRA men billig verkstad som ombesörjer att du får ur gamla maskinen, in med nya maskinen efter överflyttning av det nödvändiga. Sen ut och åka många många problemfria mil.
detta för att ..
1 Bilen är värd 17500 men att hitta en som har väldigt låga mil (850 eller 70 serie) kostar dej runt 50.000kr+, att köpa en långmilare till är lika dumt som att köra med motorn som den är tyvärr. Det är en chansning. Ibland går det hem och ibland inte.
2 Det är dubbelt så dyrt som att vända dej till motorbyggaren ungefär. Plus att ingen har kompetensen att gå in på dom toleranserna som krävs. Verkstan plockar ned din motor så långt det krävs. Vänder sej till motorbyggaren som gör jobbet. Sen kommer fakturan och man lägger på mellan 30-50% samt lägger på eget jobb... Nej.. motorbyggaren är ett bättre alternativ.
3 Att hitta fantastiska lågmilsfynd är egentligen omöjligt i princip idag. Ändå vimlar det av motorer med låga serienr som gått *Bara 12-13000mil*.. MEN räkna med 15-20k för en motor som GARANTERAT gått sina 10.000 eller mindre mil, för vi pratar om några år gamla motorer i princip bara.. För dom pengarna får du en helt nyrenoverad maskin i din som gått 0 mil..
Verkstadskostnaden får du ändå räkna på i bägge maskinerna.
4 Tyvärr får du ju betala ännu mera för en bil som är lågmilad än för en motor?..
5 jag har inget emot baltikum. Kommer du till en vettig verkstad så är det en vinst. Kommer du till en mindre vettig kan du gå hem..
Efter att ha sett en polsk motorrenovering med BORRNING av ventilstyrningar med vanligt borr och borrmaskin samt att man bankade i styrningarna med hammare och dorn i några topplock, samt avslipning av ventilernas tätningsyta med vanlig bänkslipmaskin på känn så känner jag nog att det finns mycket att önska för en del.. Men som sagt hittar man en bra verkstad så..
6 nej..