Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Stefan1 skrev:Nu är höger sidan bytt, lager blus drivknut yttre, jag var spänd när jag gav mig ut och nog j****ar fanns problemet kvar och till min stora fasa så låter det dunkande/klonkande ljudet precis från där den innre knuten sitter på högersidan men det var vad jag hörde inne från kupen, kab jag ha sådan tur att det ändå är vänster knuten (apprå på snacket idag i en annan tråd om höger och vänster så menar jag att jag bytt på höger när jag sitter i bilen, är det fel sagt enligt fackmännen?!)

om det är höger innre knut kan det låta så tydligt in i kupen då!?
hur är hållbarheten på en sådan, mindre/större än en kass yttre (alltså måste jag ner med skiten och byta den omedelbart bums om ljudet är kvar när jag bytt vänster)?
blir det samma stillestående resultat om den innre rasar?! (förmodar det men frågar ifall jag har fel vilket skulle vara bra ;)
hur blir bytet?! sitter den på axeln mellan innre och yttre eller på axel som går in i lådan!? är det svårare eller samma skit som yttre!?
Nej det är helt rätt att det är höger sida.
Innerknut är hur ovanligt som helst men visst kan det vara så naturligtvis. MEN en innerknut kan inte göra skillnad på om du svänger eller inte. Den går lika rakt för det.
Högersidans knut är ju dessutom verkligen bra upphängd med sitt lager som sitter precis bakom till skillnad då från vänster som förvisso har en kort drivaxelbit in i lådan. Men som inte är stödlagrad vid knuten ändå.
Det är ju samma resultat på alla knutar. Brister den så är den inte drivande längre.
Innerknut finns inte lös att köpa mej veterligen utan du får offra hela drivaxeln.
När du ändå hade drivaxeln borta nu då och bytte höger ytterknut. Kände du nånting på innerknuten? Alltså glapp och liknande?
drog i den och försökte få fram nåt det enda jag märkte var när jag "knäckte" den till ytterlägen typ då var det som ett litet klonk men kände inga glapp dock kunde jag dra isär den lite, alltså typ så den blev längre om jag säger, alltså typ dra isär knuten inne i bälgen, när jag häll i axeln på var sida om knuten. (krångligt förklarat)

om jga köper drivaxeln följer hela skiten med ända ut till hjulmutterna då eller fram till yttre knut?!

för då skulle jag ju kunna ta den jag nyss satte på på höger och flytta den till vänster?!

ingen skillnad o man svänger eller inte säger du!? alltså kan inte den ändras när jag svänger så kan det ju inte vara den som låter då det bara låter när jag svänger?!?!?!?!

har också upptäckt ett kvitter när jag axar eller driver på och det tror jagf kom efter jag böt bakhjulslagret, har jag behov av kopparpasta mellan knut och lager eller kan bromsen som ligger på lite (kärvande ok) göra kvitter?! var inte kvitter förut men bromsen kärvade nog..
av *pettson*
Stefan1 skrev:drog i den och försökte få fram nåt det enda jag märkte var när jag "knäckte" den till ytterlägen typ då var det som ett litet klonk men kände inga glapp dock kunde jag dra isär den lite, alltså typ så den blev längre om jag säger, alltså typ dra isär knuten inne i bälgen, när jag häll i axeln på var sida om knuten. (krångligt förklarat)

om jga köper drivaxeln följer hela skiten med ända ut till hjulmutterna då eller fram till yttre knut?!

för då skulle jag ju kunna ta den jag nyss satte på på höger och flytta den till vänster?!

ingen skillnad o man svänger eller inte säger du!? alltså kan inte den ändras när jag svänger så kan det ju inte vara den som låter då det bara låter när jag svänger?!?!?!?!

har också upptäckt ett kvitter när jag axar eller driver på och det tror jagf kom efter jag böt bakhjulslagret, har jag behov av kopparpasta mellan knut och lager eller kan bromsen som ligger på lite (kärvande ok) göra kvitter?! var inte kvitter förut men bromsen kärvade nog..
Grejen är ju att volvo säljer ju endast en komplett drivaxel. Vet inte priset rakt av men tippar på runt 3600kr
Nej innerknuten rör sej endast uppåt och nedåt, möjligen nån grad åt sidorna då länkarmarna kanske kan röra sej nånting framåt bakåt. Den rör sej ju inte som ytterknuten gör. Det är därför jag är skeptisk till innerknuten i det läget. Du har ju en 4hjulsdriven modell. Det är inte nåt trassel som andra tagit upp? Typ med överföringshylsan som går in i vinkelväxeln? Den sitter på höger sida av växellådan. OCH det är vanligt att den väsnas.
av *pettson*
Stefan1 skrev:kan man enkelt felsöka den !? eller är det en "byt i fall i fall grej?!"

