- lör 14 jan 2006, 00:30
#26436
Vill börja med att tacka för den hjälp jag fått hittils, jag börjar nu så smått förstå hur AC systemet fungerar i min 855.
En kort summering:
Lågtrycksvakten styr kompressorns på/av.
Varmt i systemet vid kompressor, högt tryck= kompressor på.
Kallt i syst vid komp, lågt tryck=komp av.
AC/motorstyrenhet och högtrycksvakten styr kylarfläkten, på vid >16.5bar och av/på vid 65km/h (kyler kondensorn).
Låter bra så långt men det är en sak kvar att förstå:
Om det varit varmt i systemet= komp på och fläkt på, och det sedan blir kallt och detta består(fortsatt kallt i systemet).
Alltså kompressorn är av hela tiden, borde inte kylarfläkten sluta gå?
Ett praktiskt exempel: Bilen i varmt p-hus, kompressor och fläkt startar,
kör ut i -20 grader kör flera mil och stannar till.
Ska fläkten ha stannat eller inte.
Jag tycker att den borde stanna men min gör det inte!!!
Har tyvärr inte mätt högtrycksvakten, jag ser den inte, hur kommer jag åt den??
Hoppas ni orkat läsa och har några kloka ideer.
Mvh
Jonas
jonax