Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#206529
buick skrev:jag har en laddtrycksmätare! o den laddar bra! ca 1bar. även när den segar ner sej!
1 bar.. chippad? Eller som vanligt fel uppställt? (pys eller wg stång) För orginal ger den ju 0,6.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#206533
Utan trimchipp och 1 bar laddtryck då lär väl elektroniken gripa in och styra ner tändningen om inte ordinarie reglering funkar? Eller har jag fel?
av *pettson*
#206610
kebabpizza skrev:Utan trimchipp och 1 bar laddtryck då lär väl elektroniken gripa in och styra ner tändningen om inte ordinarie reglering funkar? Eller har jag fel?
Det finns ingen trycksensor på en 850 turbo. Det är därför det är livsviktigt att den trimmas rätt. Att skruva på wg stången eller pysa den ger högre ladd men inte mera bränsle och inte rätt tändning. Samt att man satt alla överladdsskydd ur funktion. Troligen är den pyst och då kan inte systemet styra ned laddet utan den effekten man känner saknas är det som grillar kolvarna istället...
av *pettson*
#206680
buick skrev:kan man kolla om den är chippad? hur hittar jag annars hur man ställer ner det för att kanske bli bra igen?
Tja enklast är ju att kika så slangarna från turbon går oskadade till magnetventilen. Sen se till att wg klockan är injusterad till rätt tryck. OM du då fortfarande har samma laddtryck är bilen chippad.
Dock finns det inte mej veterligen nåt chip som ger 1 bar utan snarare ett som ger 0,85 och ett som ger 1,2 bar. Beroende på om man söker 260hp eller 285hp.
Användarvisningsbild
av camaro69
#206681
Pettson, är det en italiano T5 2,0 eller en Turbo 2,3?
Skiljer det något i laddtryck på dessa olika motorer, eller?

Trådskaparen har bara skrivit att det är en T5 inte årsmodell och motortyp.
av *pettson*
#206743
buick skrev:det är en 94årsmodell 2.0 liters. ska gå ut o kolla lite på den om en stund! se
om man kan hitta något.
2liters italien import har följande siffror..

B5204T: 210hk/ 5000rpm
300nm/ 2200 - 4900rpm
Laddtryck..
B5234T/ B5204T/ B5234T5
Grundladdtryck: 130 – 140 kPa (absoluttryck) vid 3000 rpm och +20 °C. Max laddtryck: 159 – 173 kPa (absoluttryck) vid 5100 rpm och +20 °C. Turboladdtrycken är angivna i absoluttryck. Absoluttryck= Atmosfärstryck+Uppmätt tryck.

Med andra ord maxladd 0,59-0,73 bar vid 5100rpm och +20 grader ute.
Användarvisningsbild
av camaro69
#206748
*pettson* är grabben med järnkoll. 8)
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]