är klonk och starka vibrationer vid driv och stort rattutslag symtom på den mojängen?!
Tja alltså det låter ju som symtom på detta trasslet med hylsan. Jag har tyvärr inte nån erfarenhet av just detta. Men det finns det andra som har här i forumet. Nån härinne som känner sej manad och har felsökt många AWD?
nu är ialla fall båda sidor bytta (lager och yttre knut) problemet kvarstår så om någon har erfarenhet av denna mojäng sompettson snackar om på en AWD som min så får ni gärna träda fram i rampljuset.

den inre knuten på vänster sidan känndes lika dan somden på höger sidan och vibrationerna kommer ju både vid vänster och höger sväng och typ 20kh/t plus och upp en bit sedan ett dunk dunk som går mer över i ett klonk om mman forsätter axa och belasta när jag lungnar ner så vibrerar det mindre och mindre tills jag kör rakt och då upphör det.

misstänker att lagret i en stöötdämpare är lite dåligt och så har jag som sagt en broms som kärvar bak men en sådann sak skall väl vibrera även vid rakt framkörning eller kan tvära kurvor få fram vibrationer och klonk från en broms?!
Tycker mig känna igen de där klonkljudet som du beskriver!
Hade problem me min och då va viscokkopplingen som va slut! De small till när ja backade och svängde tvärt, spelade ingen roll vilket håll de va!
Ja tror nämligen du har råkat ut för samma sak som ja, dvs viscokopplingen har gett upp, är svårt att kolla upp när den sitter på plats, ja fick ta ner den och ja hade ett väldans glapp i enheten, kunde va från ingenting till ett glapp som snurrade ett halvt varv typ!
Viscon är ju uppdelat i 2 enheter, en frihjulsenhet och viscoenhet, men ändå ihopsatt!
Enda sättet ja kom på att kolla upp de va att lossa kardan från viscon och sen röra viscon me handen fram och tillbaka och då fick ja till ett glapp!
det enda missljud jag har i samband med backning är klonket som kommer ibland när jag lägger i backen kan ibland klonka till rejält då, annars har jag bara gnissel när jag backar och svänger men det har jag kopplat ihop med mitt bromsproblem bak (handbroms backar dåliga + att oket är kasst)

om det nu är viscon hur många miljarder kostar en sådann (*edit* kolla lite och jag vill nog egentligen inte veta vad en sådann kostar Fy F*N va dyr den verkar va) och kan man byta den själv?! och i såfall vad behöver man för verktyg?!?!?!

jag funderade när jag var ute och körde nu om det kunde ha något med styrningen att göra typ servon eller styrväxel eller nått om jag krypkör jätte sakta 5km/h typ och svänger känns det helt normallt men så fort jag ökar farten lite så durrar det till och känns som hjulen hoppar fram i sidled......och durrar och vibrerar mer eller mindre i ratten sedan som sagt komme dunket som övergår i klonk.
hmm läste lite om viskon i en anna del av forumet som jag förstår det så har AWD volvorna fram tilll 03 samma system som jag har (förutom s60) och en del har haft problem med en "bussning" som håller viskon eller nått och en del har tagit bort kardan, det skulle ju kunna vara ett felsökningstest att plocka av kardan, min fråga blir då är det en kråglig operation som kräver högskolepoäng eller kan en hemma fixare med drivknutsbytar erfarenhet klara av det och exakt hur och vad skall plockas bort?!?!

föör om kardan är borta så belastas inte viskon eller?! vilket skulle göra att om det är viskon så skulle mina vibrationer och oljud försvinna om kardan plockas bort?!?!?!

Edit *när jag drar fram och tillbacka i kardanaxeln precis i bakre ändan av den där den är fäst med små isexbultar så finns det dels spelet som gumit u "upphängningen ger" samt ett litet glapp ytterst litet om jag drar med båda händerna (liggandess under bilen dock) blir det ett spel förutom upphängningengummispel någon millimeter glapp med ett litet tyst klink (metall mot metall ljud typ ) jättelågt.

kan någon förklara för mig hur ljudet kan framkomma när jag svänger om det är fel på viscon ?! är det för att den jobbar och driver bak när man svänger för att ena framhjulet får en kortare sträcka?!!?
jag kollade upp bilen lite mer nyss, kolla skruvarna i slutet av kardan de satt ordentligt ochg jag kolla bussningen som sitter där och när jag drar upp och ner i viskon så är det typ 1-3mm spel i bussningen upp och ner fick dra med båda händerna, är det för lätt skall den vara stummare?!

sedan hissa jag fram och palla upp och nu kommer en riktig amatör fråga jag har i P på automaten och det klickar ju till då när den går i och bilen "stannar" när bilen rört sig lite (är väl normallt?) men jag kunde snurra på fram hjulen och de snurrar ju åt varsit håll, ska det gå att snurra framhjulen när bakhjulen står still är det bara bakhjulen som sköter P stoppet? det lät en del i vinkelväxel typ metalliskt när jag bytte riktning på rullande av framhjulen och rulla jag de fram och tillbaka kändes det nästan som det ville haka i men "missade" är det normallt!??!

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]