Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Tror det... Men jag läste igenom det där rätt snabbt, ska ta en titt till i morgon.
av volvos
Om trycket är över ca 16,5 bar sluter en av tryckvakterna och motorfläkten kommer att gå tills hastigheten är över ca 65 km/h.
Det är högtrycksvakten som sköter det.
av axsater
Två saker saknar jag, tid och ett varmt garage!
Men jag har lyckats spendera ett par timmar på att försöka förstå kopplingsschemat!?!? Tack för länken Sergej.
Har nu märkt att när det är kallt ute så startar ej kylarfläkten,
utan bara när det är varmt ute.(Lågt/högt tryck i system)

Kan det vara så att högtrycksgivaren är ok??
Jag vet, måste mäta...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag tycker det låter normalt...
av axsater
Nja,
det jag inte tycker är normalt är att när kylarfläkten väl startat så stannar den inte förrän jag stoppar motorn.
Borde den inte stanna när temperaturen/trycket sjunkit i AC systemet?
Jag tror inte heller att den stannar över 65km/h.(lite svårt att höra).
Om trycket>16,5bar är lika med fläkt på, medför sjunkande tryck till <16,5bar lika med fläkt av??? Sköter högtrycksvakten både av och på??
av axsater
Vill börja med att tacka för den hjälp jag fått hittils, jag börjar nu så smått förstå hur AC systemet fungerar i min 855.
En kort summering:
Lågtrycksvakten styr kompressorns på/av.
Varmt i systemet vid kompressor, högt tryck= kompressor på.
Kallt i syst vid komp, lågt tryck=komp av.
AC/motorstyrenhet och högtrycksvakten styr kylarfläkten, på vid >16.5bar och av/på vid 65km/h (kyler kondensorn).
Låter bra så långt men det är en sak kvar att förstå:

Om det varit varmt i systemet= komp på och fläkt på, och det sedan blir kallt och detta består(fortsatt kallt i systemet).
Alltså kompressorn är av hela tiden, borde inte kylarfläkten sluta gå?

Ett praktiskt exempel: Bilen i varmt p-hus, kompressor och fläkt startar,
kör ut i -20 grader kör flera mil och stannar till.
Ska fläkten ha stannat eller inte.
Jag tycker att den borde stanna men min gör det inte!!!

Har tyvärr inte mätt högtrycksvakten, jag ser den inte, hur kommer jag åt den??

Hoppas ni orkat läsa och har några kloka ideer.
Mvh
Jonas
av axsater
Hej igen,
stämmer det att kylarfläkten har två hastigheter?
I så fall, vilken hastighet ska den ha för kylning av kondensorn?
Alltså vid användning av AC, inte för kylning av kylarvatten.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av calle_g
Med risk för att röra till saker, jag är inte så säker på att kylarfläkten överhuvudtaget är kopplad till AC:n för jag tror att det enbart är en termostat i kylarpaketet som styr den. Jag vet att Volvo runt 00-årsmodellerna gjorde om sina program så att fläkten hela tiden skulle gå om utetemperaturen var över en viss nivå och att kompressorn var till och då borde det inte varit så på de äldre modellerna.
Erfarenheten från min 96:a är den att fläkten startar av och till beroende på hur varm kondensorn är, och om kylfläkten hela tiden går på din får du ingen vidare kyla då AC:n egentligen fungerar som bäst då delta-temperaturen mellan kondensor och evaporator ska vara ganska stor för att systemet ska fungera optimalt.

Vilket som så är det ändå samma relä som i slutänden styr själva fläkten, hade en V70-00 som firmabil för ett antal år sen och den kunde fläkten få fnatt och fortsätta snurra på när man stängde av bilen tills dess att batteriet tog slut. Förvisso _kan_ kylsystemet "beordra" fläkten att gå efter att motorn stängts av men i detta fall var det helt enkelt reläet som hängde sig.

Ang två hastigheter på kylarfläkten så finns det ytterligare ett inlägg här i forumet som gäller detta.
av axsater
Hej här också,

tyvärr fungerar ej en av länkarna i ett tidigare inlägg i den här tråden.
Där fanns ett kopplingsschema på ac systemet.
Där går att utläsa att

AC/motorstyrenhet och högtrycksvakten styr kylarfläkten.

Mvh Jonas
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]